4713
Sök

Biopower chipsteg 3 vad krävs? (maptun)

196 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#1
Vad krävs för att min aero ska hålla för de extra hästarna?
Tänkte byta till viggenkoppling, men utöver det. Hur många hk brukar lådan hålla för?


mvh defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

79 Inlägg
30 december 2010
#2
defuncta skrev:
Vad krävs för att min aero ska hålla för de extra hästarna?
Tänkte byta till viggenkoppling, men utöver det. Hur många hk brukar lådan hålla för?


mvh defuncta

Hej,

Jag har kört med original låda med 265 hk - 343 hk utan att några problem alls.
Växla ner till 3:an vid omkörning så funkar det fint.
Kör även med viggenkoppling sen ca 5 år tillbaka.
Slutsats: kör med hjärnan så håller det hur länge som helst.

Allt skitsnack om att Saabs lådor inte håll kommer från folk som har "hört av en komis" eller dom som  inte kan köra bil.

Kristian
Senast redigerat av KristianAero (30 december 2010)

196 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#3
KristianAero skrev:
defuncta skrev:
Vad krävs för att min aero ska hålla för de extra hästarna?
Tänkte byta till viggenkoppling, men utöver det. Hur många hk brukar lådan hålla för?


mvh defuncta

Hej,

Jag har kört med original låda med 265 hk - 343 hk utan att några problem alls.
Växla ner till 3:an vid omkörning så funkar det fint.
Kör även med viggenkoppling sen ca 5 år tillbaka.
Slutsats: kör med hjärnan så håller det hur länge som helst.

Allt skitsnack om att Saabs lådor inte håll kommer från folk som har "hört av en komis" eller dom som  inte kan köra bil.

Kristian

Några mer tips för att skona lådan? Är ny när de gäller motorer roll

mvh Defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

79 Inlägg
30 december 2010
#4
Hej

Skulle väl vara 3" downpipe med racecat för lite svalare avgaser ,annars är det vl bara att köra på smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
#5
Med steg 3 avser man ju i regel

Steg 1: Chip

Steg 2: Chip + 3"-avgas

Steg 3: Chip + 3"-avgas + sport eller racekatalysator 3"

Varje steg har sin egen programvara. Om du börjar med ett steg 1 och uppgraderar till steg 2 eller 3 vid ett senare tillfälle måste även programvaran uppgraderas.

I ett Biopower-trim för etanolbränsle behöver du även montera större spridare, brukar följa med.

En annan Intercooler brukar de flesta som vill gå över steg 3 sätta i först efter steg 3, det ger mest för pengarna utöver steg 3 så att säga.

Håll dig så långt från öppna luftfilter och öppna dumpventiler du kan komma bara. Lägg genast ned tanken på öppet luftfilter. Original luftfilter räcker gott och väl till 400-500 hk och öppna har bara nackdelar på en T7-motor.

Med att man ska köra om på 3:an menas att växellådan håller bra om man inte ligger i 70 på femman och trycker gasen i botten eller kör över brunnslock med vilt spinnande hjul.


196 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#6
Andromeda skrev:
Med steg 3 avser man ju i regel

Steg 1: Chip

Steg 2: Chip + 3"-avgas

Steg 3: Chip + 3"-avgas + sport eller racekatalysator 3"

Varje steg har sin egen programvara. Om du börjar med ett steg 1 och uppgraderar till steg 2 eller 3 vid ett senare tillfälle måste även programvaran uppgraderas.

I ett Biopower-trim för etanolbränsle behöver du även montera större spridare, brukar följa med.

En annan Intercooler brukar de flesta som vill gå över steg 3 sätta i först efter steg 3, det ger mest för pengarna utöver steg 3 så att säga.

Håll dig så långt från öppna luftfilter och öppna dumpventiler du kan komma bara. Lägg genast ned tanken på öppet luftfilter. Original luftfilter räcker gott och väl till 400-500 hk och öppna har bara nackdelar på en T7-motor.

Med att man ska köra om på 3:an menas att växellådan håller bra om man inte ligger i 70 på femman och trycker gasen i botten eller kör över brunnslock med vilt spinnande hjul.

Då skall jag alltså inte ens sätta in ett sport insatsfilter i burken?

mvh defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
#7
defuncta skrev:
Andromeda skrev:
Med steg 3 avser man ju i regel

Steg 1: Chip

Steg 2: Chip + 3"-avgas

Steg 3: Chip + 3"-avgas + sport eller racekatalysator 3"

Varje steg har sin egen programvara. Om du börjar med ett steg 1 och uppgraderar till steg 2 eller 3 vid ett senare tillfälle måste även programvaran uppgraderas.

I ett Biopower-trim för etanolbränsle behöver du även montera större spridare, brukar följa med.

En annan Intercooler brukar de flesta som vill gå över steg 3 sätta i först efter steg 3, det ger mest för pengarna utöver steg 3 så att säga.

Håll dig så långt från öppna luftfilter och öppna dumpventiler du kan komma bara. Lägg genast ned tanken på öppet luftfilter. Original luftfilter räcker gott och väl till 400-500 hk och öppna har bara nackdelar på en T7-motor.

Med att man ska köra om på 3:an menas att växellådan håller bra om man inte ligger i 70 på femman och trycker gasen i botten eller kör över brunnslock med vilt spinnande hjul.

Då skall jag alltså inte ens sätta in ett sport insatsfilter i burken?

mvh defuncta

Jo, det går bra, men du skrev "öppet luftfilter" under framtidsplaner wink

Det är inte nödvändigt med ett sportluftfilter egentligen som sagt om du inte ska över 400 hästar. Ett sportluftfilter släpper igenom mer luft/tidsenhet men är inte lika tätt som ett original luftfilter just för att kunna släppa igenom mer luft. Att få in mer partiklar som blästrar turbons turbin och andra motordelar är ju onödigt, speciellt som det som är till bilen original räcker till den dubbla effekten. Ett sportluftfilter kommer inte att ge en enda extra hästkraft tyvärr.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 januari 2011
#8
Insattsfilter ska du ha, då orginal pappersfilter inte alls mättar en motor på 400+, utan orginal mättar bara för ca 300...

Ska du trimma din bil, så rekomenderar jag starkt E85 program från maptun, då behöver du endast en 3" halvsats, tändstift, spridare och insattsfilter. 280hk o 365nm. för 14 563kr

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=44


Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
#9
Funkiee skrev:
Insattsfilter ska du ha, då orginal pappersfilter inte alls mättar en motor på 400+, utan orginal mättar bara för ca 300...

Ska du trimma din bil, så rekomenderar jag starkt E85 program från maptun, då behöver du endast en 3" halvsats, tändstift, spridare och insattsfilter. 280hk o 365nm. för 14 563kr

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=44

Dr Boost på STCS säger att det är onödigt med annat luftfilter under 400 hk, det räcker för mig. Han är husguden när det gäller Saab-motorer.


196 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#10
Okay då är de bara en fundering kvar, ett insatsfilter oljar man ju också in. Hur kommer det sig att den oljan inte tar sig in i LMM?

Men de lutar åt ett sport insatsfilter... Vill ju ha lite mer ljud under huven big_smile

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 januari 2011
#11
Nej, det beror på vad det är för filter, men de som är aktuellt är ju ett finare pappersfilter, som då ex Maptun har med i sina trimpaket. Och även om du har insatts eller öppet som behöver olja så kommer det in olja endå, beroende på hur mycket du oljar in.

Dock får du problem där, ett insattsfilter låter inte något, då de sitter i orginal luftburk, dock kan du borra hål runt om i burken och sedan sätta ett finhåligt nät på insidan, så skyddar det lite men då försvinner ju den stora effekten med att ha ett insattsfilter, som skyddar mer wink


196 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#12
Funkiee skrev:
Nej, det beror på vad det är för filter, men de som är aktuellt är ju ett finare pappersfilter, som då ex Maptun har med i sina trimpaket. Och även om du har insatts eller öppet som behöver olja så kommer det in olja endå, beroende på hur mycket du oljar in.

Dock får du problem där, ett insattsfilter låter inte något, då de sitter i orginal luftburk, dock kan du borra hål runt om i burken och sedan sätta ett finhåligt nät på insidan, så skyddar det lite men då försvinner ju den stora effekten med att ha ett insattsfilter, som skyddar mer wink

Är det inte oljade insatsfilter man får med maptuns trimpaket?

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

Saab älskare!
4 597 Inlägg
196 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#14
Men deras rengöring innehåller ju olja...

Maptun Rengöringssats
I korthet: Maptun rengöringssats, innehållande olja och rengöringsvätska. Vi rekommenderar rengöring var 1000:e mil, oftare om man åker mycket på grusvägar eller har det oskyddat.

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
#15
defuncta skrev:
Men deras rengöring innehåller ju olja...

Maptun Rengöringssats
I korthet: Maptun rengöringssats, innehållande olja och rengöringsvätska. Vi rekommenderar rengöring var 1000:e mil, oftare om man åker mycket på grusvägar eller har det oskyddat.

Maptun vill bara sälja ett dyrt filter, man behöver det inte. Som sagt borrar många hål i luftburken, förslagsvis före filtret för att få ett högre insugsljud. Själv förstår jag inte alls det här med att man vill ha massa vinande under huven och brötande avgasrör, så jag är väl egentligen fel person att fråga roll
Senast redigerat av Andromeda (1 januari 2011)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 januari 2011
#16
defuncta skrev:
Men deras rengöring innehåller ju olja...

Maptun Rengöringssats
I korthet: Maptun rengöringssats, innehållande olja och rengöringsvätska. Vi rekommenderar rengöring var 1000:e mil, oftare om man åker mycket på grusvägar eller har det oskyddat.

Som är anpassade för den typen av filter ja, alltså inte pappersfilter..

Andromeda:

Har du testat IRL skillnaden på orginal och ett som är anpassat???


Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
#17
Funkiee skrev:
defuncta skrev:
Men deras rengöring innehåller ju olja...

Maptun Rengöringssats
I korthet: Maptun rengöringssats, innehållande olja och rengöringsvätska. Vi rekommenderar rengöring var 1000:e mil, oftare om man åker mycket på grusvägar eller har det oskyddat.

Som är anpassade för den typen av filter ja, alltså inte pappersfilter..

Andromeda:

Har du testat IRL skillnaden på orginal och ett som är anpassat???

Nej det har jag inte. Jag förstår som sagt inte ens poängen med att få bilen att låta mer.Vanligtvis lägger ju tillverkarna ned stora pengar på att få en tyst bil.

Säger personer som jobbar med motorutveckling att det är onödigt med andra filter än original tills man börjar komma upp över dubbla effekten så ligger det nog något i det.

Säg att bilen med steg 4 eller 5 behöver 1 kubikmeter luft/sekund vid en viss last. Värdet är helt fiktivt.
Om originalfiltret klarar att få igenom 2 kbm/s, varför då stoppa i ett filter som i alla avseenden trots allt renar sämre för att få igenom 3 kbm/s?

Nu utgår jag som sagt från att ett "anpassat insatsfilter" inte gör något för det så åtråvärda"symaskinsljudet".
Senast redigerat av Andromeda (1 januari 2011)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 januari 2011
#18
Testa IRL så kommer du märka att motorn inte får tillräckligt med luft med ett standard filter, för de pallar inte mer än ca 300, inge jävla 400+


Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
#19
Funkiee skrev:
Testa IRL så kommer du märka att motorn inte får tillräckligt med luft med ett standard filter, för de pallar inte mer än ca 300, inge jävla 400+

Om vi lägger ned diskussionen om det exakta antalet hästar man kan plocka ut med originalfilter som ändå inte kommer att nå någon vart så ska ju TS trimma till ~280 hk.

Vill han sedan fortsätta därifrån anser jag att en bättre IC är nästa steg, och därefter är det hög tid att stoppa i T5-kolvar eller smidda kolvar då originalkolvarna får det tufft efter steg 3.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 januari 2011
#20
orginal luftfilter ca 300hk. Ska han över 300 gränsen med en T7 så är andra kolvar ett måste samt även IC som du säger. Så för TS är det ju lättast att välja de färdiga paketen som saabtrimmarna erbjuder...

Om TS inte ska bygga en egen motor, då är det billigast med T5 kolvar som står pall för 500hk.

Do as you want.... Maptun har i alla fall totalkoll när det gäller saab, hållbarhet samt kvalité...



Sök