2561
Sök

940 vilken motor hålle bäst?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 december 2010
#21
twin_cam skrev:
Plankpojk skrev:
Min FT hade gått 28 när ja köpte den. Första veckan rasa motorn. En månad senare när motorn var nyrenoverad så rasa kopplingen. Nåra veckor efter de smällde kylarn, efter de bakaxeln.
Min var gubbkörd innan jag köpte den. Så det är väl mycket skötsel och hur man hanterar bilen som avgör.
Sen är det ett faktum, att är grejerna snällt körda innan, så tål dom inte hårdkörning sen.
Även tvärtom, men stora haverier slipper man oftast.

Min hade gått ca 40 när jag köpte den, hårdkörd. Och jag har plågat friskt i 8000+ mil till nu utan problem smile

Jag had ene Saab som va gubbkörd, och den rasa först lådan, sen motorn i.
En 740 GL går inte att köra sönder om det finns olja i motorn tongue

Autotech

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 december 2010
#22
Busgrabb skrev:
allenalle skrev:
ta mormors bil,om det är en gl med FB motorn. då ska den ha 531 topp och vx3 kam,alltså 130 hästar orginal. visst FK har ju turbo motor på hela 135 hästar...
Turbo bil kostar mer i försäkring men ger ju sig ifrån ett roliagre ljud wink

ALTERNATIV;

Köp mormors bil, få 130 hästar

Köp en 940/045 årsmodell 95,då det sitter guldbox i så då kan du chippa både tändning och bränsle,väldigt vikitgt då du säkert vill höja turbotrycket. Och om du är riktigt snål och inte vill byta turbo på bilen så kan du antingen köpa ett t-kors o sätta dit,då laddar bilen lika mycke som en FT,eller så kan du köpa pysventil och sätta dit,då kan du ladda på massa mycke och köra slut på turbon,du kan oxså få skenande ladd och spika (om du spikar motorn för ofta rasar den till slut) sen kan du köpa en ställbar WG ventil,då får du ett säkert ladd och kan ställa det sj hur du vill ha de. (kostar 700kr på turbomeck)

Volvo är lätt och hålla på med,finns mycke grejer och är lätta och trimma.

En till grej och tänka på är att kolla efter SE,då ska de sitta 1041 bakaxel, den så kallade slungdiffade axeln. smile
Här var det en del tokigheter ja....

Guldboxen behöver som sagt inte sitta standard i en 95:a

Riktigt snål och inte bill byta turbo ? En turbo behöver inte vara speciellt dyrt, en beg 15g snurra som nästan är bulton behöver inte kosta många spänn.

Chippa tändboxen gör inte mycket på en orginal bil, bränslechipp är det som e viktigt om man ska ladda på.

T-kors och pysventil fungerar på exakt samma sätt, du kan få skenladd med båda osv, det som skiljer är att på pysventilen så kan du ju ställa pyshålet med en justerskruv och på T-korset får du köpa olika stora för att uppnå det ladd du vill ha.
Turbon slits mer ju mer man laddar och ju mer värme och motttryck den producerar.

WG ventilen är alltid ställbar, den rör sig ständigt.
Det du menar är troligen en tryckklocka med hårdare fjäder och justerbar arm med gängor på och det är typ ett måste om man har en LTT maskin från början för att få ett vettigt laddtryck.

Angående 1041 axlen så har jag haft den i två st 940 FT utan att det varit SE paket så det hänger nog inte ihop. Slungdiffen är för övrigt skit och säger upp sig om man leker och det gör man med en sådan kärra tongue
Satsa på en riktigt diff från bakaxel.se så håller det och diffar hela tiden och inte i tid och otid som slungdiffen gör.
Är ju så att de sitter slungdiff i alla se modeller och turbon smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 168 Inlägg
15 december 2010
#23
BrajjAxx skrev:
Busgrabb skrev:
allenalle skrev:
ta mormors bil,om det är en gl med FB motorn. då ska den ha 531 topp och vx3 kam,alltså 130 hästar orginal. visst FK har ju turbo motor på hela 135 hästar...
Turbo bil kostar mer i försäkring men ger ju sig ifrån ett roliagre ljud wink

ALTERNATIV;

Köp mormors bil, få 130 hästar

Köp en 940/045 årsmodell 95,då det sitter guldbox i så då kan du chippa både tändning och bränsle,väldigt vikitgt då du säkert vill höja turbotrycket. Och om du är riktigt snål och inte vill byta turbo på bilen så kan du antingen köpa ett t-kors o sätta dit,då laddar bilen lika mycke som en FT,eller så kan du köpa pysventil och sätta dit,då kan du ladda på massa mycke och köra slut på turbon,du kan oxså få skenande ladd och spika (om du spikar motorn för ofta rasar den till slut) sen kan du köpa en ställbar WG ventil,då får du ett säkert ladd och kan ställa det sj hur du vill ha de. (kostar 700kr på turbomeck)

Volvo är lätt och hålla på med,finns mycke grejer och är lätta och trimma.

En till grej och tänka på är att kolla efter SE,då ska de sitta 1041 bakaxel, den så kallade slungdiffade axeln. smile
Här var det en del tokigheter ja....

Guldboxen behöver som sagt inte sitta standard i en 95:a

Riktigt snål och inte bill byta turbo ? En turbo behöver inte vara speciellt dyrt, en beg 15g snurra som nästan är bulton behöver inte kosta många spänn.

Chippa tändboxen gör inte mycket på en orginal bil, bränslechipp är det som e viktigt om man ska ladda på.

T-kors och pysventil fungerar på exakt samma sätt, du kan få skenladd med båda osv, det som skiljer är att på pysventilen så kan du ju ställa pyshålet med en justerskruv och på T-korset får du köpa olika stora för att uppnå det ladd du vill ha.
Turbon slits mer ju mer man laddar och ju mer värme och motttryck den producerar.

WG ventilen är alltid ställbar, den rör sig ständigt.
Det du menar är troligen en tryckklocka med hårdare fjäder och justerbar arm med gängor på och det är typ ett måste om man har en LTT maskin från början för att få ett vettigt laddtryck.

Angående 1041 axlen så har jag haft den i två st 940 FT utan att det varit SE paket så det hänger nog inte ihop. Slungdiffen är för övrigt skit och säger upp sig om man leker och det gör man med en sådan kärra tongue
Satsa på en riktigt diff från bakaxel.se så håller det och diffar hela tiden och inte i tid och otid som slungdiffen gör.
Är ju så att de sitter slungdiff i alla se modeller och turbon smile
turbon -92 ? smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
15 december 2010
#24
jimmzzan skrev:
BrajjAxx skrev:
Busgrabb skrev:

Här var det en del tokigheter ja....

Guldboxen behöver som sagt inte sitta standard i en 95:a

Riktigt snål och inte bill byta turbo ? En turbo behöver inte vara speciellt dyrt, en beg 15g snurra som nästan är bulton behöver inte kosta många spänn.

Chippa tändboxen gör inte mycket på en orginal bil, bränslechipp är det som e viktigt om man ska ladda på.

T-kors och pysventil fungerar på exakt samma sätt, du kan få skenladd med båda osv, det som skiljer är att på pysventilen så kan du ju ställa pyshålet med en justerskruv och på T-korset får du köpa olika stora för att uppnå det ladd du vill ha.
Turbon slits mer ju mer man laddar och ju mer värme och motttryck den producerar.

WG ventilen är alltid ställbar, den rör sig ständigt.
Det du menar är troligen en tryckklocka med hårdare fjäder och justerbar arm med gängor på och det är typ ett måste om man har en LTT maskin från början för att få ett vettigt laddtryck.

Angående 1041 axlen så har jag haft den i två st 940 FT utan att det varit SE paket så det hänger nog inte ihop. Slungdiffen är för övrigt skit och säger upp sig om man leker och det gör man med en sådan kärra tongue
Satsa på en riktigt diff från bakaxel.se så håller det och diffar hela tiden och inte i tid och otid som slungdiffen gör.
Är ju så att de sitter slungdiff i alla se modeller och turbon smile
turbon -92 ? smile
hmm, oj, vill inte lova något, men är säker på det alla mellan 95 - 98 modeller i alla fall smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 287 Inlägg
15 december 2010
#25
Dessa har slungdiff original enligt volvos egna document:
http://www.volvocars.com/se/sales-servi … _90-98.pdf

940 gl med Se paket, elhissar fram o bak m90 lr automat -92
940 turbo -92
940 Glt  16v -91
940 turbo -91
740 Gl med Se paket -92

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 168 Inlägg
15 december 2010
#26
BrajjAxx skrev:
jimmzzan skrev:
BrajjAxx skrev:

Är ju så att de sitter slungdiff i alla se modeller och turbon smile
turbon -92 ? smile
hmm, oj, vill inte lova något, men är säker på det alla mellan 95 - 98 modeller i alla fall smile
okej! har inte varit slungdiff på nån utav mina bilar. 945 -96 och 940 -95. varken på polarens -96a eller en 940 jag tittade på. 940 -97a..
så tror inte det sitter där standard tyvärr.


görans svar stämmer nog om det är taget ur volvos ord!


040 RedLine
1 219 Inlägg
15 december 2010
#27
jimmzzan skrev:
BrajjAxx skrev:
jimmzzan skrev:

turbon -92 ? smile
hmm, oj, vill inte lova något, men är säker på det alla mellan 95 - 98 modeller i alla fall smile
okej! har inte varit slungdiff på nån utav mina bilar. 945 -96 och 940 -95. varken på polarens -96a eller en 940 jag tittade på. 940 -97a..
så tror inte det sitter där standard tyvärr.


görans svar stämmer nog om det är taget ur volvos ord!
Aha sorry, jag som inte varit tillräckligt källkritisk vid min läsning sad Men nu vet jag smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

29 Inlägg
15 december 2010
#28
Stopp.. Ingen slungdiff i alla SE modeller och turbon!

1991 var det slungdiff i 940 GLT 16V och Turbon!
1992 var det slungdiff i 940 Turbo och GL med SE paket!

Sedan har det inte funnits diffspärr som standard i vare sig turbo eller SE paket efter åren ovan!

KÄLLA:
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … hp?id=1245

EDIT: Sharky hann före såg jag...
Senast redigerat av mattish (15 december 2010)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 december 2010
#29
Sharky skrev:
Dessa har slungdiff original enligt volvos egna document:
http://www.volvocars.com/se/sales-servi … _90-98.pdf

940 gl med Se paket, elhissar fram o bak m90 lr automat -92
940 turbo -92
940 Glt  16v -91
940 turbo -91
740 Gl med Se paket -92

/Göran
Menar du turbo upp till 92 eller bara 92:an ?

Om man som jag hade slung på en turbo 94:a så var det tillval som gjorts då alltså ?

Autotech

10 287 Inlägg
15 december 2010
#30
Nystulet....roll

Jag klippte detta direkt från ett inlägg som Tonycrona gjorde här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 37&p=1

Men så vitt jag vet och förstår var det bara just Turbo -92. Jag köpte min 97:a turbo ny och höll på att missa att kryssa i slung-diff-valet.

/Göran


Busgrabb skrev:
Sharky skrev:
Dessa har slungdiff original enligt volvos egna document:
http://www.volvocars.com/se/sales-servi … _90-98.pdf

940 gl med Se paket, elhissar fram o bak m90 lr automat -92
940 turbo -92
940 Glt  16v -91
940 turbo -91
740 Gl med Se paket -92

/Göran
Menar du turbo upp till 92 eller bara 92:an ?

Om man som jag hade slung på en turbo 94:a så var det tillval som gjorts då alltså ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 december 2010
#31
Sharky skrev:
Nystulet....roll

Jag klippte detta direkt från ett inlägg som Tonycrona gjorde här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 37&p=1

Men så vitt jag vet och förstår var det bara just Turbo -92. Jag köpte min 97:a turbo ny och höll på att missa att kryssa i slung-diff-valet.

/Göran


Busgrabb skrev:
Sharky skrev:
Dessa har slungdiff original enligt volvos egna document:
http://www.volvocars.com/se/sales-servi … _90-98.pdf

940 gl med Se paket, elhissar fram o bak m90 lr automat -92
940 turbo -92
940 Glt  16v -91
940 turbo -91
740 Gl med Se paket -92

/Göran
Menar du turbo upp till 92 eller bara 92:an ?

Om man som jag hade slung på en turbo 94:a så var det tillval som gjorts då alltså ?
Ahha ok smile
Tänkte på min gamla kärra som inte hade utrustats med något extra, det var knappt så det var reservhjul med på utrustningslistan men ändå satt det slungdiff. Men då hade väl första ägaren insett hur viktigt det var med diffen.
Vad kostade det är få slungdiffen som tillval när du handlade bil big_smile ?
Senast redigerat av Busgrabb (15 december 2010)

Autotech


Sök