3152
Sök

Rostig huv...varför?

5 111 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#1
Ja, som sagt.... "Modet" som uppkommit på senare år med att slipa ned huven och låta den rosta... Var kommer det egentligen från? smile

Jag är inte ute efter att såga någons beslut att ha en "helrostig" huv på sin bil för det är ju som vanligt en smakfråga...

Jag är bara nyfiken på hur det uppstod, och varför just huven?

Helt rostiga bilar kan jag liksom förstå humorn i, men när det bara är en enda panel så känns det ju inte som humor på samma sätt...

Är det någon slags motreaktion mot att det var (är?) populärt med kolfiberhuvar, att rost kändes så anti-kolfiber som möjligt, eller är det för att den dagen man ångrar sig så är huven lätt att byta ut och ofta den karossdel som är lättast hitta i bra skick på skroten till skillnad från dörrar m.m. som brukar kunna vara rätt kexiga och ha parkeringsbucklor m.m.

Och, med risk för att säga nåt känsligt nu, ni som har det, är det för att ni tycker det är snyggt eller för att det känns som en attiralj man "ska" ha? Jag är medveten om att man tycker olika och just därför tar jag gärna emot olika svar också.

Och som sagt, det är tillräckligt med pajkastning på detta forum så jag är inte ute efter att gnälla på de som gör det, jag är bara nyfiken på tanken bakom, för någon måste väl finnas? smile


killercow
25 december 2010
#2
det självklara med en sån grej är väl att sticka ut ur mängden.

känns lite som ett volvo 740 problem de här med rostiga eller svarta huvar

1 215 Inlägg
25 december 2010
#3
jag personligen tycker de brukar vara rätt ballt bara tongue

Men de beror ju helt på vilken bil de e och skicket på bilen i övrigt.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

hellaflush!
1 266 Inlägg
25 december 2010
#4
Jag tycker att de kan vara riktigt "fräckt" på tex en fin polerad golf, som är tyskstukad.
Just för att det blir en så stor kontrast mellan fin lack o rostig huv. smile


1 944 Inlägg
25 december 2010
#5
jag vet faktiskt inte vart det kommer ifrån, en bil jag hadde tyckte jag det bara passade med rostig huv på tongue

https://www1.garaget.org/archive/44/43636/211545/211545-2037560.jpg

https://www1.garaget.org/archive/44/43636/211545/211545-2037549.jpg

någon som är lite mer inbiten i ratlook och sådant kanske vet vart det började smile


mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

5 111 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#6
killercow skrev:
det självklara med en sån grej är väl att sticka ut ur mängden.

känns lite som ett volvo 740 problem de här med rostiga eller svarta huvar

Men det gör man ju knappast med en rostig huv idag då det verkar sitta på var och varannan bil snart.

Skulle man verkligen vilja sticka ut så skulle man ju göra nåt nytt, åtminstone "rosta ner" nån annan karossdel...

Men det där med "kontrast" är ju faktiskt en rätt bra poäng...som stämmer.

Min största nyfikenhet är lite huruvida hur och varför det uppkom...

Svarta huvar användes ju förr på tävlingsbilar och vissa utryckningsfordon för att minska reflexerna (då skulle det vara MATT svart, blanksvart huv är någon modern efterkonstruktion)...så det förstår jag, "volvo 740-problem" eller inte. wink

Eller är rosthuven en modern tolkning av det helt enkelt - rost reflekterar inte så mycket förvisso. wink


Bitter optimist.
1 561 Inlägg
25 december 2010
#7
nutidens Rat rods, då plockade man av huven, nu rostar man den ^^.


227 Inlägg
25 december 2010
#8
Folk som inte vågar ta steget fullt ut med tar-looken, att rosta en hel bil.
Därför fegar man och gör det på en utbytbar del.

Lastbilschaufför
100 Inlägg
26 december 2010
#9
Jag tror man försöker efterlikna rat-stuket från USA där det från början var solbrända ytrostiga bilar i orenoverat originalskick. Idag "Risar man ner bilar med flit för att skapa en slags konstgjord patina.Kanske häftigt på en gammal bil,men inte på nyare moderna bilar.Det coolaste vore ju att släpa ut en gammal skrothög ur en lada som stått där i 40 år.Renovera motor drivlina och mekanik ,men behålla karossen orörd. Som exempelvis Rolls-Roycen i detta reportage.Bilen har varit utsatt för brand och ägaren har renoverat allt utom karossen: Stenhård bruksbil!
http://www.klassiker.nu/reportage/bilds … -park-1520
Lite OT men en liten ide´ om vart stuket kommer ifrån......cool

Vad är det för fel på plåtfälgar!

7 393 Inlägg
26 december 2010
#10
jag tror folk tycker det är fränt, en modefluga,, sen är det ju billigt å bygga en ratmobil,, jämfört med att bygga en showcar,, personligen tycker jag de ser ut som skit, men som sagt en smaksak,, ett plus är ju att det är mest golfar, precis som med tysk/streetch,, så då kanske man slipper dessa i framtiden wink hehe,, yes i am bad cool


5 111 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#11
Jo, jag förstår var stuket kommer ifrån och idén bakom, mest nyfiken varför just huven råkar ut för sliptrissan på så många bilar och sen inget mer.



Sök