LeafBox skrev:
Om vi halkar in på ämne om man faktiskt skulle göra en "riktig"
Det finns egentligen bara 4 metoder att minska korrosion, nämligen:
* Bättre materialval
* Ändring av miljön
* Isolering av materialet
* Polarisering av materialet
Nu har jag inte läst på om ämnet speciellt mkt, utan utgår ifrån kunskaperna jag har.
Men kan det verkligen vara så svårt att fixa en apparat som gör så att bilen inte rostar(Eller iaf minskar det drastiskt?)
Jag menar, de 3 första alternativen kan vi ju inte styra över, utan det är helt upp till biltillverkaren.
Men den sista, polarisering av materialet.
"Polarisationsskydd av metaller används ofta för att skydda rör och ledningar, såsom pipelines eller vattenrör i stål. Materialet kopplas då till en strömkällas minuspol och är därmed kopplad som katod. Detta åskådliggörs bäst av ett polarisationsdiagram (saknas). Strömmen som flödar genom materialet polariserar materialet mot katoden vilket innebär att reduktionen ökar. Då minskar även oxidationen varvid potentialen sjunker. Anodiskt skydd finns också men bygger istället på att materialet används som anod och passiveras. Detta går bra med rostfria material, kräver mindre energi men kan passera passiveringsområdet och få gropfrätning."
Svårt att göra en apparat som man kopplar till bilens batteri, som sedan skruvas fast i bilens kaross så att det kan "polariseras"?
Vrf gör ingen det? :s