jag brukar klämma åt slangarna med en slangtång så kan man lossa utan att vattnet rinner ut. Men prova utan först det kan gå att få ur kylaren utan att lossa...
har jag förstått det rätt om jag påstår att det skall ligga en o-ring på den där runda saken med massa hål i? och troligen är det den som läcker för mig.
Okej Goffen, jag skall försöka, men först skall jag tömma bilen på olja och kolla så att det inte är något löst där inne, men om jag sedan skall ta av kylaren, vart finns skruvarna? sitter de på insidan innanför oljefiltret?
Hittar ingen bild på just din motor men denna bilden visar samma uppbyggnad på din motor, när du lossat filtret kommer du att se en smal mutter som du skruvar bort för att få loss oljekylaren. Du ser även o-ringen (markerad seal på bilden) som du ska byta. VAG använder någon form av tätning kombinerat med nya o-ringen när de sätter ihop den igen, men jag har läst att andra har fått bra resultat även utan, är väl mer för att få 100% tätt. Rengör ytorna noga innan du sätter ihop samt smörj in nya o-ringen i lite motorolja.
Hittar ingen bild på just din motor men denna bilden visar samma uppbyggnad på din motor, när du lossat filtret kommer du att se en smal mutter som du skruvar bort för att få loss oljekylaren. Du ser även o-ringen (markerad seal på bilden) som du ska byta. VAG använder någon form av tätning kombinerat med nya o-ringen när de sätter ihop den igen, men jag har läst att andra har fått bra resultat även utan, är väl mer för att få 100% tätt. Rengör ytorna noga innan du sätter ihop samt smörj in nya o-ringen i lite motorolja.
näe tur att jag inte körde utan att märka det, då hade nog motorn skurit
Verkligen, hoppas det blir läckagefritt när du bytt o-ringen.
det hoppas jag med, dock hoppas jag mest på att det är muttern innanför filtret som är lös. !
i värsta fall om det är så att den har spruckigt i metallen (vilket jag verkligen inte tror) så måste jag ju köpa en ny, (eller beg.) men det är väl det absoluta värsta som kan ha hänt mig right?
Om felet är där så är det nog antingen ny o-ring, spänna muttern eller som du säger, ny kylare som gäller.
jao precis, men när jag plockar loss det kommer jag känna om muttern är lös direkt eller måste jag spänna plocka ihop allt fylla på olja starta o kolla om det läcker?
Tycker du borde handla o-ringen och byta ändå när du öppnat så mycket och kommit ända dit.
Det ska jag, men nu när vi försökte öppna den uppstod ett problem. när vi skruvar på filtret så händer hela kylaren med runt :S skall vi försöka låsa oljekylaren så att den inte snurrar? läste att det fanns risk för att detta kunde hända.
Japp håll imot kylaren bara den ska inte hänga med runt så det är säkert nått som sitter löst. Tänk på att muttern kan vara lös lixom hela axeln så gänga ner muttern lite och känn så att axeln inte är lös med...
Japp håll imot kylaren bara den ska inte hänga med runt så det är säkert nått som sitter löst. Tänk på att muttern kan vara lös lixom hela axeln så gänga ner muttern lite och känn så att axeln inte är lös med...
den muttern är det vi pratar om efteråt right? när jag fått av filtret.