2601
Sök

Stereon dör/startar om när bilen körs?

Im Awesome!!
281 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Hej!

Har ett litet irriterande problem med min stereo i volvon. När jag inte har bilen igång så går det att spela hur bra som helst med stereon. Men när jag sätter igång bilen och gasar så dör stereon eller startar om. Det verkar som den gör det när varvet är påväg ner alt. blir lite lågt.

Jag har testat mäta strömmen på kablarna kopplade till stereon och utan motorn igång ligger det på 13,2-13,4 men med motorn igång och vid gaspådrag så skenar strömmen åt helvette!!.. Det blir 16, 18 t.om 20volt på multimetern samma inställning som förut. Vad är det som är galet? Verkar vara nått knas iaf, generatorn är en standard 35Ampere volvo generator och batteriet är ca 3år köpt på okq8.

Jag har testat jorda om stereon och då slutade den stänga av sig lika ofta, men istället startar den om sig.
Har även testat en annan stereo med samma resultat. Jorden till batteriet är en 70mm kabel på 30cm så det borde räcka.

Åk på rätt sätt, åk brett :D

Forummoderator
26 373 Inlägg
26 december 2010
Det är inte bra för elektroniken med så hög volt. Nåt är galet.
Har du undersökt kolen till generatorn?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
26 december 2010
När laddspänningen skenar så brukar det vara regulatorn, vilket i detta fall borde sitta i det externa laddrelät om jag inte har fel. Nytt laddrelä behövs i så fall snarast, det är inte bra att köra omkring med så hög laddspänning. smile
Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2010)

Forummoderator
26 373 Inlägg
26 december 2010
Drönirettab skrev:
När laddspänningen skenar så brukar det vara regulatorn, vilket i detta fall borde sitta i det externa laddrelät om jag inte har fel. Nytt laddrelä behövs i så fall snarast, det är inte bra att köra omkring med så hög laddspänning. smile

Tror det ekar här inne tongue
Fast din förklaring sa nog mer än min..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
26 december 2010
Testa byt batterier i multimetern med om det är osäkert på skicket på dem, det kan ge de mest lustiga värden, jag hade tex runt 18V i vilospänning på mina batterier i bubblan när multimetern hade dåliga batterier. och sen 13V när ja bytte till nya i multimetern :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
Frippe_L skrev:
Testa byt batterier i multimetern med om det är osäkert på skicket på dem, det kan ge de mest lustiga värden, jag hade tex runt 18V i vilospänning på mina batterier i bubblan när multimetern hade dåliga batterier. och sen 13V när ja bytte till nya i multimetern :-)

Bra tips, men med tanke på vilospänningen han uppger så tror jag inte att det är problemet;)

Håller med Dröni jag.......laddregulatorn har gett upp så det överladdar.
Fixas inte detta snarast kan han vinka hejdåtill både batteri och elektronik om det vill sig illa.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Im Awesome!!
281 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Vilospänningen är ju normal, har även kollat på mitt andra batteri så att det inte va fel på multimetern. Det visar även där normalt värde ca 13,5v.

Så det är enbart när bilen är igång (när jag gasar) som det skenar. Men jag ska kolla upp det där med laddrelä fanns 4st olika på Mekonomen tydligen, undrar vilken jag ska ha? På min står det inget...

Jag kör inte bilen mer än nån gång på helgen (är ju snö ute:P ) då jag fixar med rost och inredning i den nu. Så det har inte vart nån längre stund som jag har kört med detta problem. Men får väll hoppas att batteriet inte har tagit skada smile

Im Awesome!!
281 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Nu har jag bytt ut den gamla laddregulatorn mot en ny. Spänningen är lägre nu men pendlar rätt mycket och den går upp mot 15,9volt ibland. Är det normalt?

Filmade lite så ni ser (dålig film pga. dålig mobil)
http://www.garaget.org/video/4hehc4zutdxk

OCH stereon dör fortfarande tog ett tag denna gång och det var på tomgång den dog sad

DLS
1 147 Inlägg
3 januari 2011
Checka jorden..

En på jobbet hade samma problem, jordfel helt enkelt.

Im Awesome!!
281 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Checka jorden..

Jorden på vad?

Jag har en 70mm2 jordkabel till batteriet och jag slipade plåtrent där jag satte jorden till den nya spänningsregulatorn.

Jag är iof osäker på jordflätan till motorn, vet att det sitter en skitig sådan... ska kolla upp den om det nu kan vara boven.

DLS
1 147 Inlägg
3 januari 2011
kenny_s skrev:
huntelaar skrev:
Checka jorden..

Jorden på vad?

Jag har en 70mm2 jordkabel till batteriet och jag slipade plåtrent där jag satte jorden till den nya spänningsregulatorn.

Jag är iof osäker på jordflätan till motorn, vet att det sitter en skitig sådan... ska kolla upp den om det nu kan vara boven.

Jag kan inte säga mer än jag vet, och det låter som ett vanligt jordfel.

Det kan orsaka de största störningsmomenten, eller har du hört något värre än att en bil börjar tuta när du blinkar höger? wink

21 761 Inlägg
3 januari 2011
Spänningen ska helt klart inte variera så där, när motorn har lite förhöjt varvtal så ska laddspänningen ligga ganska stabilt om det i övrigt inte är någon "pulserande" strömförbrukare igång (tex stereo). Spänningen ska inte variera mer än kanske 0,1 V med varm regulator. smile

Om jag inte såg/hörde fel så sjönk laddspänningen vid ett tillfälle ner till lite drygt 13 V fastän motorn hade höga varvtal, det ska den inte göra alls. Glapp i strömkablarna (gäller både plus och jord) från generatorn/motorn är som sagt en möjlig felorsak. Vid såna glapp är det inte omöjligt att laddspänningen "skenar iväg" litegrann pga att batteriet inte belastar och utjämnar, så har jag förstått iaf.

Jordflätan mellan sprängkåpa och rambalk är nog inte en ovanlig felkälla. Hade för länge sedan en 140 där den flätan gick av, jag märkte helt plötsligt att startmotorn inte orkade snurra ordentligt och hittade detta fel. smile
Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2011)

Im Awesome!!
281 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Spänningen ska helt klart inte variera så där, när motorn har lite förhöjt varvtal så ska laddspänningen ligga ganska stabilt om det i övrigt inte är någon "pulserande" strömförbrukare igång (tex stereo). Spänningen ska inte variera mer än kanske 0,1 V med varm regulator. smile

Om jag inte såg/hörde fel så sjönk laddspänningen vid ett tillfälle ner till lite drygt 13 V fastän motorn hade höga varvtal, det ska den inte göra alls. Glapp i strömkablarna (gäller både plus och jord) från generatorn/motorn är som sagt en möjlig felorsak. Vid såna glapp är det inte omöjligt att laddspänningen "skenar iväg" litegrann pga att batteriet inte belastar och utjämnar, så har jag förstått iaf.

Jordflätan mellan sprängkåpa och rambalk är nog inte en ovanlig felkälla. Hade för länge sedan en 140 där den flätan gick av, jag märkte helt plötsligt att startmotorn inte orkade snurra ordentligt och hittade detta fel. smile

Tänkte väll att det va nått som va galet tongue
Inget va igång på videon mer än halvljuset.

Men då ska jag gå igenom samtliga kablar som berör batteriet/startmotorn/generatorn samt jord.

*** Problemet löst nu. Drog nya kablar från generatorn till startmotorn och till batteriet. Bytte även ut alla jordkablar som va klena och ruggade upp fästpunkterna för bättre kontakt. Nu är volten stabil och i rimlig nivå även när jag gasar smile ***
Senast redigerat av kenny_s (6 januari 2011)

Sök