2470
Sök

Va sjutton är nu detta, och hur "funkar" den :D

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#1
Såg denna nyss på ett annat forum big_smile

http://www.blocket.se/stockholm/Aldrig_ … =4&w=3

Jag var tvungen att maila och fråga hur den "funkade" lol

Imponerande manick, tänk att inte alla stora bilmärken har kommigt på det tidigare! wink
Hur tror ni den "funkar"? roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 679 Inlägg
17 december 2010
#2
haha vafan tongue
Skriv när du har fått reda på info om hur den funkar big_smile
den var ju billig för att aldrig behöva rostlaga mera wink haha


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#3
Aldrig mer rost, det är ju genialt! big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 215 Inlägg
18 december 2010
#4
hehe de luktar lite bullshit tongue men man ska aldrig säga aldrig tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

945 Inlägg
18 december 2010
#5
Jag har en teori..

Ser ni dioderna på apparaten? Dessa varnar när det är fukt och minusgrader utomhus.
Alltså: Ingen rost.  Hur dumt det än är så funkar iaf funktionen haha. Men prisvärd? Nja.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#6
Om vi halkar in på ämne om man faktiskt skulle göra en "riktig"

Det finns egentligen bara 4 metoder att minska korrosion, nämligen:

    * Bättre materialval
    * Ändring av miljön
    * Isolering av materialet
    * Polarisering av materialet

Nu har jag inte läst på om ämnet speciellt mkt, utan utgår ifrån kunskaperna jag har.
Men kan det verkligen vara så svårt att fixa en apparat som gör så att bilen inte rostar(Eller iaf minskar det drastiskt?)

Jag menar, de 3 första alternativen kan vi ju inte styra över, utan det är helt upp till biltillverkaren. 
Men den sista, polarisering av materialet.

"Polarisationsskydd av metaller används ofta för att skydda rör och ledningar, såsom pipelines eller vattenrör i stål. Materialet kopplas då till en strömkällas minuspol och är därmed kopplad som katod. Detta åskådliggörs bäst av ett polarisationsdiagram (saknas). Strömmen som flödar genom materialet polariserar materialet mot katoden vilket innebär att reduktionen ökar. Då minskar även oxidationen varvid potentialen sjunker. Anodiskt skydd finns också men bygger istället på att materialet används som anod och passiveras. Detta går bra med rostfria material, kräver mindre energi men kan passera passiveringsområdet och få gropfrätning."

Svårt att göra en apparat som man kopplar till bilens batteri, som sedan skruvas fast i bilens kaross så att det kan "polariseras"?

Vrf gör ingen det? :s

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

373 Inlägg
18 december 2010
#7
Om man tror att den där fungerar så måste man omyndigförklaras för sin egen skull.

Ungefär som "turbonator" eller tändförstärkare.... big_smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 december 2010
#8
LeafBox skrev:
Om vi halkar in på ämne om man faktiskt skulle göra en "riktig"

Det finns egentligen bara 4 metoder att minska korrosion, nämligen:

    * Bättre materialval
    * Ändring av miljön
    * Isolering av materialet
    * Polarisering av materialet

Nu har jag inte läst på om ämnet speciellt mkt, utan utgår ifrån kunskaperna jag har.
Men kan det verkligen vara så svårt att fixa en apparat som gör så att bilen inte rostar(Eller iaf minskar det drastiskt?)

Jag menar, de 3 första alternativen kan vi ju inte styra över, utan det är helt upp till biltillverkaren. 
Men den sista, polarisering av materialet.

"Polarisationsskydd av metaller används ofta för att skydda rör och ledningar, såsom pipelines eller vattenrör i stål. Materialet kopplas då till en strömkällas minuspol och är därmed kopplad som katod. Detta åskådliggörs bäst av ett polarisationsdiagram (saknas). Strömmen som flödar genom materialet polariserar materialet mot katoden vilket innebär att reduktionen ökar. Då minskar även oxidationen varvid potentialen sjunker. Anodiskt skydd finns också men bygger istället på att materialet används som anod och passiveras. Detta går bra med rostfria material, kräver mindre energi men kan passera passiveringsområdet och få gropfrätning."

Svårt att göra en apparat som man kopplar till bilens batteri, som sedan skruvas fast i bilens kaross så att det kan "polariseras"?

Vrf gör ingen det? :s

Men om det nu skulle funka att "rostskydda" karossen genom att "polarisera" den genom att koppla den till en strömkällas minuspol så gör ju redan alla biltillverkare det.

Bilens kaross är ju kopplad till batteriets minuspol......

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
18 december 2010
#9
TBOC_Razor skrev:
LeafBox skrev:
Om vi halkar in på ämne om man faktiskt skulle göra en "riktig"

Det finns egentligen bara 4 metoder att minska korrosion, nämligen:

    * Bättre materialval
    * Ändring av miljön
    * Isolering av materialet
    * Polarisering av materialet

Nu har jag inte läst på om ämnet speciellt mkt, utan utgår ifrån kunskaperna jag har.
Men kan det verkligen vara så svårt att fixa en apparat som gör så att bilen inte rostar(Eller iaf minskar det drastiskt?)

Jag menar, de 3 första alternativen kan vi ju inte styra över, utan det är helt upp till biltillverkaren. 
Men den sista, polarisering av materialet.

"Polarisationsskydd av metaller används ofta för att skydda rör och ledningar, såsom pipelines eller vattenrör i stål. Materialet kopplas då till en strömkällas minuspol och är därmed kopplad som katod. Detta åskådliggörs bäst av ett polarisationsdiagram (saknas). Strömmen som flödar genom materialet polariserar materialet mot katoden vilket innebär att reduktionen ökar. Då minskar även oxidationen varvid potentialen sjunker. Anodiskt skydd finns också men bygger istället på att materialet används som anod och passiveras. Detta går bra med rostfria material, kräver mindre energi men kan passera passiveringsområdet och få gropfrätning."

Svårt att göra en apparat som man kopplar till bilens batteri, som sedan skruvas fast i bilens kaross så att det kan "polariseras"?

Vrf gör ingen det? :s

Men om det nu skulle funka att "rostskydda" karossen genom att "polarisera" den genom att koppla den till en strömkällas minuspol så gör ju redan alla biltillverkare det.

Bilens kaross är ju kopplad till batteriets minuspol......

Nej för du måste ha en offeranod kopplad till plus..

Den manicken gör troligen mycket liten skillnad. De allra flesta bilar har redan galvaniskt skydd (förzinkning). Det gör zinket till anod och plåten katod, eftersom zink har lägre potential än stål. Först när zinken har korroderat bort angrips plåten.

Fast på äldre bilar med lacksläpp och dylikt finns ju faktiskt en chans att det hjälper!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
18 december 2010
#10
Bjare skrev:
Jag har en teori..

Ser ni dioderna på apparaten? Dessa varnar när det är fukt och minusgrader utomhus.
Alltså: Ingen rost.  Hur dumt det än är så funkar iaf funktionen haha. Men prisvärd? Nja.

Minusgrader är det bästa du kan ha, då fryser elektrolyten och omöjliggör jontransport.. Det är saltet som är boven!

15 Inlägg
18 december 2010
#11
japp o vill man bli av med rost är det electrolytbad med offeranod som gäller....
någon pryl so förhindrar rost med dioder o prytlat lär aldrig funka... en zinkbehandlad karross kanske håller i 50 år men bättre en så lär inte o få om man inte byter ut hela karossen till rostfritt
Eller en karros i komposit matrial

Renovera är kul me fan så drygt ...någon som känner igen det

956 Inlägg
18 december 2010
#12
Såg något liknande på ebay för några veckor sen och undrade när dom skulle komma till sverige, här är en sån annons. http://cgi.ebay.com/Electronic-Rust-Pro … 27b74c668d

Fullt av dom där http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw … m270.l1313

Billigare där med big_smile
Senast redigerat av luunggan (18 december 2010)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#13
Fick svar ifrån han iaf.

"Hej Micke,

Du är långtifrån den första som är skeptisk mot att en sådan apparat existerar för att det är ganska mirakulöst att kunna stopa rostningsprocessen så enkelt, men det är alltså sant och det är första gången att den finns i Sverige.
Den fungerar så att svag ström kontinuerligt skickas till 4 anoder som placeras i alla hjulhus och på så sätt tillåts inte att rost bildas. En kontrolldel av apparaten visar med jämna mellanrum att alla anoder får ström och den är igång även när bilen står stilla, ungefär som ett billarm. Om en av fyra gröna dioder slutar lysa, innebär det att tråd som binder anonden till störmkällan är avbruten och då är det bara att reparera eller byta ut tråden. Men det inträffar extremt sällan, naturligtvis. Den använder endast svag ström som inverkar inte på bilens batteri. Rost som redan finns på bilen förblir kvar utan att kunna fortsätta bildas och ny rost bildas aldrig. Uppfinnaren har fått flera gånger guldmedalj av EU för just den produkten.
PS. Om du är händig, kan du lätt själv montera satsen.

mvh

Danne"

Han undertecknar med "Danne", men mailen kommer ifrån en "Dusan Jaksic"

Skrev en följdfråga på om han har ngt bevis som styrker att den funkar i praktiken. För Den där teorin sitter vi ju och knaprar på redan. smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

volvoraggare
4 776 Inlägg
18 december 2010
#14
tror föga på att denna apparat skulle funka  säkert någon som vill blåsa pengar av folk

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#15
Jag skulle vilja göra ett test!

2st likadana huvar, slipa dom plåtren, koppla apparaten på ena och låt dom sedan stå ute i 1vecka.

Synd bara att manicken är för dyr för att "bara prova" tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 december 2010
#16
LeafBox skrev:
Jag skulle vilja göra ett test!

2st likadana huvar, slipa dom plåtren, koppla apparaten på ena och låt dom sedan stå ute i 1vecka.

Synd bara att manicken är för dyr för att "bara prova" tongue

Gör en egen? tongue Skippa dioder å skit så blir det ju enkelt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#17
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
Jag skulle vilja göra ett test!

2st likadana huvar, slipa dom plåtren, koppla apparaten på ena och låt dom sedan stå ute i 1vecka.

Synd bara att manicken är för dyr för att "bara prova" tongue

Gör en egen? tongue Skippa dioder å skit så blir det ju enkelt.



Mvh Tommy

Fasen inte dum idé! cool
Ska jag börja sälja sånna oxå.

Köpa ngn? wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 december 2010
#18
LeafBox skrev:
Synd bara att manicken är för dyr för att "bara prova" tongue

Annars är det ju just det som många såna företag lever på.

"Oj den funkade visst inte, nåja den kostade ju så liter så det är ju strunt samma."

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
18 december 2010
#19
2ooSX skrev:
Han förklarar ju mest om hur lamporna  funkar och hur man ska byta ut sakerna tongue haha.. om man är skeptisk mot något, så ska ju denna förklara lite mer isåfall än att de siter fyra anoder i alla hjulhus..

Det är inte så enkelt att förklara, korrosion är ganska komplext. Men jag kan försöka mig på det tongue

Olika metaller har olika potential, dvs den spänningsskillnad som finns om man kopplar ihop materialen. Du kan bara mäta skillnad i potential, därför brukar man ange potential som skillnad mot standardpotentialen, vilken är den potential som vätgas innehar (sätts till 0V).
Om man kopplar samman två material (typiskt zink och stål), kommer det material med lägst potential (i det här fallet zink) att fungera som anod (korrosionen sker i anoden) medans materialet med högst potential blir katod. Sammankopplade material med olika potential ger upphov till galvanisk korrosion.

Vid allmänkorrosion finns enbart en metall som korroderar. Denna metall fäller ut metalljoner och elektroner i ett elektrolyt. I elektrolyten finns andra joner med högre potential, typiskt vätejoner som alltså fungerar som katod. Elektronerna binder med dessa joner och bildar vätgas.

Om man kopplar ihop två material med en pålagd potential (strömkälla), kan man tvinga upp en potentialskillnad. Du kan alltså genom att koppla den ursprungliga anoden till minuspolen tvinga den att bli katod. Samtidigt sänker man potentialen på plussidan vilket tvingar den att bli anod.  Detta eftersom elektroner i ett batteri vandrar från minus till plus. Alltså skickar man ut elektroner till katoden, vilka vandrar ut i elektrolyten och binder med jonerna (i exemplet vätejoner). Jämvikt gör att lika mycket elektroner måste vandra mellan metallen på plussidan och batteriet. Därför måste vi där ha en anod. Denna anod fäller ut metalljoner i elektrolyten, medans elektronerna istället vandrar upp till batteriet.

För att detta ska fungera måste alltså elektrolyt finnas vid anoden. Därför placeras denna i hjulhuset där det ofta är fuktigt. Om det däremot ligger vatten i en spalt eller dylikt på karossen medans hjulhusen är torra ger denna pryl över huvud taget ingen effekt. Fukt i spalter och dyligt resulterar också ofta i syrekoncentrationsceller och spaltkorrosion vilket ger en mycket elak hastighet på angreppet, men detta tänker jag inte gå in på nu...

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
18 december 2010
#20
LeafBox skrev:
Jag skulle vilja göra ett test!

2st likadana huvar, slipa dom plåtren, koppla apparaten på ena och låt dom sedan stå ute i 1vecka.

Synd bara att manicken är för dyr för att "bara prova" tongue

Du kommer märka en stor skillnad. Problemet är att korrosion på en hel bil under varierande förhållanden är betydligt mer komplex... Men polarisering används en hel del inom industrin (det är ingen ny uppfining). Men då används det typiskt i tankar och dylikt som alltid har elektrolyt att tillgå. På en bil är det inte lika enkelt. Jag vill ifrågasätta hur bra denna pryl verkligen fungerar.

Tillägg: Vi labbade en del med det här i skolan. Testa att sänka ner två stålspikar i en syra (vatten med pressad citron duger bra). Koppla sedan ihop spikarna med ett 1,5V-batteri. Om du har tillgång till någon vätska som mäter pH genom att ändra färg (är verkligen ingen kemist så namnet kommer jag inte ihåg) så kommer du direkt se att ena spiken rostar och andra inte. Annars får du vänta ett tag med att se resultat. Det är viktigt att spikarna inte har kontakt med varandra (förutom via batteriet så klart). En rolig sak är att spiken som är kopplad till minus (katoden) kommer bli större (metalljonerna som fälls ut från anoden kommer binda mot katoden)

Edit (igen): Det är inte säkert att du ser rost på spiken som är anod. Chansen finns att järnjonerna komplexbinder med elektrolyten istället för att bilda järnoxid (det vi populärt kallar rost) på ytan av spiken.
Senast redigerat av axelj (18 december 2010)


Sök