3487
Sök

Värmeelements byte/INGEN värme Volvo 945 LTT 1997

Trafikledare
563 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#1
Har absolut ingen värme i bilj**len...
Den har stått en längre tid efter ett inbrott och tidsbrist, men är fixad nu.

Jag har spolat i värmepaketet, och det kommer igenom bra med vatten, har även spolat med div rengörningsmedel.
Värmekranen var kass, och är ersatt med ett rör tillsvidare eftersom värmen måste igång å det snaraste.
Båda slangarna in till kupén är riktigt varma, men kan paketet vara igensatt ändå?

Eller kan det vara vattenpumpen som inte har tillräckligt bra fart på vattnet?!
Temperaturmätaren står där den ska och visar varken mer lr mindre även om man ökar varvet. Tempen på luften från värmepaketet ökar inte med motorvarvet heller..


Har sökt, och kollat igenom en hel del trådar, men hittar ingen som har haft samma problem.
Tacksam för svar!


Mvh Melin
Senast redigerat av Melin (3 december 2010)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

10 Inlägg
3 december 2010
#2
hej prova att byta termostaten, om den hänger sig öppen så blir det inte mycket värme  i bilen

Trafikledare
563 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#3
Slangarna in till kupen är ju kalasvarma, precis som dom ska va. Det är det jag inte fattar..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

3 259 Inlägg
3 december 2010
#4
Det är inget spjäll som inte öppnar som det ska i värmepaketet då?

Kommer det iskall luft eller är det lite ljummen? Det blåser inte varmt nånstans, tex på golvet eller nåt?

Dum fråga kanske men blåser det överallt där det ska? Så att det inte bara låter som fläkten går men att den står stilla tänkte jag... smile
Senast redigerat av JonR (3 december 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Trafikledare
563 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#5
Ne, det blåser överallt och det blåser inte varmt någonstans överhuvudtaget..

Hur byter man värmeelementet i en 940 lättast?!

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2010
#6
Nu vet jag inte hur Volvo löst värmen till kupen...Men på Passat så är det som så att elementet är alltid så varmt det bara går, dvs max flöde konstant. Temperaturen regleras genom att man styr om den inkommande luften så den passerar delvis/helt genom elementet. Jag råkade ut för att det i blev nån värme i bilen, det var ställmotorn till temperaturklaffen som hade gett sig. Så finns det en temperaturklaff så kan det vara läge att kolla att den (eller dess ställmotor om den styrs elektriskt) fungerar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Trafikledare
563 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Nu vet jag inte hur Volvo löst värmen till kupen...Men på Passat så är det som så att elementet är alltid så varmt det bara går, dvs max flöde konstant. Temperaturen regleras genom att man styr om den inkommande luften så den passerar delvis/helt genom elementet. Jag råkade ut för att det i blev nån värme i bilen, det var ställmotorn till temperaturklaffen som hade gett sig. Så finns det en temperaturklaff så kan det vara läge att kolla att den (eller dess ställmotor om den styrs elektriskt) fungerar...

Så fungerar det inte på en Volvo 940, sitter en värmekran som reglerar mängden vatten som kommer in i elementet. Men den är borta eftersom den läckte och inte öppnade som den skulle.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!


Sök