3103
Sök

Stolvärme som eldar upp stolen Audi

4 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Som rubriken säger.
Bilen i fråga är en Audi A4 1.8t 2004
Problem: Stolsvärme som bränner stolen inifrån.

Upptäckte här om dagen ett par små (knappnålshuvud) hål i tyget på förar stolens vänstra sida. Det brändes på utsidan av låret. Kände att det finns en liten hålighet under tyget och lyckades pilla fram nått som ser ut som bränd skumgummi. Trodde först att någon tidigare tappat tex en ciggarett där, men skulle det verkligen bränna bort så mkt..?

Någon som känner till problemet?  - Kortslutning? Elfel på nått sätt? Trasig tråd?

Kan man "klä av" stolen på plats eller ska man plocka ur den? Går det att fixa sånt eller lär man byta stol? (känns väldigt tråkigt...)

Tacksam för svar! Fryser smile

1 020 Inlägg
14 december 2010
låter som termostaten e kass volvo har samma problem hört att en del blivit ersatta av biltillverkaren prova det annars e det att klä av stolen hitta termostaten o byt

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Administratör
2 980 Inlägg
14 december 2010
Termostaten är inte kass.... Vad som har hänt är att tråden är avledad så att själva koppartråden kommit fram och den blir REJÄLT varm. När du sätter dig i bilen så rör sig värmeslingan varje gång och har man otur alt nått vassare i fickorna så kan tråden skyddsplast försvinna och blotta tråden som blir så varm att klädseln bränns bort... Byt värmeslingan...

En kopp av den svarta såsen...

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
14 december 2010
Det låter som en trasig tråd. Har hänt mig på en gammal bil. Berodde på att man satt ner något hårt på sätet eller att man satt ner knät när man sträckt sig efter något. Om det redan brännt igenom så är nog det smidigaste att köpa en ny stol från en skrot i närheten. Jocke

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

4 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
Ok, tack för bra och snabba svar! smile

Det blir till att undersöka saken när tid finns... Lär väl prova mig fram så jag inte byter stolen i onödan. Men det kanske är en hel del jobb att byta slingan också, jag har ingen aning om sån el!

Förresten, nån som vet hur farligt det är plocka ur stolen? Tänkte om det är några problem att dra ur elen under stolen utan en jäkla massa felkoder sen?

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
15 december 2010
Lunkens skrev:
Ok, tack för bra och snabba svar! smile

Det blir till att undersöka saken när tid finns... Lär väl prova mig fram så jag inte byter stolen i onödan. Men det kanske är en hel del jobb att byta slingan också, jag har ingen aning om sån el!

Förresten, nån som vet hur farligt det är plocka ur stolen? Tänkte om det är några problem att dra ur elen under stolen utan en jäkla massa felkoder sen?

Koppla ur batteriet först bara innan om du är orolig. Jocke

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

1 020 Inlägg
15 december 2010
så länge tändningen är avstängd kommer det ej komma felkoder vrider du på nyckel innan stolen o elen är i igen kommer felkoderna

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

4 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Okej, tack för bra svar! Ska ta tag i detta såsmåningom roll

Sök