4139
Sök

Volvo 240 -83 B21A - Konstigt värme/kok problem

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 december 2010
Om det inte är en ispropp så är det pumpen som är kass, för det låter som ett typiskt cirkulationsproblem. Finns olika modeller av impellern, vissa klenare än andra så om du haft is kan det säkert ha käkat upp lite på bladen. Termostaten har du i alla fall bytt redan och den kommer i alla fall från mekonomen.

Har du hållt på och hällt i kallt vatten/ glykol i varm motor kan blocket spricka/ toppen bli skev om det vill sig illa. Och med tanke på att du kokat din motorn ett antal gånger misstänker jag att din topp inte är så rak längre. Behöver inte synas i olja eller på komptest men någon/ några cylindrar kan dra i sig vätska.

63 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Bensinskallen:
Den har nog inte riktigt kokat men varit nära om jag misstänker rätt. Den har aldrig varit uppe på max på det röda området och det har aldrig rykt något. Motorn har heller inte varit riktigt så varm som min gamla golf gjorde när den koka. När golfen koka både rykte det och fräste när vattnet kom i kontakt med motor, inte i detta fallet. Kan ju dock vara olika på bilar kanske.

Kan man på något vis kolla om någon cylinder drar i sig vätska?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 december 2010
Om det vitryker mer än normalt ur avgaserna dras det in vätska. Har man tur kan man se färgskillnader mellan tändstiften. Om något/ några tändstift avviker så kan det vara läcka på en cylinder, men det kan även bero på annat som komp och skicket på själva tändstiftet om stiften inte är jämnslitna så man får ta sådant med en nypa salt.

Men om du åker i 50 och trycker gasen i botten och accar så ska han i alla fall gå rent. När jag hade smygläcka så gick motorn orent när man belastade den hårt på lägre varv...

Ok har du inte "kokat" motorn mer än så kanske det inte är någon fara wink Jag åkte runt 2mil med stormkokande motor innan den la av, och DÅ var toppen verkligen skev ^^

63 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
Nja, det kan ryka på rätt bra ibland medans vissa gånger ryker det verkligen minimalt. Kan kolla på tändstiften iaf för att kolla bara, alla 4 byttes samtidigt i somras.

Bilen går rent och bra, inga konstigheter där. Hela tändsystemet är nytt samt fräsh och fin pierburg förgasare smile

Ne man kan ju hoppas på det iaf big_smile

Förövrigt så va jag iväg och bytte fläktremmarna då dom gamla va lite spruckna och rätt så slappa även fast dom va nyspända, och efter en kväll/natt på stan nu så har bilen fungerat bra. Vart dock bara 1 paus då bilen fick bli kall och den funka även efter det. Det riktiga testet blir imorn när bilen stått sig kall en längre stund.
Hur som helst höll sig tempmätarn mycket mer stabilare nu efter rembytet så man får hoppas att det va de! Annars blire till och byta vattenpumpen också sen har jag slut på idéer som inte har med toppen och göra tongue

Passar på att ställa ytterligare en fråga tyvärr wink
Spände även remmen för servon när jag ändå höll på då den också va lite slapp.
INNAN jag spände den, så om man vred ratten maximalt så gnissla remmen litegrand, nu när jag spänt remmen gnisslar det inget, MEN det låter som det pyser eller tar i ungefär. Normalt?
Senast redigerat av morgan_aman (12 december 2010)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 december 2010
Angående röken så har det ju viss betydelse hur kallt det är ute. Är det riktigt kallt så ryker alla bilar även när dom är varmkörda och hela.

Och det att din servo låter nu är helt normalt. När du kör emot styrstoppet blir det stopp i oljeflödet och en överströmningsventil i pumpen löser ut för att ingenting ska sprängas av hydraultrycket. Det är den som väser. Innan du sträckte remmen så slirade det innan ventilen löste ut helt enkelt. (eller den kan ha löst ut likadant ändå, fast det hördes inte när remmen skrek)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

63 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
Blir att byta pumpen..
Funka inte nu heller efter rembytet hmm Blev bättre först, men nu får jag inge tryck alls i systemet och det försvinner inge vatten så inge läckage.

Sök