3461
Sök

Hur ska min bil låta bättre? Volvo 244 DL B21A

4 637 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har lånat en tråd liknande denna men då få kollar in den och frågorna är mer än jag trodde chansar jag med en ny tråd, lås om ni vill. smile

Jag vill att bilen ska låta tydligt mer än original. Men det ska gå att köra fort på åtminstone jämnt varvtal med den utan att det blir för jobbigt, den är dessutom 4-växlad. Den ska inte låta illa men lite klassiskt Volvo Original Cup rapande i avgassystemet är inget jag ogillar, snarare tvärtom. Så länge inte motorn tar skada på sikt, jag är inget vidare påläst.
Jag vill helst använda originalfästen. Bilen ska inte bli slöare än original men gärna tvärtom. Har hört att förgasarbilar gärna vill ha mostånd mer än andra. Bilen saknar katalysator och har förgasare vilket även kan göra att ljudet blir högre än insprut?
Hela systemet ska bli nytt, här är tre alternativ. Något bättre förslag, skriv det!
Att bara plocka bort främre burken på originalsystem gör typ ingen skyllnad.
Har tjatat även på andra forum utan resultat. Byte är planerat till sommaren så måste ha tips nu. Blir tokig! Får dessutom inte vara för dyrt, rostfritt går bort. Förkortas livslängden på systemet om främre tas bort osv? Vill veta allt!

1. Komplett Simons 2" sportavgassystem med båda ljuddämparna.
2. Komplett Simons 2" sportavgassystem utan främre ljuddämpare.
3. Originalssystem (köpa Volvos, Mekonomens eller annat?) utan främre ljuddämpare och en Simonsdämpare av samma typ som på deras sportavgassystem bak.
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 december 2010)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 december 2010
#2
Ta en 2,5'' burk och lägg den burken på samma sätt som den bakre orginalburken. Blir ljudet för högt så sätt en kortare burk framför bakaxeln. Biltemas burkar har bra mått och kvalitén verkar bra. Annars är det ju inte direkt svårt att byta låda (2 kvällar för en amatör).

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

865 Inlägg
17 december 2010
#3
Komplett Simons 2" sportavgassystem med båda ljuddämparna tycker jag du ska skaffa


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 december 2010
#4
Jag hade ett sånt på min förut...hördes ju ingen skillnad dessutom rostade det så förbannat fort. Dessutom är ju orginalbitarna 2'' bakom första burken så varför det kallas "sportavgas" är för mig en gåta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

865 Inlägg
17 december 2010
#5
RD_87 skrev:
Jag hade ett sånt på min förut...hördes ju ingen skillnad dessutom rostade det så förbannat fort. Dessutom är ju orginalbitarna 2'' bakom första burken så varför det kallas "sportavgas" är för mig en gåta.

rören måste inte vara större för att det ska vara ett sportavgassystem... hur fort gick de då innan det rostat hål?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 december 2010
#6
1,5 vinter och 4000 mil. Själva poängen med ett "sportavgassystem" är ju bättre flöde, och det kommer till jävligt stor del an på rörets storlek. Dessutom är ju simonssystem alldeles in i helvete för dyra. Kvittot så medföljde bilen jag hade visade 2195:- om jag inte minns fel. Så jag skulle nog plocka ihop ett eget av universaldelar, biltemas är ju väsentligt mycket bättre rostskydd på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 637 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#7
Alternativ 3 med grejer från typ Mekonomen då?

Bilen ska väl gå en vinter till, sedan ska jag komplettera med en snål bruksbil så Volvon kommer bara rulla en del på sommaren. Rostskydd är inte livsviktigt men någorlunda skydd är ju bra (kör mkt på skitiga grusvägar. )

(På tal om pris, 2350 kronor går ett komplett Simons på, inte så farligt tycker jag.)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 december 2010
#8
För mycket pengar för halvdant resultat tycker jag... Mekonomen brukar väl ha simons skitdelar som rostar på hyllan? Vet att Mekonomen här i stan har det. Man ska väl se till att få bästa möjliga resultat på varje krona?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Game On!
244 Inlägg
17 december 2010
#9
Öppna upp luftburken/luftfiltret lite, brukar ge rätt härligt ljud på förgasarmotorer smile


4 637 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#10
joQue skrev:
Öppna upp luftburken/luftfiltret lite, brukar ge rätt härligt ljud på förgasarmotorer smile

Det går bort. smile

865 Inlägg
17 december 2010
#11
satsa på ett simons du kommer säkert inte bli besviken... har haft simons i flera år i 945an och har inte rostat de minsta...


4 637 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#12
no_fake skrev:
satsa på ett simons du kommer säkert inte bli besviken... har haft simons i flera år i 945an och har inte rostat de minsta...

Till mig skulle det duga. Båda burkarna är nog bäst effektmässigt.
Ingen gissning på hur ljudet skulle bli?
Är inte ute efter jättebröl, skulle bara skära sig till bilens utseende eller vad man ska säga...

865 Inlägg
17 december 2010
#13
EmilHammarlund skrev:
no_fake skrev:
satsa på ett simons du kommer säkert inte bli besviken... har haft simons i flera år i 945an och har inte rostat de minsta...

Till mig skulle det duga. Båda burkarna är nog bäst effektmässigt.
Ingen gissning på hur ljudet skulle bli?
Är inte ute efter jättebröl, skulle bara skära sig till bilens utseende eller vad man ska säga...

ljudet blir lite dovt och högre dock inte störande


4 637 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#14
no_fake skrev:
EmilHammarlund skrev:
no_fake skrev:
satsa på ett simons du kommer säkert inte bli besviken... har haft simons i flera år i 945an och har inte rostat de minsta...

Till mig skulle det duga. Båda burkarna är nog bäst effektmässigt.
Ingen gissning på hur ljudet skulle bli?
Är inte ute efter jättebröl, skulle bara skära sig till bilens utseende eller vad man ska säga...

ljudet blir lite dovt och högre dock inte störande

Ju, det påstås det. Hoppas det låter mer än att plocka främre burken på ett originalsystem.
Komplett system är nog bäst då alla är tillverkade för att hänga ihop.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 december 2010
#15
Spelar knappast någon större roll effektmässigt. Bilen i övrigt är ju inte direkt optimerad, avgassystem kan göra jävligt stor skillnad på en bil med "rätt" grejor men på en b21 låter det nog mer än det känns om vi säger så...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 637 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#16
RD_87 skrev:
Spelar knappast någon större roll effektmässigt. Bilen i övrigt är ju inte direkt optimerad, avgassystem kan göra jävligt stor skillnad på en bil med "rätt" grejor men på en b21 låter det nog mer än det känns om vi säger så...

Jo, har förstått det. Knappt märkbart. Dock händer det att man kan märka att en gammal bil helt plötsligt kan kännas piggare och efter ett tag upptäcker man läckage någonstans i avgassystemet... Så lite mindre motstånd skadar inte.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 december 2010
#17
Nej, motståndet ska vara lågt i allmänhet, men som jag sagt tidigare så hänger det ihop med rörets storlek, och då framförallt i början där avgaserna är heta, att göra väl avstämda avgassystem är inte skitlätt och kräver dessutom bättre grenrör men ett bra sätt att börja är att gå upp en dimension hela vägen och ta bort evetuella onödiga böjar. En 240 har om jag minns rätt 2,25'' främre rör och sedan går det ner till 2'' i första burken. För bättre flöde så skulle man alltså kunna ta 2,5'' och sedan gå ner till 2,25'' efter första burken. Jag skulle nog köra 2,5'' hela vägen med 2st fullflödesdämpare och minst 30cm rör efter den sista burken. Att avsluta med burk brukar gärna ge lite "volvoraggare i byhåla ljud"...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 637 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#18
RD_87 skrev:
Nej, motståndet ska vara lågt i allmänhet, men som jag sagt tidigare så hänger det ihop med rörets storlek, och då framförallt i början där avgaserna är heta, att göra väl avstämda avgassystem är inte skitlätt och kräver dessutom bättre grenrör men ett bra sätt att börja är att gå upp en dimension hela vägen och ta bort evetuella onödiga böjar. En 240 har om jag minns rätt 2,25'' främre rör och sedan går det ner till 2'' i första burken. För bättre flöde så skulle man alltså kunna ta 2,5'' och sedan gå ner till 2,25'' efter första burken. Jag skulle nog köra 2,5'' hela vägen med 2st fullflödesdämpare och minst 30cm rör efter den sista burken. Att avsluta med burk brukar gärna ge lite "volvoraggare i byhåla ljud"...

Avsluta med burk är inte heller snyggt. smile
2,5" låter grovt (men säkert bra med två dämpare) och kräver en del komplettering om det ska passa min. 2" finns färdigt. Är väl iofs inget svårt att bygga ihop ditt alternativ.

Men hur tror ni ljudet skulle bli på alternativ 1, 2 och 3.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 december 2010
#19
Orginal med enkelburk låter ofta lite "risigt". Det kompletta simonsröret låter lite ballare när man står bakom bilen men hörs knappt alls i eller framför. Alternativ 3 låter bara jobbigt.
Jag har riktigt ballt ljud i min 164 nu men det är lite för högljutt med en 2,5'' dämpare men jag skulle tro att 2 burkar ska räcka. Jag har köpt en till men inte orkat klämma dit den dessutom ger det grannkärringen nåt att gnälla om 06:20 varje morgon... big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 637 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#20
RD_87 skrev:
Orginal med enkelburk låter ofta lite "risigt". Det kompletta simonsröret låter lite ballare när man står bakom bilen men hörs knappt alls i eller framför. Alternativ 3 låter bara jobbigt.
Jag har riktigt ballt ljud i min 164 nu men det är lite för högljutt med en 2,5'' dämpare men jag skulle tro att 2 burkar ska räcka. Jag har köpt en till men inte orkat klämma dit den dessutom ger det grannkärringen nåt att gnälla om 06:20 varje morgon... big_smile

Komplett simons 2" fast ta bort främre burken?


Sök