3636
Sök

Honda civic -89. Hel/halvljus fungerar ej?

308 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#1
Hej! Jag hoppas att någon av er har ett vettigt svar till mig då jag har varit på flera verkstäder/mekonomen för att kolla vad som kan vara fel. Mekonomen hade inte en susning och verkstaden ville ha ett par tusen för att bara KOLLA vad som är felet?

Nu till felet: Helljuset har krånglat ett tag, det fungerade inte först, sen när man klickade till den igen så började den lysa, ena dagen fungerade den, andra dagen inte, och så fortsatte det tills för bara någon vecka sedan så den slutade att lysa helt, varken att bara ljustuta eller att sätta på helljuset över huvudtaget.

Halvljuset:
Fungerar bara i "off mode", har ju 3 st funktioner på min "spak" (vänster sida om ratten).
då funktionen:
1: off (halvljus, EJ instrument belysning).
2: halvljus (Halvljus + instrument belysning).
3: parkering (parkerings ljus + instrument belysning).

Och nu är det så att funktion 2 ej fungerar, när jag sätter på funktion 2, så lyser instrumentbrädan men EJ halvljuset? Det är bara parkeringsljuset som fungerar då.

Så hur jag än vrider o vänder på spaken så kan jag inte få halvljus + instrumentbrädan att lysa samtidigt?
Och de är ju lite jobbigt nu när det är vinter och det blir mörkt fort, och när man kör i skogen så har man inte heller något helljus.

Jag HAR kollat alla säkringar och de ser BRA ut! ingen säkring har gått, så de är uteslutet.

Någon som får en idé om vad felet kan vara? Har hört att det kan vara fel på "relät?" men då jag är ganska ny med bilar så vet jag inte vad ett relä är eller hur man kollar om det är fel på det!

Jag är VÄLDIGT tacksam för svar och hoppas på att detta forum kan få mig att spara några tusenlappar! roll

MVH Mathias!


172 Inlägg
16 december 2010
#2
Du borde ha ett halv/helljus relä eller både och. Börja med att kolla så att dem är schyssta, annars har vi bara spak/reglage kvar som kan ge sådana fel. Åk till en skrot och köp på dig dessa saker, kan inte vara svårt att byta och inte dyrt heller för den delen. Lyckas du inte kan du skrota bilen och köpa en Volvo. smile Lycka till.

308 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#3
volvojohan skrev:
Du borde ha ett halv/helljus relä eller både och. Börja med att kolla så att dem är schyssta, annars har vi bara spak/reglage kvar som kan ge sådana fel. Åk till en skrot och köp på dig dessa saker, kan inte vara svårt att byta och inte dyrt heller för den delen. Lyckas du inte kan du skrota bilen och köpa en Volvo. smile Lycka till.

Tack för svar!

Men jag citerar big_smile "
Någon som får en idé om vad felet kan vara? Har hört att det kan vara fel på "relät?" men då jag är ganska ny med bilar så vet jag inte vad ett relä är eller hur man kollar om det är fel på det!"

Så om du skulle kunna ge tips på vart relät finns någonstans o hur man kollar de skulle jag va oerhört tacksam!
Och spak/reglage, de kan man väl inte kolla på om de är "fel"? :-S

Tack ännu en gång!

MVH Mathias


172 Inlägg
16 december 2010
#4
TexaL skrev:
Men jag citerar big_smile "
Någon som får en idé om vad felet kan vara? Har hört att det kan vara fel på "relät?" men då jag är ganska ny med bilar så vet jag inte vad ett relä är eller hur man kollar om det är fel på det!"

Så om du skulle kunna ge tips på vart relät finns någonstans o hur man kollar de skulle jag va oerhört tacksam!
Och spak/reglage, de kan man väl inte kolla på om de är "fel"? :-S

Tack ännu en gång!

MVH Mathias

Relät ska vara brunt eller grått å sitta precis under ratten. Man kan se om lödningarna släppt annars skaffa bara ett nytt å tryck dit. Kan nog min lillasyster göra så du klarar garanterat av det.big_smile

308 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#5
volvojohan skrev:
TexaL skrev:
Men jag citerar big_smile "
Någon som får en idé om vad felet kan vara? Har hört att det kan vara fel på "relät?" men då jag är ganska ny med bilar så vet jag inte vad ett relä är eller hur man kollar om det är fel på det!"

Så om du skulle kunna ge tips på vart relät finns någonstans o hur man kollar de skulle jag va oerhört tacksam!
Och spak/reglage, de kan man väl inte kolla på om de är "fel"? :-S

Tack ännu en gång!

MVH Mathias

Relät ska vara brunt eller grått å sitta precis under ratten. Man kan se om lödningarna släppt annars skaffa bara ett nytt å tryck dit. Kan nog min lillasyster göra så du klarar garanterat av det.big_smile

haha okej big_smile! ska testa!
är det dyrt med nytt relä? vart kan man köpa sån? biltema?


308 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#6
Bullet--- skrev:
jag kan säga det att det är bara parkeringsljuset och instrument belysningen som ska lysa i läge 2 , i läge 3 ska halvljuset gå igång.
i läge 1 ska antingen allt vara släckt eller bara halvljuset vara tänt beroende på modell.
Något fuffens i ditt elsystem.

Jaha! Blandade nog ihop läge 2 och 3 med varandra.
Och i läge 1 är instrumentbrädan släckt och halvljuset lyser bara sad!
Help me!! Vad/hur ska jag ta mig till väga?


190 Inlägg
17 december 2010
#7
Låter onekligen som att din ljusbox har sagt upp sig, hyffsat vanligt på din modell. Den lådan sitter på baksidan av din säkringsbox under/bakom din ratt. Ta bort plasten ovanför fötterna på förarplatsen, skruva loss säkringsboxen och vänd den "upp och ner", där sitter en brun platt låda, den är det.

Plocka bort den och kolla efter kallödningar.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

308 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#8
crazy75 skrev:
Låter onekligen som att din ljusbox har sagt upp sig, hyffsat vanligt på din modell. Den lådan sitter på baksidan av din säkringsbox under/bakom din ratt. Ta bort plasten ovanför fötterna på förarplatsen, skruva loss säkringsboxen och vänd den "upp och ner", där sitter en brun platt låda, den är det.

Plocka bort den och kolla efter kallödningar.

Gud! Tack så hemskt mycket!
Ska gå och kolla direkt :-) återkommer med svar lite senare!
Tack att du tar dig din tid att svara, uppskattar det verkligen!

mvh Mathias


1 Inlägg
16 maj 2011
#9
Hej mina vänner, hoppas ni inte tar illa upp för att jag fortsätter på denna Tråd, med de verkar finnas några som kan lite om  de där problemet på Civic.

Själv har jag en Honda Civic Vei -94, Lider av samma problem, när man vrider spaken mellan läge 0-3 så får jag panel belysning med halv ljusen vägrar gå igång (Helljusen fungerar perfekt) . Reläet klickar mellan läge 1 och 2, men när det gäller mellan läge 2-3 ska den klicka eller inte (min  gör inte det). Sen hur i helvete får man bort Reläet (Runing light Relay) på baksidan säkrings panelen under ratten? (Lamporna är hela, alla säkringar är hela, det jag kan se av kablaget är hel också)

Kom med allt ni  kommer på vad som kan vara felet på min  bil också (Grymt tacksam)
MVh
Beb

13 Inlägg
12 december 2011
#10
TexaL skrev:
crazy75 skrev:
Låter onekligen som att din ljusbox har sagt upp sig, hyffsat vanligt på din modell. Den lådan sitter på baksidan av din säkringsbox under/bakom din ratt. Ta bort plasten ovanför fötterna på förarplatsen, skruva loss säkringsboxen och vänd den "upp och ner", där sitter en brun platt låda, den är det.

Plocka bort den och kolla efter kallödningar.

Gud! Tack så hemskt mycket!
Ska gå och kolla direkt :-) återkommer med svar lite senare!
Tack att du tar dig din tid att svara, uppskattar det verkligen!

mvh Mathias

Skulle jätte gärna veta hur detta gick, och hur lyckades du få loss säkringsboxen? min sitter som sten i en mängd olika kontakter som är omöjliga att dra ur, fick ur 2av3 på framsidan sen på baksidan satt det ännu mer som jag inte ens kunde se,


Sök