2785
Sök

Köra isbil utan luftfilter

39 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Jag har dragit om insugningsröret till luftboxen i min E28 isbil så att det pekar ut genom hålet från förarsidans helljus som jag tagit bort. Bilen är inget att ha, motorn är en sunkig M20B20 som gått långt och jag bryr mig inte jättemycket om vad som händer med den slitagemässigt.

Jag funderar därför på att ta bort luftboxen helt och dra insugningsröret från lykthålet direkt till LMM'en för att få lite häftigare ljud och kanske tjäna någon hästkraft. Är det en totalt dålig idé? Det lär ju inte flyga in grus då man kör på is men å andra sidan kanske snörök. Tänkte att man kanske kunde sätta en bit strumpbyxa eller något för så att inget stort kan flyga in.

Vad säger ni? Hur mår LMM av att det kommer in fukt?

Tack på förhand
Dennis

170 Inlägg
11 december 2010
Ja du kan ju köra vatten blandat me bensinen, tror du får samma effekt, motorn blir surt blöt å lägger av i kylan. Du låter den vila, vilket betyder att vattnet fryser till is och motorn blir ett isblock smile men tanken e god för en skrotbil big_smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 december 2010
Någon liten krök eller böj / något som skärmar av bör du nästan ha. Behövs inte mycket för att det ska yra upp och har man otur ryker lmm ( synd för en sån skitsak )

Använd bara riktigt luftfiltreringsmaterial. Allt annat som tvättsvampar, strumpbyxor och partikelsamlarpysslingar funkar skitdåligt i verkligheten wink

39 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
OK! Kanske skulle se om jag får tag på ett billigt sportluftfilter eller något då?

Såhär har jag nu, men då är det med originalburken i behåll. Original gick ju snorkeln rakt mot en plåtvägg där det inte kommer in mycket luft...

http://i124.photobucket.com/albums/p26/MDSE/IMG_1607.jpg

http://i124.photobucket.com/albums/p26/MDSE/IMG_1610.jpg

Det gör säkert ingen nytta men ser ju tufft ut... wink

1 679 Inlägg
13 december 2010
använda ett sportluftfilter från biltema för typ 129kr kan ju vara nåt att ha? big_smile

39 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Ja, kanske det. Jag kom att tänka på att om man tar bort luftboxen måste man även ta bort/plugga pulsairen. Kan detta göra att LMMen får fel värden?

Sök