3639
Sök

Lufta kopplingen på 745TIC ,Problem o frågor! *LÖST*

STREETRACER
892 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

hoppas på lite hjälp med mitt problem..
Bilen det gäller är en Volvo 745TIC-87
problem 1. kopplingen försvann,läckte olja ur slavcylinder när man tryckte ner pedalen..orsaken va att slavcylindern kärvat..
lösningen : Bytte till en bättre begagnad

Problemet nu då är att luftningen inte går så bra,trampar o luftar men inget händer =/
slavcylindern rör sig inte.. och kopplingen känns fortfarande som att trampa vatten sad

Slavcylinder funkade 100% på lådan den satt på innan den togs bort därifrån..

Frågor : Vad är problemet?  är det bara lufta som en galning tills det blir bättre?
finns det nåt speciellt knep på hur man ska kunna få ur luften o in med olja?

är väldigt tacksam för snabba svar,måste ha ihop bilen väldigt väldigt snart! big_smile

Mvh
Senast redigerat av Sketstopp24v (9 januari 2011)

Bmc Crew

Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
28 december 2010
#2
Har du tillgång till ett verktyg som pumpar bromsvätskan nerifrån och upp.


STREETRACER
892 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#3
nej,inte jag personligen... men kanske kan låna elr nåt..

hur menar du att jag ska gå tillväga då?

Bmc Crew

Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
28 december 2010
#4
du öppnar nippel nere på slavcylindren och pumpar oljan där ifrån och upp till behållaren.


STREETRACER
892 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#6
okej?  får kolla upp det där med ett sånt verktyg,tack så mkt smile

om jag nu inte skulle hitta ett sådant verktyg så behöver jag lite fler tips o råd om hur jag gå tillväga smile

Bmc Crew

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 december 2010
#7
Sketstopp24v skrev:
okej?  får kolla upp det där med ett sånt verktyg,tack så mkt smile

om jag nu inte skulle hitta ett sådant verktyg så behöver jag lite fler tips o råd om hur jag gå tillväga smile

kolla så inte din huvudcylinder läcker också smile jag renoverade min själv för 82,50, riktig baggis! smile de ska bara va o trampa järnet så ska de ge sig smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

357 Inlägg
28 december 2010
#8
Har du tillräckligt med bromsvätska i behållaren? Anslutningen till kopplingen sitter ju ganska högt upp.


STREETRACER
892 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#9
MantaRobin skrev:
Sketstopp24v skrev:
okej?  får kolla upp det där med ett sånt verktyg,tack så mkt smile

om jag nu inte skulle hitta ett sådant verktyg så behöver jag lite fler tips o råd om hur jag gå tillväga smile

kolla så inte din huvudcylinder läcker också smile jag renoverade min själv för 82,50, riktig baggis! smile de ska bara va o trampa järnet så ska de ge sig smile

har kollat den.. inget läckage där inte.

Bmc Crew

STREETRACER
892 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#10
aF skrev:
Har du tillräckligt med bromsvätska i behållaren? Anslutningen till kopplingen sitter ju ganska högt upp.

Sitter den inte där slangen går in?  dvs strax över min..   elr är det nåt på insidan av kärlet som jag missat?

Bmc Crew

357 Inlägg
28 december 2010
#11
Sketstopp24v skrev:
aF skrev:
Har du tillräckligt med bromsvätska i behållaren? Anslutningen till kopplingen sitter ju ganska högt upp.

Sitter den inte där slangen går in?  dvs strax över min..   elr är det nåt på insidan av kärlet som jag missat?

Brukar vara en vägg inne i behållaren som sitter strax under max. Du ser om det är så när du lyfter på locket.


STREETRACER
892 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#12
aF skrev:
Sketstopp24v skrev:
aF skrev:
Har du tillräckligt med bromsvätska i behållaren? Anslutningen till kopplingen sitter ju ganska högt upp.

Sitter den inte där slangen går in?  dvs strax över min..   elr är det nåt på insidan av kärlet som jag missat?

Brukar vara en vägg inne i behållaren som sitter strax under max. Du ser om det är så när du lyfter på locket.

hmm  okej.. ska kolla det smile

tack för tipset!!

Bmc Crew

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
131 Inlägg
28 december 2010
#14
När jag luftade min så fick jag trampa så in i för att det skulle bli bra.
Så fortsätt trampa så tippar jag på att det blir bra ! smile
Men dra inte sönder nippeln på slavcylindern för då blir det dyrt !


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
29 december 2010
#15
Krilles_ skrev:
När jag luftade min så fick jag trampa så in i för att det skulle bli bra.
Så fortsätt trampa så tippar jag på att det blir bra ! smile
Men dra inte sönder nippeln på slavcylindern för då blir det dyrt !

Dyrt? jag gav 15:- för en nippel hos närmsta bilmek när jag råkade knäcka en...


236 Inlägg
29 december 2010
#16
gör såhär : köp ett till bromsvätskeburks lock , borra ett hål i den och sen trär du igenom en bilventil med gummit som ska sitta igenom fälgen vet inte riktigt va de kallas , men gummit och ventilen ,sen äre bara o skruva dit locken sen äre bara o pysa i lite luft med kompressorn och tryckmätare, ''namn?'' . så öppnar du luftnippeln på slavcylindern vid växelådan sen bara o köra håll koll på bromsvätskan bara. =d funkar kalas iaf. gjorde för mig. mvh


309 Inlägg
29 december 2010
#17
Jag gjorde precis samma sak på min 850 för några veckor sedan. Lösningen är att lufta så inihelvete rent ut sagt smile ja använde tryckluft, till slut gick det.


Smålänning
7 883 Inlägg
29 december 2010
#18
Köp en oljekanna, lite slang som sluter 100% tätt runt påde pipen på oljekannan och luftnippeln.

Sen pupmpar du bara bromsvätska bakvägen, så går luften ur det hållet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

38 Inlägg
29 december 2010
#19
Jag vet inte men bara en fundering köp en enklare olje sug och tryck på över nippeln pumpa på utav bara jag vet inte vad, i både olje sug och koppling =?

Subaru först O bäst på 4-hjulsdrift

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
29 december 2010
#20
många av tipsen jag sett funkar inte så bra, men har bara kanske knappt en halv deciliter på sig innan kopplingens oljereserv är slut, så med många lösningarna jag sett så blir det drygt att öppna och fylla på hela tiden...

smidigast är att först öppna nipplen på slaven och sedan bara låte det självrinna ner tills det börjar droppa från slaven, samtidigt som man håller full koll på nivån i tanken (får aldrig komma under MAX) sedan när det droppar ur slaven så luftar man som om det vore ett bromssok ett par gånger, sedan brukar det vara klart...

klart lättast är att göra det med slang och backventil, då kan man göra det själv...



Sök