allenalle skrev:
ta mormors bil,om det är en gl med FB motorn. då ska den ha 531 topp och vx3 kam,alltså 130 hästar orginal. visst FK har ju turbo motor på hela 135 hästar...
Turbo bil kostar mer i försäkring men ger ju sig ifrån ett roliagre ljud
ALTERNATIV;
Köp mormors bil, få 130 hästar
Köp en 940/045 årsmodell 95,då det sitter guldbox i så då kan du chippa både tändning och bränsle,väldigt vikitgt då du säkert vill höja turbotrycket. Och om du är riktigt snål och inte vill byta turbo på bilen så kan du antingen köpa ett t-kors o sätta dit,då laddar bilen lika mycke som en FT,eller så kan du köpa pysventil och sätta dit,då kan du ladda på massa mycke och köra slut på turbon,du kan oxså få skenande ladd och spika (om du spikar motorn för ofta rasar den till slut) sen kan du köpa en ställbar WG ventil,då får du ett säkert ladd och kan ställa det sj hur du vill ha de. (kostar 700kr på turbomeck)
Volvo är lätt och hålla på med,finns mycke grejer och är lätta och trimma.
En till grej och tänka på är att kolla efter SE,då ska de sitta 1041 bakaxel, den så kallade slungdiffade axeln.
Här var det en del tokigheter ja....
Guldboxen behöver som sagt inte sitta standard i en 95:a
Riktigt snål och inte bill byta turbo ? En turbo behöver inte vara speciellt dyrt, en beg 15g snurra som nästan är bulton behöver inte kosta många spänn.
Chippa tändboxen gör inte mycket på en orginal bil, bränslechipp är det som e viktigt om man ska ladda på.
T-kors och pysventil fungerar på exakt samma sätt, du kan få skenladd med båda osv, det som skiljer är att på pysventilen så kan du ju ställa pyshålet med en justerskruv och på T-korset får du köpa olika stora för att uppnå det ladd du vill ha.
Turbon slits mer ju mer man laddar och ju mer värme och motttryck den producerar.
WG ventilen är alltid ställbar, den rör sig ständigt.
Det du menar är troligen en tryckklocka med hårdare fjäder och justerbar arm med gängor på och det är typ ett måste om man har en LTT maskin från början för att få ett vettigt laddtryck.
Angående 1041 axlen så har jag haft den i två st 940 FT utan att det varit SE paket så det hänger nog inte ihop. Slungdiffen är för övrigt skit och säger upp sig om man leker och det gör man med en sådan kärra
Satsa på en riktigt diff från bakaxel.se så håller det och diffar hela tiden och inte i tid och otid som slungdiffen gör.