Men....?
Det han gjorde fel var ju inte att köra fortare än 10 km/h. Det är helt jäkla irrelevant och ren dumhet att kontra med;
- Men, öhhh, baaaa, ska man behöva krypa runt i 10 km/h överallt ...öööhhh *klia sig i skrevet*
Nej, men du ska fan hålla avståndet och anpassa det efter din hastighet, just för att visar kvicksilvret runt nollan eller lägre och det ligger snö på backen kan det ju inte komma som en överraskning att det kan vara halt!
Det han gjorde fel var ju att ligga för nära. Han kunde ju åkt 100 knyck om väglaget tillåtit det, och fortfarande hunnit stanna om han hade anpassat avståndet därefter. Oavsett om han i bilen framför satt och sladdade, lekte med mobilen eller drog en tarzan och körde av vägen ska man hinna stanna. TS kommer tyvärr att åka på det.
Jag höll på att sätta CSE'n i bakluckan på en Golf när jag körde hem den från köpet då jag tyckte jag hade bra avstånd när vi kom in i en rondell, säkert 60-70 m och gick inte mer än 60 knyck, men så fort jag bromsade började ABS'en knarra och jag gled närmare och närmare, styrde ut ena hjulparet i snön vid sidan för att kanske hitta lite mer fäste och tänkte att nu jävlar smäller det. Det hade ju varit just snyggt eftersom jag krockade Aeron 2 dagar efter att papprena skrivits (jag var 100% icke vållande, käring bröt mot väjningsplikten i en rondell.)
Stoppade precis bakom Golfen, och han märkte säkert inte ens mitt lilla bryderi. Jag missbedömde väglaget och höll för kort avstånd helt enkelt. My bad. Hade sedan han i Golfen inte sovit och sett att bilen i rondellen blinkade för att svänga ut avtaget innan och hållit rull på bilen istället för att stanna i onödan hade det kanske inte ens varit nära, men det är skitsamma, mitt fel hade det varit pga för kort avstånd till framförvarande. Ingen är perfekt (allra minst jag) och olyckor händer lätt i trafiken. Istället för att skylla ifrån sig måste man försöka lära sig av sina misstag, annars blir man ingen bättre människa.