2440
Sök

Audi A6 1.8T -98 läcker olja

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#1
Tjenare. var ute o körde min audi A6 1.8T -98 (23800mil) idag. var ca -18 ute när jag startade och körde väl någon mil eller två. 

När jag kom hem såg jag att det var ett fint svart olje spår hela vägen från bilensförarsida. även en liten pöl där bilen stod parkerad. dock var det bara spår på förarsidan i den färdriktningen jag startade min resa och inte på tillbaka vägen = den läckte inte på tillbaka vägen.
dvs den verkar inte läcka när den fått upp motortemp.

har även sett att den drar lite olja. kanske 1dl på 2-3hundra mil

oljespåret är mycket smalt men är säkert 300m långt.

olja finns det kvar i motorn. mellan min o max
Vad kan det vara för fel?


Tackar för svar.
Senast redigerat av mkII (29 december 2010)


Administratör
2 978 Inlägg
29 december 2010
#2
Det låter som att vevhusventilationen frusit. Vill inte påstå att det är ett typfel på just 1.8T motorn men väl på flera andra vag motorer.

En kopp av den svarta såsen...

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#3
Goffen skrev:
Det låter som att vevhusventilationen frusit. Vill inte påstå att det är ett typfel på just 1.8T motorn men väl på flera andra vag motorer.

okej, men det löses enklast genom att låta den stå i garage då så att det inte fryser?

vad är vag motorer?


1 488 Inlägg
29 december 2010
#4
Det lär hjälpa att låta den tina i ett varmgarage över natten, men det är bara en temporär lösning, Vevhusventilationen är känd för att sätta igen på din motor och på de miltalen du har är det väldigt troligt. Det är rätt omfattande att ta isär allt och rengöra, har du ingen mekarvana så bör du lämna bort det till verkstad.

VAG står för volkswagen group där bla audi, vw och skoda ingår.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#5
itouch skrev:
Det lär hjälpa att låta den tina i ett varmgarage över natten, men det är bara en temporär lösning, Vevhusventilationen är känd för att sätta igen på din motor och på de miltalen du har är det väldigt troligt. Det är rätt omfattande att ta isär allt och rengöra, har du ingen mekarvana så bör du lämna bort det till verkstad.

VAG står för volkswagen group där bla audi, vw och skoda ingår.

Tusen tack för svar. jag kan få hjälp att rengöra. inga problem. varför fryser den föresten? är det vattenansamlingar eller vad? mvh.


1 488 Inlägg
29 december 2010
#6
Det brukar bildas oljesmörja i ledningarna som gör så den blir tät genom åren, en orsak är korta körningar där man inte hinner få upp full temp på bilen innan man slår av, givetvis flera andra bidragande orsaker också. Olja brukar blandas med fukt och bilda en hård beläggning som är gul/brun i färgen. I ditt fall skulle tex en orsak ha varit att det redan var väldigt tätt och nu när det blev kallt så frös det sista igen och därmed blev helt tätt, vilket leder till att oljan trycks ut på annat håll.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#7
itouch skrev:
Det brukar bildas oljesmörja i ledningarna som gör så den blir tät genom åren, en orsak är korta körningar där man inte hinner få upp full temp på bilen innan man slår av, givetvis flera andra bidragande orsaker också. Olja brukar blandas med fukt och bilda en hård beläggning som är gul/brun i färgen. I ditt fall skulle tex en orsak ha varit att det redan var väldigt tätt och nu när det blev kallt så frös det sista igen och därmed blev helt tätt, vilket leder till att oljan trycks ut på annat håll.

okej så oljan som ligger på marken är sånt som tryckts ut på "annat sätt"


1 488 Inlägg
29 december 2010
#8
Om det är vevhusventilationen som satt igen, japp smile

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#9
itouch skrev:
Om det är vevhusventilationen som satt igen, japp smile

kan jag fortsätta köra med bilen till våren när det inte är så svinkallt ute, utan att det blir några större bekymmer. ifall jag inte skulle fått löst det innan dess.


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
29 december 2010
#10
Skulle nog prioritera en rengöring innan du tar bilen i dagligt bruk igen vare sej det är vår eller ej.
Det kan ju gröta igen sej även om det inte är kallt ute, då det som sagt samlas oljeavlagringar i vevhusventilationen.
En oskriven regel är väl att man egentligen skall rengöra v-h-ventilationen varje gång man byter olja/filter.

"My drinkingteam has a racingproblem"

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#11
kastintegrusivevhus skrev:
Skulle nog prioritera en rengöring innan du tar bilen i dagligt bruk igen vare sej det är vår eller ej.
Det kan ju gröta igen sej även om det inte är kallt ute, då det som sagt samlas oljeavlagringar i vevhusventilationen.
En oskriven regel är väl att man egentligen skall rengöra v-h-ventilationen varje gång man byter olja/filter.

var 1000mil :S

men det låter iofs vettigt.


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
29 december 2010
#12
`Better safe than sorry`Mycket trist när det ryker en packbox pga ett sånt `lätt`fel som en tät v-h-vent.
Funkar nog lika bra med varannan gång om du byter olja var 1000e mil.

"My drinkingteam has a racingproblem"

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#13
jao på turbo bilar skall man väl hälst byta filter o olja var 1000mil... spec audi. o VW. så känsliga motorer


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#14
startade den idag o körde in den i garaget. den läckte säkert ut 1L olja. skall det verkligen vara så om det bara är v-h-vent som frusit eller kan det ha gått en packbox om det läcker så jävla mycket.
Senast redigerat av mkII (1 januari 2011)


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#15
Det ser ut som att det läcker från området kring skruven man tar loss för att tömma den på olja vid oljebyte. är det där det ska/kan läcka om vevhusvent har frusit?


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#16
Hittade läckan tog en bild

http://i827.photobucket.com/albums/zz191/theMrtorture/Cars/04012011640.jpg

Det läcket som sagt lite ovanför oljefiltret mellan den metalsaken som oljefiltret sitter i (plus de två "grövre" slangarna) och den smalare saken ovan för det. ni ser vart den "gula" spriller nya oljan börjar sad

Vad är det som har hänt?

Edit: det rinner i såpas fort att det bildas en smal stråle under bilen.
Senast redigerat av mkII (4 januari 2011)


1 488 Inlägg
4 januari 2011
#17
Har för mig det sitter en o-ring mellan oljekylaren och motorytan den sitter emot och på bilden ser det ut som det läcker där och inte vid filtret, jag hade nog tagit isär och kikat så den o-ringen inte är skadad.

Administratör
2 978 Inlägg
4 januari 2011
#18
Troligen o-ringen som läcker men börja ändå med att lossa filtret och känn på mutter som sitter under där så den inte lossnat.....

En kopp av den svarta såsen...

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#19
Jag skall ta itur med det imorgon när det är lite ljusare, någon som vet vad en oring kostar? mvh


Administratör
2 978 Inlägg
5 januari 2011
#20
Det är ingen vanlig o-ring så du måste ha en på vag men troligen inte mer än ett par hundringar......

En kopp av den svarta såsen...


Sök