2318
Sök

Fwd Vs Rwd???

196 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#1
Jag undrar varför nästan alla personbilar idag är framhjulsdrivna och nästan alla sportbilar bakhjulsdrivna?

Vill veta fördelar och naktdelar med respektive drivning, själv har jag nästan bara kört framhjulsdrivna bilar.

Försökt att leta i forumet men inte fått svar på alla mina funderingar.

Mvh Defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

SSS -12
3 217 Inlägg
30 december 2010
#2
Framhjulsdrift tenderar oftast till understyrning vid höga hastigheter men har fördelen att inte kasta ut bakänden på bilen när man inte vill ha bredställ, medans den stora nackdelen är att man inte kan kasta sig in i en kurva lika fort och inte gasa lika mycket påväg ut ur den, med risk för understyrning (bara gå rakt fram)!

Principen bakhjulsdrift är väl det motsatta... Ish!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

178 Inlägg
30 december 2010
#3
ganska förenklat och grovhugget, men i det stora hela är det något i stil med

fwd
"lättare" att bygga och montera
lite mindre vikt och effektförlust vilket resulterar i lägre bensin/dieselförbrukning
lättare för ovana förare att hantera
mer plats i kupeń

rwd
roligare om man kan hantera det
bättre viktfördelning


6 630 Inlägg
30 december 2010
#4
qazse skrev:
ganska förenklat och grovhugget, men i det stora hela är det något i stil med

fwd
"lättare" att bygga och montera
lite mindre vikt och effektförlust vilket resulterar i lägre bensin/dieselförbrukning
lättare för ovana förare att hantera
mer plats i kupeń

rwd
roligare om man kan hantera det
bättre viktfördelning

Beror helt på vilken bil..740 visar mest de i vintertid

FWD har också mindre rörliga delar, en kardan e ju inte precis gratis.

De/Dem

Skåning
739 Inlägg
30 december 2010
#5
En framhjulsdriven bil ska också vara bättre och "säkrare" i vinterväglag, "har jag hört" big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

5 111 Inlägg
30 december 2010
#6
Framhjulsdrift är billigare att bygga.

Om det är säkrare, bättre m.m. i halka kommer de lärde tvista om i alla tider och det är en smaksak som så mycket annat enligt mig, samt en fråga om vad man är van vid. Men faktum är ju att det finns fler marknader än Sverige, som inte alls har samma vinterklimat m.m. och att då bilar byggs för att vara "säkrare i halka" finner jag ganska osannolikt.

En anledning till att framhjulsdrift (då i kombination med tvärställd motor) blev populärt finner vi ju också i det gamla hundkojekonceptet som mer än väl passerat 50... Anledningen till att den fick det var ju utrymmena, det hade helt enkelt inte gått att få bra utrymmen i en så liten bil med längsmonterad motor, därmed fick den hamna på tvären och då var ju framhjulsdrift naturligt. Så mer utrymmeseffektivt helt enkelt. Finns det någon annan än Audi (och derivat därifrån som Seat Exeo) som bygger med längsmonterad motor ihop med FWD idag?

De flesta som köper en vanlig svenssonbil ger blanka fasen i var den driver, en enkät som BMW gjorde visade väl att många 1-serieköpare till exempel trodde att bilen var framhjulsdriven (!). Då kan det tyckas naturligt att det mest kostnadseffektiva valet används.

En nackdel hos framhjulsdrift är att det är lite svårt hantera alltför stora effekter med hjul som både ska driva och svänga på samma gång, och samtidigt få bilen behaglig. "Torque steer" m.m. Därför byggs många sportbilar med RWD...


Race For Fun!
379 Inlägg
30 december 2010
#8
Bättre att välja något mitt i mellan låt oss säga fyrhjulsdrift wink

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
30 december 2010
#9
Det är ju inte direkt världens sämsta biltillverkare som använder bakhjulsdrift heller: BMW, Mercedes, Jaguar, Rolls Royce, Infinity, Lexus, Bentley plus varenda sportbil värd namnet så helt värdelöst kan de ju inte vara.

Man får en mer harmonisk bil om man separerar drivning och styrning, de drar och sliter i inte i ratten mm. Du kan styra den med gasen om man har lite kraft.
Bakhjulsdrift är roligare att köra och de behöver inte ens diskuteras, däremot är framhjulsdrift bättre att ta sig fram på vintern och känns för de flesta ner avslappnande för man slipper bakvagnskasten.
Sen som svenssonbil så tycker jag inte de spelar nån större var den driver för och ta sig till jobbet tex.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 december 2010
#10
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 31&p=1


Fakta mixat med skitsnack och humor wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2010
#11
Ett exempel på att trådskaparen inte lärt sig använda SÖK-funktionen i forumet... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 638 Inlägg
30 december 2010
#12
Malheus skrev:
qazse skrev:
ganska förenklat och grovhugget, men i det stora hela är det något i stil med

fwd
"lättare" att bygga och montera
lite mindre vikt och effektförlust vilket resulterar i lägre bensin/dieselförbrukning
lättare för ovana förare att hantera
mer plats i kupeń

rwd
roligare om man kan hantera det
bättre viktfördelning

Beror helt på vilken bil..740 visar mest de i vintertid

FWD har också mindre rörliga delar, en kardan e ju inte precis gratis.

Hur hade viktfördelningen sett ut om den hade varit FWD då? lol


huh?
10 427 Inlägg
30 december 2010
#13
Billigare att tillverka framhjulsdrivna bilar. Kan tänka mig att det är den absoluta huvudanledningen att de flesta bilarna är framhjulsdrivna.  Enklare med modularisering osv, dvs du kan köra med likadan drivlina i olika stora/långa bilar till skillnad mot bakhjulsdrivna där man måste använda olika kardanaxlar osv.


196 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#14
Tack för allas svar, nu har jag fått allting klart för mig!

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

3 650 Inlägg
30 december 2010
#15
fwd, bättre framkomlighet vinter/snö


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 december 2010
#16
IceEyes skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=111031&p=1


Fakta mixat med skitsnack och humor wink

finns som synes redan en tråd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök