3216
Sök

Kan man ha guldbox till en B230FB?

43 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Hejsan, har inte fattat detta med guldbox och chip. Jag har en 940 med 230FB motorn och när man söker på chip till dessa får ja bara fram till dessa förbannade ltt o fulltryckarna, är det så att det inte finns eller gir det ingen effekt så det är därför ingen har det? och jag har läst att det står om att det sitter chip i originalboxen o herre min jee. Den som kan får gärna förklara för jag fattar ingenting, alltså bara om guldboxar och chip, kam och sånt finns det nog med trådar om! MVH Alexander smile

2 230 Inlägg
14 december 2010
guldboxen är ju den box som är chipbar, dvs man chippar tädningen på turbo bilarna, och tädningen dras bak för att förhidra chansen för spikningar. är vad jag har kunnat läsa mig till.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 758 Inlägg
14 december 2010
Alla motorerna har sina egna boxar som är optimerade just för den motorn. Det som gör "guldboxen" så eftertraktad är att chippet i denna är "löst" (sitter i en sockel och kan tas ut genom att helt enkelt dra chippet uppåt). I de andra boxarna är chippet fastlött och således betydligt pilligare att byta (det går, men då måste man vara duktig på att löda).
Så har man en guldbox kan man köpa ett löst chip (billigt) och montera själv, men har man en box med fastlött chip brukar man skicka in hela boxen till firma som sedan byter chippet (dyrt).

Just vad gäller B230FB så är ju det en sugmotor och då finns det oftast inte särskilt mycket effekt att hämta genom att chippa. Kanske 5-10 hästar nånstans. Därför är marknaden ganska liten och det är rätt mycket pengar för en så marginell skillnad.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
14 december 2010
Försök få tag i dubbla VOC chip så ska den gå bättre.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

10 287 Inlägg
14 december 2010
Det du gör med en guldbox och byta chip är att backa tändningen på laddtryck på en turbo. Mig veterligt är det klent med laddtryck på en FB så det är inget du vill ha i en sån. 219-boxar(guldboxar) torde inte sitta original i FB.

/Göran

nilzzzon skrev:
Den som kan får gärna förklara för jag fattar ingenting, )

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
14 december 2010
Vilket då är ett chip för bränsleboxen och inte för tändningsboxen.

/Göran

760_TurboDiesel skrev:
http://www.hi-tuning.com/item_list.php?maingroup=Trimchip&secondgroup=Volvo&sort=item&lang=se

Volvo 900-Serien
940 2,3    131Hk    +16Hk +18Nm

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
14 december 2010
B230FB har två olika boxar som styr motorn. En bränslebox som styr "soppan" och en tändbox som styr .....tändningen.
Benämningen "guldbox" avser dom metallfärgade tändboxarna som bl a har ett boschnúmmer som slutar på "219".
Det som hi-tuning säljer sugmotorchip till är bränsleboxen.

Tråden handlade om tändboxen.

/Göran

760_TurboDiesel skrev:
va?

(Groucho Marx).

15 Inlägg
14 december 2010
Det står inget om tändning eller bränsle i tråden, de han är ute efter är effekt. Jag köpte ett chip där till min 940 ltt isbil, då fick jag iallafall ett till både bränsle och tändning.

2 763 Inlägg
14 december 2010
Men han har ju ingen turbo som du hade roll
Senast redigerat av BOLIN_ (14 december 2010)

Volvo - For Life

10 287 Inlägg
14 december 2010
Topic"Kan man ha guldbox till en B230FB?"

Fick du ett chip som du stoppade i bränsleboxen så är det per definition ett bränslechip. Det går att via lastsignalen från bränslebox till tändbox - som innehåller information om luftmassa - flytta hela tändmappen uppåt eller neråt genom att skala om denna signal i bränsleboxen. Men genom att det inte finns någon map som styr denna signal i bränsleboxen - bara en skalkonstant - så kan man inte mappa tändningen på något vettigt sätt genom ett bränslechip.

Skall man mappa tändningen i ett LH2.4 så krävs annan programvara i tändboxen. (Det man vill på en turbo är att i tändchippet öka förtändningen på "halvhöga" luftmassasignaler och backa tändningen på "höga" luftmassesignaler.)

Fick du två chip - då stoppade du antagligen det ena i bränsleboxen och det andra i tändboxen. Och det är det man vill på en turbo. På en sugis vill du absolut inte sätta ett tändchip för en turbo....

/Göran

760_TurboDiesel skrev:
Det står inget om tändning eller bränsle i tråden, de han är ute efter är effekt. Jag köpte ett chip där till min 940 ltt isbil, då fick jag iallafall ett till både bränsle och tändning.

(Groucho Marx).

15 Inlägg
14 december 2010
nej de är sant, men han ska ha sin också till isåka, och ja ser ingen stor mening med att ändra tändning när resten är original, så då är de väl bättre att öka bränsle mängden då, spela roll vad det är bara man får effekt. Annars bör han ju börja fixa toppen mm.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
14 december 2010
Som jag fattat så använder de en annan mjukvara i Volvo original cup. Både tänd och bräsnlechip ändras eller är jag helt ute och cyklar yikes

10 287 Inlägg
14 december 2010
Så vitt jag vet så är det så. Ett problem med original chip är att sista punkten i mappen är vid 6000 rpm.

/Göran

Boostrider skrev:
Som jag fattat så använder de en annan mjukvara i Volvo original cup. Både tänd och bräsnlechip ändras eller är jag helt ute och cyklar yikes

(Groucho Marx).

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2010
här finns båda bränsle och tänd chippen till sug motorerna  http://www.mpre.se/

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Försöker iaf
1 998 Inlägg
14 december 2010
Sharky skrev:
Så vitt jag vet så är det så. Ett problem med original chip är att sista punkten i mappen är vid 6000 rpm.

/Göran

Boostrider skrev:

Så var det ja. Var ju du som skrev om de i nån tidigare tråd

43 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Öjhöj här vart de lite klurigt, men alltså det är för mycket pengar jämte mot kusarna man får? om ja inte fattat fel? Men karaktären lär väl ändra sig något med chippet? Så man får någon slags känsla av att man åker en riktig best;)

43 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
här finns båda bränsle och tänd chippen till sug motorerna  http://www.mpre.se/

Står där att man får ut 170hk med 2 boxar och antar att det är bränsle och tändbox, 2500 för 40 kusar vet ja inte om det är dyrt eller billigt då kunskapen om trim inte är min starka sida, men förstod sidan som en affär för volvo original bilar och jag vet att dom motorerna är balanserade och massa finjusterade saker och har även hört att dom för ut ca 170 hk utan något trim? men de kanske är sånna styrboxar i dom då? :S

1 758 Inlägg
27 december 2010
nilzzzon skrev:
Står där att man får ut 170hk med 2 boxar och antar att det är bränsle och tändbox, 2500 för 40 kusar vet ja inte om det är dyrt eller billigt då kunskapen om trim inte är min starka sida, men förstod sidan som en affär för volvo original bilar och jag vet att dom motorerna är balanserade och massa finjusterade saker och har även hört att dom för ut ca 170 hk utan något trim? men de kanske är sånna styrboxar i dom då? :S

I princip kan man säga att motorerna som är godkända i Volvo Original Cup är kombinationer av "de bästa" standarddelarna som finns att tillgå, men i regel får man INTE modifiera dem. T.ex. får man inte porta toppen, byta ventiler etc.
Kamaxel, kamdrev etc måste strikt vara original Volvo-grejer.

Sök