2484
Sök

Renault megane -00 Kraftiga skakningar i motor och växellåda

46 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
På tomgång skakar bilen jätte mycket, likaså växelspaken. När man sitter i bilen så känns det nästan som att bilen hoppar upp och ner. Växelspaken vibrerar som fan och sätter man handen på den skakar hela armen.

Under motorhuven skakar motorn väldigt kraftigt.

Nämnvärt är att det luktar bränt, nästan som krut och nyårssmällare från avgaserna. (tror det var från avgaserna iallafall)   

Vad kan detta vara, är det växellådan som håller på att rasa eller är det felaktig förbränning, eller annat?

Tips och råd mottages varmt.

Tillägg: kanske ska nämna också att när jag gasar så upphör skakandet, men så fort jag släpper gasen så börjas det igen.
Senast redigerat av Motorgaraget (29 november 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 november 2010
De är en tändspole som är trasig... åk te närmaste volvo/renault verkstad så har dom de med säkerhet på lager.  de är ett väldigt vanligt fel.... riktig jävla skitkvalite.. dock rätt dyra as..

46 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Tack Xuri för ditt svar. Kanske borde säga också att växellådan eller spaken har varit lite dålig innan, (väldigt ryckig vid körning, t.ex. vid acceleration eller motorbromsning). Är du rätt så säker på att det kan vara det du skrev och inte växellådan? Vad kan kostnaden för tändspole ligga på?

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 november 2010
Motorgaraget skrev:
Tack Xuri för ditt svar. Kanske borde säga också att växellådan eller spaken har varit lite dålig innan, (väldigt ryckig vid körning, t.ex. vid acceleration eller motorbromsning). Är du rätt så säker på att det kan vara det du skrev och inte växellådan? Vad kan kostnaden för tändspole ligga på?

jag har bytt ett hundratal tändspolar skulle jag tro :p
renault växelådor brukar inte fela och i en växelåda är de bara roterande massa så har du "obalans/vibrationer" på tomgång så skulle dom även följa varvtal eller hastighet.

kommer inte ihåg priset på tändspolarna å på vissa av bilarna ska alla bytas å på vissa modeller bara 1 spole. de bästa är väl dock å byta alla för då har du fräscha grejer.
Dom går för eller senare ALLTID sönder och kör man med dålig tändspolar så är risken att katalystatorn brinner upp å då kostar de ännu mer.

priset på tändspolar skulle jag tro ligger runt 500 kr styck eller så.
renault har riktigt stora problem med dom men tar ändå ruggigt betalt.

46 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Okej Xuri tack för hjälpen, då vet jag vad problemet är iallafall. Var jobbar du nånstans, jag kanske kommer dit tongue haha

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 november 2010
Motorgaraget skrev:
Okej Xuri tack för hjälpen, då vet jag vad problemet är iallafall. Var jobbar du nånstans, jag kanske kommer dit tongue haha

runt 50 mil rakt söder om dig tongue

1 043 Inlägg
30 november 2010
Motorfästet som sitter under växellådan brukar bli dåligt, då rör sig växelspaken mycket fram och tillbaka.

46 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
En bilverkstad fixade problemet nu och han där sa att han hade bytt en tändspole och tre tändstift. Bilen brukade starta helt utan problem, det var bara problem när den var igång, och då skakade den. Blev jag lurad på denna punkt angående tändstiften? Finns ens så många?

Prismässigt, 1200kr för allt, (begagnad material+arbete), blev jag lurad även här?

Jag har jävligt dåliga erfarenheter av verkstäder och då blir man lite nojig för sånt här.  Vad tror ni?

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 december 2010
Motorgaraget skrev:
En bilverkstad fixade problemet nu och han där sa att han hade bytt en tändspole och tre tändstift. Bilen brukade starta helt utan problem, det var bara problem när den var igång, och då skakade den. Blev jag lurad på denna punkt angående tändstiften? Finns ens så många?

Prismässigt, 1200kr för allt, (begagnad material+arbete), blev jag lurad även här?

Jag har jävligt dåliga erfarenheter av verkstäder och då blir man lite nojig för sånt här.  Vad tror ni?

man ska alltid byta alla 4a tändstifen (ja så många har du)  tror inte ens renault säljer dom löst utan bara 4 pack.

1200kr för begagnad tändspole + tändstift å "felsökning" är nog ett hyffsat pris om man lämnat in på verkstad.

679 Inlägg
9 december 2010
Kan inte varit någon bra verkstad om dom bara byter 3 stift ?

46 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Okej Xuri, tack för svaret igen. Jag kommer nog till dig nästa gång bilen krånglar, vi ses tongue
Senast redigerat av Motorgaraget (9 december 2010)

46 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Verkar som den här tråden kommer bli livslång. Bilen började skaka igen igår, och jag tog bilen till samma verkstad. Killen sa att det nu var två av de andra tändspolarna som krånglade och att han var tvungen att byta dem.

Jag fick två begagnade tändspolar för 800kr med montering. Är detta ett rimligt pris eller blev jag lurad?

Jävel
2 018 Inlägg
21 december 2010
Tror det är rimligt! En ny utan montering till min bil kostade 1100

You got to risk it, to get the biscuit :)

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 december 2010
de är egentligen dumt å köpa begagnade, dom går alltid sönder!
köper man dock nya så går dom ju längre innan dom går sönder.

säg att en renault spole håller runt 5År sen börjar dom strula..
köper du beg kanske du får tag i några som är hela men har rullat 4 år...
dom är just "Hela" men hur länge?

ny spolar har du ju dessutom 1 års garanti på-

46 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Jo, det har du rätt i Xuri. Borde ha tänkt på det. Verkstadskillen bara plockade ut spolarna från en annan bil där och monterade på min istället. hmm Den verkar funka nu iallafall. Det komiska är att jag stog och såg på medan han fixade det, och det är ju nästan lika lätt som att byta propp i elskåpet. Om jag vetat detta hade jag aldrig gått till verkstaden från första början utan gjort det själv. Nåväl man lär sig nåt nytt varje dag antar jag. smile

Tack för inläggen i tråden!

Kan passa på att fråga om det finns något knep för att avgöra vilken eller vilka spolar som eventuellt blivit trasiga?
Senast redigerat av Motorgaraget (21 december 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 december 2010
Motorgaraget skrev:
Jo, det har du rätt i Xuri. Borde ha tänkt på det. Verkstadskillen bara plockade ut spolarna från en annan bil där och monterade på min istället. hmm Den verkar funka nu iallafall. Det komiska är att jag stog och såg på medan han fixade det, och det är ju nästan lika lätt som att byta propp i elskåpet. Om jag vetat detta hade jag aldrig gått till verkstaden från första början utan gjort det själv. Nåväl man lär sig nåt nytt varje dag antar jag. smile

Tack för inläggen i tråden!

ja de är bara en liten plast kåpa som ska bort sen är de en skruv med 10mm skalle på varje spole samt ett kontaktstycke. oftast tar dom bra betalt för något som tar max 5 min å byta alla spolar,lägg på 10 min in åt ut genom porten på garaget också..

de finns ingenting som säger att dom begagnade spolarna dom satte på nu håller bättre, dom kanske e pajj om 2 veckor igen sad

46 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Vad illa. Hoppas de håller ett tag nu iallafall sad annars ska jag köpa fyra st helt nya och montera dom själv och sen sälja bilen.

Xuri, finns det något knep för att avgöra vilken eller vilka spolar som eventuellt blivit trasiga? Så att man vet vilken man ska byta ut?

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 december 2010
Ja de är dock lite knepigare, fram på motorn sitter en alu kåpa, innanför/bredvid den sitter motorns insprutare, jag körde alltid motorn på tomgång och sen lossande jag en spridarkontakt åt gången när motorn var igång, gick motorn sämre när jag lossade kontaktstycket ? nej de gjorde den inte OK då var de fel på den spolen.
gick motorn sämre när jag tog bort kontakten, JA , då är spolen hel.
de kan dock vara 2-3 spolar samtidigt som har gått så då kan de vara lite bökigare å kontrollera.
då kan man byta en spole åt gången.

är du med ?

46 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Okej Kungen, jag tror jag förstår hur du menar. Har för mig att han på verkstaden också gjorde så. Tack för hjälpen och svaren, hoppas inte jag behöver skriva här igen på ett tag : ) ha det så bra.

Sök