Det spelar i princip ingen roll hur klantigt/idiotiskt bilen framför dig beter sig, i de allra flesta fall är man vållande när man kör in i någon bakifrån. Sen kan MAN tycka att bilen framför är vållande, men det är sällan försäkringsbolagen delar den uppfattningen. I mitt fall där jag panga in i Volvon framför tyckte JAG givetvis att det var den där övningskörarens fel, knallade fram till bilen (4 bilar framför mig) som var orsaken till krocken o frågade va i h*lvete de bromsade för...Svaret: "Jag vet inte", sen satte de sig i bilen o åkte vidare*haha*. Jag tror det är dags att du tar av dig skygglapparna o inser att man kan tycka en sak (o jag kan hålla med dig om att bilen som snurrade/lekte är en starkt bidragande faktor till att du körde in i honom) men faktum kvarstår: DU körde in i honom, med andra ord du hade för kort avstånd och/eller så räknade du inte med att han skulle snurra mitt framför snoken på dig...
O för att ta till en extrem händelse: Säg att du vid någorlunda halt väglag stannar vid stopplikt o har en bil bakom dig, inga andra bilar i närheten. Om du då av ren djävulskap BACKAR in i den bilen så kommer föraren högst troligt få mycket svårt att bevisa att det var så, om föraren (ensam i bilen!) nu inte filmar när du gör det förståss. Med andra ord så kommer det bedömas som så att bilen bakom dig "gled" in i dig...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure