3702
Sök

Obligatoriska snökedjor?

281 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#1
Det är ett ständigt gnäll om dessa utländska lastbilar, som kommer in på dåliga däck, fastnar eller orsakar en olycka och kostar samhället stora belopp.

Jag hörde en i Ring P1 som sa att vid gränsen kollas alla, annars måste man köpa kedjor för 12.000 i kiosker vid gränsen, jag hörde inte var, kanske Norge:
http://webcache.googleusercontent.com/s … &gl=se
I Sverige hade alla en låda med kedjor förut sa han.
Googlade:
Norge har det och Finland har det. Ja, de flesta länder med någorlunda kuperat landskap har någon form av krav på att snökedjor används i tufft vinterklimat. I Sverige finns inga som helst krav på snökedjor, vare sig på tunga eller lätta fordon. Vi frågar Vägverket vad som skiljer Sverige från våra grannländer.

http://www.motormagasinet.net/mobile/ar … =111160002

Varför är det så svårt att införa här?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

325 Inlägg
21 december 2010
#2
Håller helt med dej Notte!
Självklart skulle det vara krav på både riktiga vinterdäck och snökedjor (för både drivande och styrande axlar) även för tung trafik (både utlänska och inhemska).
Många, men långt ifrån alla, inhemska åkerier kör med vinterdäck frivilligt men lag på det SKA det vara!
I Norge (som du nämner) släpps ingen tradare in om det saknas snökejor!
Så skulle det givetvis vara här i Sverige också.
Inga vinterdäck/kedjor = bara å vända hem, eller knata över till "kiosken" och bestycka fordonet med det som krävs!

OPEL

Muttley
21 december 2010
#3
kedjor slår väl sönder asfalt ?.  Då hade de inte fungerat här nere

33 Inlägg
21 december 2010
#4
tkd_rille skrev:
kedjor slår väl sönder asfalt ?.  Då hade de inte fungerat här nere

Eeeh man kör väl bara med kedjorna när man behöver dom inte direkt så att man ligger å tuggar motorväg i 20 mil på barmark...

smoked!!!!

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 december 2010
#5
Att kräva kedjor eller dubbdäck på tunga fordon tror jag inte på då det sliter något fruktansvärt på vägarna då. Titta hur mycket asfalt personbilar river sönder med dubb, och tänk dig vad ett upp till 40 ggr tyngre fordon skulle göra.

edit: Nu pratar jag inte om Miljöpartiets "dötspartiklar" utan om spåren som blir i vägen efter dubbdäck.

Däremot tycker jag att man gott kan lagstifta om särskilda vinterdäck till tunga fordon. Man kan inte säga som åkare att man inte har råd, det är bara att lägga på det på deras fraktavgifter, och några ören mer per postpaket kan jag nog avvara för att slippa stå bakom en slirande tradare ett par timmar. Det missgynnar inte konkurrensen med utländska åkare heller, tvärtom. Tvingar tullen alla utländska ekipage att lossa sin last vid gränsen och vända om de saknar vinterdäck kommer det naturligtvis att innebära mycket mer jobb för svenska åkare under vintersäsongen.
Senast redigerat av Andromeda (21 december 2010)


Smålänning
7 887 Inlägg
21 december 2010
#6
Lag på att kjedjor ska finnas i fordonen låter som en bra idé. Dom ska ju naturligtvis inte sitta på hela tiden.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
21 december 2010
#7
wierd skrev:
tkd_rille skrev:
kedjor slår väl sönder asfalt ?.  Då hade de inte fungerat här nere

Eeeh man kör väl bara med kedjorna när man behöver dom inte direkt så att man ligger å tuggar motorväg i 20 mil på barmark...

Tänk dig ett scenario. Hallandsåsen.  30 lastbilar står i kö och slänger på kedjor. Den du.  Och efter backen så ska de åter i kö för att montera av det.

33 Inlägg
21 december 2010
#8
tkd_rille skrev:
wierd skrev:
tkd_rille skrev:
kedjor slår väl sönder asfalt ?.  Då hade de inte fungerat här nere

Eeeh man kör väl bara med kedjorna när man behöver dom inte direkt så att man ligger å tuggar motorväg i 20 mil på barmark...

Tänk dig ett scenario. Hallandsåsen.  30 lastbilar står i kö och slänger på kedjor. Den du.  Och efter backen så ska de åter i kö för att montera av det.

Jo men utsatta ställen tex åsen håller dom oftast mkt bättre än andra partier, så sådana problem är inte troligt.. Norge verkar inte ha de iaf.. Förresten är kedjorna jävligt bra å ha med sig använder endast dem när man ska komma loss eller om man lossat å står i tex en uppförsbacke. Kanske inte 7 som i Norge men ett par borde de va lag på. Va å lagade papper i Hylte häromdagen där va en polack som utan krydd tog 2 timmar å backa till rampen,vilket försenade många andra bilar han borde haft kedjor!

smoked!!!!

561 Inlägg
21 december 2010
#9
tkd_rille skrev:
wierd skrev:
tkd_rille skrev:
kedjor slår väl sönder asfalt ?.  Då hade de inte fungerat här nere

Eeeh man kör väl bara med kedjorna när man behöver dom inte direkt så att man ligger å tuggar motorväg i 20 mil på barmark...

Tänk dig ett scenario. Hallandsåsen.  30 lastbilar står i kö och slänger på kedjor. Den du.  Och efter backen så ska de åter i kö för att montera av det.

Tänk dig detta då: 30 lastbilar står i kö i fem-sex-sju timmar i väntan på bärgare. Eller 30 lastbilar står i kö, kanske 25-30min, för det är väl ungefär den tiden det tar att lägga på å ta av kättingarna.

Tänk lite.


5 089 Inlägg
21 december 2010
#10
Sverige är för fega att göra ett stort steg direkt.

Men jag tycker att det är ett stort steg frammåt med den nya regeln som infördes förra året. Säkert många polacker som har fått vända vid gränsen.

\Lindgren

Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
21 december 2010
#11
FLindgren skrev:
Sverige är för fega att göra ett stort steg direkt.

Men jag tycker att det är ett stort steg frammåt med den nya regeln som infördes förra året. Säkert många polacker som har fått vända vid gränsen.

vadå för ny regel?

Kör fort så hinner inget hända...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 december 2010
#12
Growe skrev:
FLindgren skrev:
Sverige är för fega att göra ett stort steg direkt.

Men jag tycker att det är ett stort steg frammåt med den nya regeln som infördes förra året. Säkert många polacker som har fått vända vid gränsen.

vadå för ny regel?

Att bilar som kommer från utlandet omfattas av den svenska däcklagen. Inte varit så innan.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Muttley
22 december 2010
#13
BARRET skrev:
tkd_rille skrev:
wierd skrev:

Eeeh man kör väl bara med kedjorna när man behöver dom inte direkt så att man ligger å tuggar motorväg i 20 mil på barmark...

Tänk dig ett scenario. Hallandsåsen.  30 lastbilar står i kö och slänger på kedjor. Den du.  Och efter backen så ska de åter i kö för att montera av det.

Tänk dig detta då: 30 lastbilar står i kö i fem-sex-sju timmar i väntan på bärgare. Eller 30 lastbilar står i kö, kanske 25-30min, för det är väl ungefär den tiden det tar att lägga på å ta av kättingarna.

Tänk lite.

5-6 timmar händer nästan aldrig här.  Är de för jävligt på hallandsåsen så är de smartare att ta en annan väg som kanske tar lite längre tid.

561 Inlägg
23 december 2010
#14
Kanske, kanske inte. Var mer poängen jag var ute efter här. Kedjor är kanon



Sök