2443
Sök

Audi A6 1.8T -98 läcker olja

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#21
Måste få tag i en garage domkraft för att tömma oljan bara. måste man tömma kylar vattnet när man plockar av oljekylaren?
Senast redigerat av mkII (10 januari 2011)


Administratör
2 978 Inlägg
10 januari 2011
#22
jag brukar klämma åt slangarna med en slangtång så kan man lossa utan att vattnet rinner ut. Men prova utan först det kan gå att få ur kylaren utan att lossa...

En kopp av den svarta såsen...

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#23
http://autokatalogen.se/wls/kungalv/vie … dNo=342698

har jag förstått det rätt om jag påstår att det skall ligga en o-ring på den där runda saken med massa hål i? och troligen är det den som läcker för mig.

Okej Goffen, jag skall försöka, men först skall jag tömma bilen på olja och kolla så att det inte är något löst där inne, men om jag sedan skall ta av kylaren, vart finns skruvarna? sitter de på insidan innanför oljefiltret?


1 488 Inlägg
11 januari 2011
#24
Hittar ingen bild på just din motor men denna bilden visar samma uppbyggnad på din motor, när du lossat filtret kommer du att se en smal mutter som du skruvar bort för att få loss oljekylaren. Du ser även o-ringen (markerad seal på bilden) som du ska byta. VAG använder någon form av tätning kombinerat med nya o-ringen när de sätter ihop den igen, men jag har läst att andra har fått bra resultat även utan, är väl mer för att få 100% tätt. Rengör ytorna noga innan du sätter ihop samt smörj in nya o-ringen i lite motorolja.

http://pictureposter.audiworld.com/11728/4cyl_oil_cooler.jpg

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#25
itouch skrev:
Hittar ingen bild på just din motor men denna bilden visar samma uppbyggnad på din motor, när du lossat filtret kommer du att se en smal mutter som du skruvar bort för att få loss oljekylaren. Du ser även o-ringen (markerad seal på bilden) som du ska byta. VAG använder någon form av tätning kombinerat med nya o-ringen när de sätter ihop den igen, men jag har läst att andra har fått bra resultat även utan, är väl mer för att få 100% tätt. Rengör ytorna noga innan du sätter ihop samt smörj in nya o-ringen i lite motorolja.

http://pictureposter.audiworld.com/1172 … cooler.jpg

Fy fan va bra bild! Tusen tack !


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#26
ca 1,5 liter fanns det kvar i motorn. plus det som ligger i oljefiltret


1 488 Inlägg
11 januari 2011
#27
Det var inte mycket smile

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#28
itouch skrev:
Det var inte mycket smile

näe tur att jag inte körde utan att märka det, då hade nog motorn skurit tongue


1 488 Inlägg
11 januari 2011
#29
mkII skrev:
itouch skrev:
Det var inte mycket smile

näe tur att jag inte körde utan att märka det, då hade nog motorn skurit tongue

Verkligen, hoppas det blir läckagefritt när du bytt o-ringen.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#30
itouch skrev:
mkII skrev:
itouch skrev:
Det var inte mycket smile

näe tur att jag inte körde utan att märka det, då hade nog motorn skurit tongue

Verkligen, hoppas det blir läckagefritt när du bytt o-ringen.

det hoppas jag med, dock hoppas jag mest på att det är muttern innanför filtret som är lös. smile!

i värsta fall om det är så att den har spruckigt i metallen (vilket jag verkligen inte tror) så måste jag ju köpa en ny, (eller beg.) men det är väl det absoluta värsta som kan ha hänt mig right?


1 488 Inlägg
11 januari 2011
#31
Om felet är där så är det nog antingen ny o-ring, spänna muttern eller som du säger, ny kylare som gäller.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#32
itouch skrev:
Om felet är där så är det nog antingen ny o-ring, spänna muttern eller som du säger, ny kylare som gäller.

jao precis, men när jag plockar loss det kommer jag känna om muttern är lös direkt eller måste jag spänna plocka ihop allt fylla på olja starta o kolla om det läcker?


1 488 Inlägg
11 januari 2011
#33
Tycker du borde handla o-ringen och byta ändå när du öppnat så mycket och kommit ända dit.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#34
itouch skrev:
Tycker du borde handla o-ringen och byta ändå när du öppnat så mycket och kommit ända dit.

Det ska jag, men nu när vi försökte öppna den uppstod ett problem. när vi skruvar på filtret så händer hela kylaren med runt :S skall vi försöka låsa oljekylaren så att den inte snurrar? läste att det fanns risk för att detta kunde hända.


Administratör
2 978 Inlägg
11 januari 2011
#35
Japp håll imot kylaren bara den ska inte hänga med runt så det är säkert nått som sitter löst. Tänk på att muttern kan vara lös lixom hela axeln så gänga ner muttern lite och känn så att axeln inte är lös med...

En kopp av den svarta såsen...

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#36
Goffen skrev:
Japp håll imot kylaren bara den ska inte hänga med runt så det är säkert nått som sitter löst. Tänk på att muttern kan vara lös lixom hela axeln så gänga ner muttern lite och känn så att axeln inte är lös med...

den muttern är det vi pratar om efteråt right? när jag fått av filtret.


Administratör
2 978 Inlägg
Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#39
Muttern satt som den skulle! nu antar jag att det bara är att skruva loss skiten sedan är allt löst och redo för byte av o-ring


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#40
http://i827.photobucket.com/albums/zz191/theMrtorture/12012011692.jpg

Lite skillnad? ^^ big_smile Nu funkar bilen stod på tomgång i 30minuter inte en droppe olja läckte big_smile jag är nöjd!



Sök