2684
Sök

940 vilken motor hålle bäst?

429 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#1
Körkort om ett år men lite sugen på bil nu så man har nått i fixa lite med.
940 Turbo är nog det som det lutar åt men undrar lite vilken motor som håller bäst för lite framtida planer... Vad skiljer de olika turbo motorerna åt (stakar kolvar.etc) med årsmodel och så? FK/FT eller ska man kanske satsta på en ET?

Så fördelar och nackdelar mellan de olika turbomotorerna smile
Senast redigerat av Swemil93 (14 december 2010)


415 Inlägg
14 december 2010
#2
940 har b230fk/ft och b204ft om jag inte mins fel, från 94 och på alla fk är det oljekylning. De håller för rätt mycket original om de är i bra skick. fk är lättrycksturbo men det är bara tryckklockan som skiljer.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Smålänning
7 882 Inlägg
14 december 2010
#3
ET finns inte i 940, den har bara haft FK/FT.

FK och FT är i sig samma motor, bara laddtrycket som skiljer i princip.

Jag skulle försöka få tag på en hyfsat lågmilad FK, lite sport i det, då dom är så bra så dom ofta gått långt.

FK är ju lättryckaren, så den är oftast lugnare körd än en fulltryckare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 772 Inlägg
14 december 2010
#4
Satsa på en efter -94, då har du en bottendel som bör orka tygla ca 300 hästar, bättre än så blir det inte.
Senast redigerat av NordstromJ (14 december 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

429 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#5
Vet att et aldrig fanns original, men har hört att den håller bra...

Är de ingen skillnad med oljekylda kolvar eller nått? tror mig ha hört de någonstans smile

Varför ska man statsa på den fk när de är i prncip samma motor?

kan kanske få tag i en 940 91:a som gått starx över 19.000 lugna mil, mormor har haft den och är sen ny inom släkten, är det något att ha? Dock sedanare vilket är mindre attraktivt.


415 Inlägg
14 december 2010
#6
Swemil93 skrev:
Vet att et aldrig fanns original, men har hört att den håller bra...

Är de ingen skillnad med oljekylda kolvar eller nått? tror mig ha hört de någonstans smile

Varför ska man statsa på den fk när de är i prncip samma motor?

kan kanske få tag i en 940 91:a som gått starx över 19.000 lugna mil, mormor har haft den och är sen ny inom släkten, är det något att ha? Dock sedanare vilket är mindre attraktivt.
Beror lite på vilken et man pratar om, b23et har smidda kolvar och stakar original men samtidigt är b23-blocket vekare än den nyare b230:in. B230et är inget man trimmar vidare på eftersom klenare bottendel med en sämre axiallagring av vevaxeln.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Smålänning
7 882 Inlägg
14 december 2010
#7
Swemil93 skrev:
Vet att et aldrig fanns original, men har hört att den håller bra...

Är de ingen skillnad med oljekylda kolvar eller nått? tror mig ha hört de någonstans smile

Varför ska man statsa på den fk när de är i prncip samma motor?

kan kanske få tag i en 940 91:a som gått starx över 19.000 lugna mil, mormor har haft den och är sen ny inom släkten, är det något att ha? Dock sedanare vilket är mindre attraktivt.
ET håller inte jättebra, och inte i närheten av sena FT/FK.

Oljekylda kolvar sitter i ALLA FT efter -93? (rätta mig om jag har fel) och i alla FK (kom sent -94).

FK har fördelen att bilen blir billigare iförsäkring, samtidigt som den tål lika mycket som FT. I runda slängar 300 hästar, sen kroknar stakarna om du är våldslös, trimmar man riktigt bra bör det gå att klämma ut uppåt 400 hästar med original botten.

Den 940:in låter bra. MEn är det verkligen en Turbo om mormor haft den?

Kom ihog också att om den är försiktigt körd så bör du öka belastningen succesivt, annars kan du få generalras om du plågar direkt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

429 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#8
twin_cam skrev:
ET håller inte jättebra, och inte i närheten av sena FT/FK.

Oljekylda kolvar sitter i ALLA FT efter -93? (rätta mig om jag har fel) och i alla FK (kom sent -94).

FK har fördelen att bilen blir billigare iförsäkring, samtidigt som den tål lika mycket som FT. I runda slängar 300 hästar, sen kroknar stakarna om du är våldslös, trimmar man riktigt bra bör det gå att klämma ut uppåt 400 hästar med original botten.

Den 940:in låter bra. MEn är det verkligen en Turbo om mormor haft den?

Kom ihog också att om den är försiktigt körd så bör du öka belastningen succesivt, annars kan du få generalras om du plågar direkt.
Okej, så om man vill över 300 så är det typ H-profil och smidda kolvar som gäller? hur länge hänger veven på?

Ajjemen, morfar köpte den ny 91 för 200.000kr vilket var en jävla massa för snart 20 år sedan tongue


snickare
612 Inlägg
14 december 2010
#9
ta mormors bil,om det är en gl med FB motorn. då ska den ha 531 topp och vx3 kam,alltså 130 hästar orginal. visst FK har ju turbo motor på hela 135 hästar...
Turbo bil kostar mer i försäkring men ger ju sig ifrån ett roliagre ljud wink

ALTERNATIV;

Köp mormors bil, få 130 hästar

Köp en 940/045 årsmodell 95,då det sitter guldbox i så då kan du chippa både tändning och bränsle,väldigt vikitgt då du säkert vill höja turbotrycket. Och om du är riktigt snål och inte vill byta turbo på bilen så kan du antingen köpa ett t-kors o sätta dit,då laddar bilen lika mycke som en FT,eller så kan du köpa pysventil och sätta dit,då kan du ladda på massa mycke och köra slut på turbon,du kan oxså få skenande ladd och spika (om du spikar motorn för ofta rasar den till slut) sen kan du köpa en ställbar WG ventil,då får du ett säkert ladd och kan ställa det sj hur du vill ha de. (kostar 700kr på turbomeck)

Volvo är lätt och hålla på med,finns mycke grejer och är lätta och trimma.

En till grej och tänka på är att kolla efter SE,då ska de sitta 1041 bakaxel, den så kallade slungdiffade axeln. smile

FK är billigare i försäkringen än FT,se där fick du ett svar på den frågan med ;D

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

429 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#10
allenalle skrev:
ta mormors bil,om det är en gl med FB motorn. då ska den ha 531 topp och vx3 kam,alltså 130 hästar orginal. visst FK har ju turbo motor på hela 135 hästar...
Turbo bil kostar mer i försäkring men ger ju sig ifrån ett roliagre ljud wink

ALTERNATIV;

Köp mormors bil, få 130 hästar

Köp en 940/045 årsmodell 95,då det sitter guldbox i så då kan du chippa både tändning och bränsle,väldigt vikitgt då du säkert vill höja turbotrycket. Och om du är riktigt snål och inte vill byta turbo på bilen så kan du antingen köpa ett t-kors o sätta dit,då laddar bilen lika mycke som en FT,eller så kan du köpa pysventil och sätta dit,då kan du ladda på massa mycke och köra slut på turbon,du kan oxså få skenande ladd och spika (om du spikar motorn för ofta rasar den till slut) sen kan du köpa en ställbar WG ventil,då får du ett säkert ladd och kan ställa det sj hur du vill ha de. (kostar 700kr på turbomeck)

Volvo är lätt och hålla på med,finns mycke grejer och är lätta och trimma.

En till grej och tänka på är att kolla efter SE,då ska de sitta 1041 bakaxel, den så kallade slungdiffade axeln. smile

FK är billigare i försäkringen än FT,se där fick du ett svar på den frågan med ;D
Mormors gamle förti är en FT tongue

Men mer sugen på en nyare 945 med exempelvis fk och M90.
så de man ska kolla efter är t.ex. en 945 års. 95-98 med se paket (slungdiffen)?

Hur långt bör en fk ha gått om det ska vara något kvar av den? sen kan ju också en som gått 20.000 vara helt slutkörd beroende på hur den är körd.. Men den bör väl kanske inte gått över 30tusen? smile Mvh


snickare
612 Inlägg
14 december 2010
#11
Swemil93 skrev:
allenalle skrev:
ta mormors bil,om det är en gl med FB motorn. då ska den ha 531 topp och vx3 kam,alltså 130 hästar orginal. visst FK har ju turbo motor på hela 135 hästar...
Turbo bil kostar mer i försäkring men ger ju sig ifrån ett roliagre ljud wink

ALTERNATIV;

Köp mormors bil, få 130 hästar

Köp en 940/045 årsmodell 95,då det sitter guldbox i så då kan du chippa både tändning och bränsle,väldigt vikitgt då du säkert vill höja turbotrycket. Och om du är riktigt snål och inte vill byta turbo på bilen så kan du antingen köpa ett t-kors o sätta dit,då laddar bilen lika mycke som en FT,eller så kan du köpa pysventil och sätta dit,då kan du ladda på massa mycke och köra slut på turbon,du kan oxså få skenande ladd och spika (om du spikar motorn för ofta rasar den till slut) sen kan du köpa en ställbar WG ventil,då får du ett säkert ladd och kan ställa det sj hur du vill ha de. (kostar 700kr på turbomeck)

Volvo är lätt och hålla på med,finns mycke grejer och är lätta och trimma.

En till grej och tänka på är att kolla efter SE,då ska de sitta 1041 bakaxel, den så kallade slungdiffade axeln. smile

FK är billigare i försäkringen än FT,se där fick du ett svar på den frågan med ;D
Mormors gamle förti är en FT tongue

Men mer sugen på en nyare 945 med exempelvis fk och M90.
så de man ska kolla efter är t.ex. en 945 års. 95-98 med se paket (slungdiffen)?

Hur långt bör en fk ha gått om det ska vara något kvar av den? sen kan ju också en som gått 20.000 vara helt slutkörd beroende på hur den är körd.. Men den bör väl kanske inte gått över 30tusen? smile Mvh
Om det är en FT så ska du absolut ta den (A) och om du är ute efter m90 låda så visst,välj en senare modell men då har du oxså dubbelmassesvänghjul,sepparerar de när du trimmar bilen så finns det en risk att du blir av med ben/bollar eller både och ;D

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

040 RedLine
1 219 Inlägg
14 december 2010
#12
Bara för det är en 95a måste den inte ha guldbox. Verkar inte finnas någon som vet exakt vilka bilar och vilka årtal som hade guldbox. Men många 95or och 96or har det...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 287 Inlägg
14 december 2010
#13
Volvo verkar ha blandat friskt ibland...roll
Man blev väldigt förvånad ibland när man rotade runt i rödblockare.

/Göran


BrajjAxx skrev:
Bara för det är en 95a måste den inte ha guldbox. Verkar inte finnas någon som vet exakt vilka bilar och vilka årtal som hade guldbox. Men många 95or och 96or har det...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

040 RedLine
1 219 Inlägg
14 december 2010
#14
Om inte Sharky vet så vet ingen!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Jävel
2 018 Inlägg
14 december 2010
#15
Min FT hade gått 28 när ja köpte den. Första veckan rasa motorn. En månad senare när motorn var nyrenoverad så rasa kopplingen. Nåra veckor efter de smällde kylarn, efter de bakaxeln.
Min var gubbkörd innan jag köpte den. Så det är väl mycket skötsel och hur man hanterar bilen som avgör.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Smålänning
7 882 Inlägg
15 december 2010
#16
Plankpojk skrev:
Min FT hade gått 28 när ja köpte den. Första veckan rasa motorn. En månad senare när motorn var nyrenoverad så rasa kopplingen. Nåra veckor efter de smällde kylarn, efter de bakaxeln.
Min var gubbkörd innan jag köpte den. Så det är väl mycket skötsel och hur man hanterar bilen som avgör.
Sen är det ett faktum, att är grejerna snällt körda innan, så tål dom inte hårdkörning sen.
Även tvärtom, men stora haverier slipper man oftast.

Min hade gått ca 40 när jag köpte den, hårdkörd. Och jag har plågat friskt i 8000+ mil till nu utan problem smile

Jag had ene Saab som va gubbkörd, och den rasa först lådan, sen motorn i.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 168 Inlägg
15 december 2010
#17
twin_cam skrev:
Plankpojk skrev:
Min FT hade gått 28 när ja köpte den. Första veckan rasa motorn. En månad senare när motorn var nyrenoverad så rasa kopplingen. Nåra veckor efter de smällde kylarn, efter de bakaxeln.
Min var gubbkörd innan jag köpte den. Så det är väl mycket skötsel och hur man hanterar bilen som avgör.
Sen är det ett faktum, att är grejerna snällt körda innan, så tål dom inte hårdkörning sen.
Även tvärtom, men stora haverier slipper man oftast.

Min hade gått ca 40 när jag köpte den, hårdkörd. Och jag har plågat friskt i 8000+ mil till nu utan problem smile

Jag had ene Saab som va gubbkörd, och den rasa först lådan, sen motorn i.
hmm. min 945a va gubbkörd så in i innan mig. den plågades i 1år med påtok för högt laddtryck så den spottade o fräste bara, varvstopp och helvetes körning.
INGET hände på den. ingenting! fick byta växellåda för dom gick åt som smör som alla skitlådor gör !


Jävel
2 018 Inlägg
15 december 2010
#18
min nuvarande 240 har gått 38 hårt.. o den ligger ja o matar varvstopp på, den går hur fint som helst. förutom att lådan o axeln rasa i helgen. Men motormässigt iaf!

You got to risk it, to get the biscuit :)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 december 2010
#19
allenalle skrev:
ta mormors bil,om det är en gl med FB motorn. då ska den ha 531 topp och vx3 kam,alltså 130 hästar orginal. visst FK har ju turbo motor på hela 135 hästar...
Turbo bil kostar mer i försäkring men ger ju sig ifrån ett roliagre ljud wink

ALTERNATIV;

Köp mormors bil, få 130 hästar

Köp en 940/045 årsmodell 95,då det sitter guldbox i så då kan du chippa både tändning och bränsle,väldigt vikitgt då du säkert vill höja turbotrycket. Och om du är riktigt snål och inte vill byta turbo på bilen så kan du antingen köpa ett t-kors o sätta dit,då laddar bilen lika mycke som en FT,eller så kan du köpa pysventil och sätta dit,då kan du ladda på massa mycke och köra slut på turbon,du kan oxså få skenande ladd och spika (om du spikar motorn för ofta rasar den till slut) sen kan du köpa en ställbar WG ventil,då får du ett säkert ladd och kan ställa det sj hur du vill ha de. (kostar 700kr på turbomeck)

Volvo är lätt och hålla på med,finns mycke grejer och är lätta och trimma.

En till grej och tänka på är att kolla efter SE,då ska de sitta 1041 bakaxel, den så kallade slungdiffade axeln. smile
Här var det en del tokigheter ja....

Guldboxen behöver som sagt inte sitta standard i en 95:a

Riktigt snål och inte bill byta turbo ? En turbo behöver inte vara speciellt dyrt, en beg 15g snurra som nästan är bulton behöver inte kosta många spänn.

Chippa tändboxen gör inte mycket på en orginal bil, bränslechipp är det som e viktigt om man ska ladda på.

T-kors och pysventil fungerar på exakt samma sätt, du kan få skenladd med båda osv, det som skiljer är att på pysventilen så kan du ju ställa pyshålet med en justerskruv och på T-korset får du köpa olika stora för att uppnå det ladd du vill ha.
Turbon slits mer ju mer man laddar och ju mer värme och motttryck den producerar.

WG ventilen är alltid ställbar, den rör sig ständigt.
Det du menar är troligen en tryckklocka med hårdare fjäder och justerbar arm med gängor på och det är typ ett måste om man har en LTT maskin från början för att få ett vettigt laddtryck.

Angående 1041 axlen så har jag haft den i två st 940 FT utan att det varit SE paket så det hänger nog inte ihop. Slungdiffen är för övrigt skit och säger upp sig om man leker och det gör man med en sådan kärra tongue
Satsa på en riktigt diff från bakaxel.se så håller det och diffar hela tiden och inte i tid och otid som slungdiffen gör.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 december 2010
#20
allenalle skrev:
Swemil93 skrev:
allenalle skrev:
ta mormors bil,om det är en gl med FB motorn. då ska den ha 531 topp och vx3 kam,alltså 130 hästar orginal. visst FK har ju turbo motor på hela 135 hästar...
Turbo bil kostar mer i försäkring men ger ju sig ifrån ett roliagre ljud wink

ALTERNATIV;

Köp mormors bil, få 130 hästar

Köp en 940/045 årsmodell 95,då det sitter guldbox i så då kan du chippa både tändning och bränsle,väldigt vikitgt då du säkert vill höja turbotrycket. Och om du är riktigt snål och inte vill byta turbo på bilen så kan du antingen köpa ett t-kors o sätta dit,då laddar bilen lika mycke som en FT,eller så kan du köpa pysventil och sätta dit,då kan du ladda på massa mycke och köra slut på turbon,du kan oxså få skenande ladd och spika (om du spikar motorn för ofta rasar den till slut) sen kan du köpa en ställbar WG ventil,då får du ett säkert ladd och kan ställa det sj hur du vill ha de. (kostar 700kr på turbomeck)

Volvo är lätt och hålla på med,finns mycke grejer och är lätta och trimma.

En till grej och tänka på är att kolla efter SE,då ska de sitta 1041 bakaxel, den så kallade slungdiffade axeln. smile

FK är billigare i försäkringen än FT,se där fick du ett svar på den frågan med ;D
Mormors gamle förti är en FT tongue

Men mer sugen på en nyare 945 med exempelvis fk och M90.
så de man ska kolla efter är t.ex. en 945 års. 95-98 med se paket (slungdiffen)?

Hur långt bör en fk ha gått om det ska vara något kvar av den? sen kan ju också en som gått 20.000 vara helt slutkörd beroende på hur den är körd.. Men den bör väl kanske inte gått över 30tusen? smile Mvh
Om det är en FT så ska du absolut ta den (A) och om du är ute efter m90 låda så visst,välj en senare modell men då har du oxså dubbelmassesvänghjul,sepparerar de när du trimmar bilen så finns det en risk att du blir av med ben/bollar eller både och ;D
Dubbelmassehjulet är förvisso inte bra men vet folk som haft det i flera år utan problmen medans mina gav upp rätt fort och lät illa mm.
Man skaffar sig lämpligast ett enkelmassesvänghjul och svarvar upp till 240mm och stiftar om för 240mm kopplingen från M90 så håller det fint och inte speciellt kostsamt heller.
Mycket billigare än att köpa komplett M90 med spakställ och kardan mm.
Senast redigerat av Busgrabb (15 december 2010)

Autotech


Sök