Hej! Jag hoppas att någon av er har ett vettigt svar till mig då jag har varit på flera verkstäder/mekonomen för att kolla vad som kan vara fel. Mekonomen hade inte en susning och verkstaden ville ha ett par tusen för att bara KOLLA vad som är felet?
Nu till felet: Helljuset har krånglat ett tag, det fungerade inte först, sen när man klickade till den igen så började den lysa, ena dagen fungerade den, andra dagen inte, och så fortsatte det tills för bara någon vecka sedan så den slutade att lysa helt, varken att bara ljustuta eller att sätta på helljuset över huvudtaget.
Halvljuset:
Fungerar bara i "off mode", har ju 3 st funktioner på min "spak" (vänster sida om ratten).
då funktionen:
1: off (halvljus,
EJ instrument belysning).
2: halvljus (Halvljus + instrument belysning).
3: parkering (parkerings ljus + instrument belysning).
Och nu är det så att funktion
2 ej fungerar, när jag sätter på funktion 2, så lyser instrumentbrädan men EJ halvljuset? Det är bara parkeringsljuset som fungerar då.
Så hur jag än vrider o vänder på spaken så kan jag inte få halvljus + instrumentbrädan att lysa samtidigt?
Och de är ju lite jobbigt nu när det är vinter och det blir mörkt fort, och när man kör i skogen så har man inte heller något helljus.
Jag HAR kollat alla säkringar och de ser BRA ut! ingen säkring har gått, så de är uteslutet.
Någon som får en idé om vad felet kan vara? Har hört att det kan vara fel på "relät?" men då jag är ganska ny med bilar så vet jag inte vad ett relä är eller hur man kollar om det är fel på det!
Jag är VÄLDIGT tacksam för svar och hoppas på att detta forum kan få mig att spara några tusenlappar!
MVH Mathias!