3508
Sök

VVem blir Vållande ?

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 december 2010
Evildan skrev:
om alla följde reglerna i trafiken skulle det bli så mycket lättare och riskfriare men dessvärre är verkligheten en annan med alla "improviserade" körstilar.

I sak har du rätt men reglerna i trafiken har ingenting med hur försäkringsbolagen bedömer skuldfrågan. Det är inte alltid så att den skyldige till olyckan får betala den. Så är det. Kör du på bak=du betalar. Påkörd bak=han (hon) betalar.

Så kör du rakt ut ur en korsning in i en dubbelfilig 70väg tex in i vänsterfilen, dvs lägger en 90 graderspärla ut i vänsterfilen och blir påkörd bakifrån så kommer du förmodligen inte behöva betala om du blir påkörd bakifrån. Been there...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2010
Det spelar i princip ingen roll hur klantigt/idiotiskt bilen framför dig beter sig, i de allra flesta fall är man vållande när man kör in i någon bakifrån. Sen kan MAN tycka att bilen framför är vållande, men det är sällan försäkringsbolagen delar den uppfattningen. I mitt fall där jag panga in i Volvon framför tyckte JAG givetvis att det var den där övningskörarens fel, knallade fram till bilen (4 bilar framför mig) som var orsaken till krocken o frågade va i h*lvete de bromsade för...Svaret: "Jag vet inte", sen satte de sig i bilen o åkte vidare*haha*. Jag tror det är dags att du tar av dig skygglapparna o inser att man kan tycka en sak (o jag kan hålla med dig om att bilen som snurrade/lekte är en starkt bidragande faktor till att du körde in i honom) men faktum kvarstår: DU körde in i honom, med andra ord du hade för kort avstånd och/eller så räknade du inte med att han skulle snurra mitt framför snoken på dig...

O för att ta till en extrem händelse: Säg att du vid någorlunda halt väglag stannar vid stopplikt o har en bil bakom dig, inga andra bilar i närheten. Om du då av ren djävulskap BACKAR in i den bilen så kommer föraren högst troligt få mycket svårt att bevisa att det var så, om föraren (ensam i bilen!) nu inte filmar när du gör det förståss. Med andra ord så kommer det bedömas som så att bilen bakom dig "gled" in i dig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

95 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
bluemayth skrev:
tkd_rille skrev:
håll avståndet istället. 2 snöpinnar är på tok för lite.

Tror inte du förstår riktigt . Polisbilen som stanna o fråga hur de gick efteråt höll på o dra i diket ,
V70n som krocka efter med .

Det hade inte räkt . ja hade smällt hur ja än gjorde .. man snubbla när man gick på vägen .

Jag förstod mycket väl. 2 snöpinnar är för lite när de är halt som du sade. Hade du haft mycket längre avstånd så hade du haft tid att tänka innan du drog bilen..

Sen såg jag ditt andra inlägg. DU filmade bilen när den lekte.  Varför kör du inte bilen istället för att filma ?

okej viste inte att ni märkte ord så dant här men såklart satt inte jag och filmade . hade 4 medpassagerare . . o varenda en av dom verka sig förstå sig på hur det va för mig eftersom dom satt med .

Muttley
25 december 2010
bluemayth skrev:
tkd_rille skrev:
bluemayth skrev:

Tror inte du förstår riktigt . Polisbilen som stanna o fråga hur de gick efteråt höll på o dra i diket ,
V70n som krocka efter med .

Det hade inte räkt . ja hade smällt hur ja än gjorde .. man snubbla när man gick på vägen .

Jag förstod mycket väl. 2 snöpinnar är för lite när de är halt som du sade. Hade du haft mycket längre avstånd så hade du haft tid att tänka innan du drog bilen..

Sen såg jag ditt andra inlägg. DU filmade bilen när den lekte.  Varför kör du inte bilen istället för att filma ?

okej viste inte att ni märkte ord så dant här men såklart satt inte jag och filmade . hade 4 medpassagerare . . o varenda en av dom verka sig förstå sig på hur det va för mig eftersom dom satt med .

Ofta när man läser tyder man efter hur folk skriver. Vi kan inte gissa oss till.
Men jag ser de för kort avstånd. Men hur ska vi kunna bedöma ditt fall? De får försäkringsbolagen och polisen göra.

95 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
aaeee tänkte mest på vad annat folk tyckte men de e ganska uppenbart nu smile

Sök