4531
Sök

Hur kör du?

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
25 april 2005
#21
Jinnarp skrev:
Du har ju fel angående din rondellkörning! ska du vänster behöver du inte blinka vänster, däremot måste du blinka höger när du kör ur en rondell, oavsett om du ska rakt fram eller ej!!!

säker på det? Jag blinkar då alltid vänster... gör det du med... underlättar att se vart alla vill ta vägen... en cirkulationsplats e väl en korsning det me? blinkar du inte vänster i vanliga korsningar? men man ska visserligen blinka höger ut ur rondellen oxå!

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
25 april 2005
#22
jgus86 skrev:
Jinnarp skrev:
Du har ju fel angående din rondellkörning! ska du vänster behöver du inte blinka vänster, däremot måste du blinka höger när du kör ur en rondell, oavsett om du ska rakt fram eller ej!!!

säker på det? Jag blinkar då alltid vänster... gör det du med... underlättar att se vart alla vill ta vägen... en cirkulationsplats e väl en korsning det me? blinkar du inte vänster i vanliga korsningar? men man ska visserligen blinka höger ut ur rondellen oxå!

Körskolor lär ut att man ska blinka vänster men det är inte tvunget. Talade så sent som för en månad sedan med en gubbe som är körskola lärare om detta, så jag antar att det gäller än.

Jo vist underlättar det för de som ska köra in i cirkulationsplatsen.
Senast redigerat av Markus_C (25 april 2005)

Rallyförare
1 075 Inlägg
26 april 2005
Trådstartare
#23
blinkar man inte så ska man inte heller klaga på den som kör ut mitt framför... HAHA har sett många som gapat sej gröna när man svängt ut mitt framför nosen på dom när dom inte blinkat.
Vad jag svarar? Med mitt fina långfinger, märker jag att dom kommer fort bakom så självklart drar ja på gasen, skulle aldrig utsätta min mv6:a för bucklor bara för att jag jävlas med nån som inte använder blinkers !!!

Och till alla er som undrar varför jag är så hatisk mot blinkersvägrare så kan jag säga såhär:
2001 var jag nära på att dödas i en trafikolycka
Jag låg 70km/h på gudöbroleden. (i lag med hastighetsbegränsningen)
framför mig har jag ett antal bilar, närmast en pajero...
pajeron går ut i vägrenen och saktar ner så jag påbörjar omkörning, lägger mej lite mer till vänster i filen.
Strax innan jag passerar pajeron (den rullade sakta i vägrenen) så ser jag pajerons däck vridas åt vänster så jag drar på en tvärnit, som jag förutspådde så gasar pajeron (föraren varken blinkade eller kollade backspegeln) rakt ut i körbanan (U-sväng) fick ner farten till kanske 10-20km/h när kollisionen var ett faktum.
Min bil löft upp pajeron i luften varpå den blev hängandes i min motorhuv.
Pajeron stannade 20cm ifrån kupén.

Gissa om jag var förbannad, gick lös på hans bil genom att först sparka bort vänsterspegeln och sen bröt jag av hans blinkers spak.
När han frågade varför så sa jag bara: Onödiga finesser som du inte använder iallafall.

Han skämdes så mycket över vad han hade ställt till med så han sa aldrig något om att jag skulle ersätta dom sakerna som jag pajade...

Dessutom fick hans försäkringsbolag betala allt på min bil.

Hade jag varit en passiv förare så hade jag inte kunna sitta här och dela med mej av mina erfarenheter då jag troligtvis aldrig hade ens märkt när han ställde om hjulen. Om hans bil plöjde 20cm ifrån framrutan i 10-20km/h tänk då vad som hade hänt i 70km/h...
Hade jag varit passiv så hade jag inte haft något huvud kvar med andra ord.


66 Inlägg
26 april 2005
#24
Det blir nog en aktiv på mig med, helt klart.

Hästintresserad.

671 Inlägg
26 april 2005
#25
Sålänge vi har älgar, mentalpasienter, fyllon och pensionärer* på vägarna så är det bara låg fart som kan rädda livet på oss stackars förare hur aktiva vi än är.

*pensionärer = gubbe som åker under hastighetsgränsen med god marginal men när han kommer till en korsning klämer sig fram helt utan marginal, för vänta det kan dom inte.

Rallyförare
1 075 Inlägg
26 april 2005
Trådstartare
#26
Skitsnack tyvärr.
Alla KAN lära sej köra aktivt, klarar man det inte så skall man åka med någon som kör aktivt, t.ex buss, taxi, färdtjänst.
Idag är det värsta man kan göra, enligt lag:
Köra 30km/h fortare än begränsningarna (20km/h på 30-väg)
Köra mot stopp-plikt
Köra mot rött

Jag vill att dom istället ska rikta det värsta straffet (körkorts återkallelse)mot livsfarlig passiv körning så folk förstår att det inte är okey att köra sådär...
...för det är det inte!


Daniel skrev:
Sålänge vi har älgar, mentalpasienter, fyllon och pensionärer* på vägarna så är det bara låg fart som kan rädda livet på oss stackars förare hur aktiva vi än är.

*pensionärer = gubbe som åker under hastighetsgränsen med god marginal men när han kommer till en korsning klämer sig fram helt utan marginal, för vänta det kan dom inte.


Driver
2 111 Inlägg
26 april 2005
#27
MRvolvo skrev:
En aktiv förare förutom blinkis har haft körkort i 2 år snart å har blinkat 2 gånger :S

Jobbigt att blinka?

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Moderator+
1 081 Inlägg
26 april 2005
#28
carnageman skrev:
Själv är jag en aktiv förare som tröttnat på alla passiva förare som man tvingas bromsa och väja för varenda jävla dag...

carnageman skrev:
Vad gäller 250km/h så är väl inte det nån märkvärdig fart med en ferrari? Jag kör dagligen i 255km/h med en MV6:a på betydligt sämre vägar

Du menar med dessa rader att du är en säker förare? roll I 255km/h som du skrev att du dagligen kör i under en annan tråd är INGEN förare en "säker förare" på våra svenska vägar.

Själv stör jag mig dock också på andra bilister då och då, folk som ligger omotiverat i 70km/h på 90-vägar osv. Men det är bara att ta det lungt och köra om när tillfälle finns. Jag är dock rätt säker på att sådana som du är dom mest farliga i trafiken. Som vrålar och skriver och stör sig så mycket på alla andra istället för att koncentrera sig på sin egen körning.

mvh

Vem jag?

112 Inlägg
26 april 2005
#29
Tack Redbull för att du just sa det som förhoppningsvis de flesta här inne tänker...

153 Inlägg
26 april 2005
#30
Jag anser mig själv vara en aktiv förare. Iofs är jag dålig på att blinka och gillar att provocera passiva förare. Folk som ligger och kör på strecken när det är fler än en fil brukar jag köra om och sedan göra en snabb och aggressiv liten sväng mot deras fil och sedan köra tillbaka till vänster. Alla gånger jag gjort det har bilen bakom lagt sig mer åt höger (längre från strecken). Folk som ligger och segar i vänster fil kör jag gärna om på höger sida. Går inte det står man på tutan eller drar på helljuset. Långfingret är också bra.
Min filosofi är följande:
"Får Svensson aldrig veta att han gör fel, kommer han aldrig göra rätt".

Visst passiva förare är farliga i trafiken....men jag skulle gärna se bevis på alla dina siffror Carnageman.

"Av 100 stycken allvarliga olyckor med mer än en bil inblandad är:
20 stycken rattfyllo olyckor
10 stycken ligger större delen av skulden på den aktiva föraren
70 stycken ligger större delen av skulden på den passiva föraren"
Enligt dig själv eller?

"Idag kör mindre än 5% av stockholms bilisterna aktivt."
Också enligt dina beräkningar?

Det som är jobbigast av allt är ju att de som borde läsa det här (Svenssons) inte gör det....
Senast redigerat av Snabbare (26 april 2005)

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest

Rallyförare
1 075 Inlägg
26 april 2005
Trådstartare
#31
sant det du skrev där "Snabbare"
Tyvärr så är det nog till och med så att 5% är en överdrift.
Iallafall här i stockholmo....

Det är trist att inte svensson läser det här men...
...Ett åtgärdsprogram för att göra sthlm-svensson aktiv är presenterat och kommer troligtvis i bruk redan iår.

Tills dess kan vi bara hoppas att vi inte kommer i kläm när nån av dessa livsfarliga svenssons är på vägen!


Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
26 april 2005
#32
Snabbare skrev:
Jag anser mig själv vara en aktiv förare. Iofs är jag dålig på att blinka och gillar att provocera passiva förare. Folk som ligger och kör på strecken när det är fler än en fil brukar jag köra om och sedan göra en snabb och aggressiv liten sväng mot deras fil och sedan köra tillbaka till vänster. Alla gånger jag gjort det har bilen bakom lagt sig mer åt höger (längre från strecken). Folk som ligger och segar i vänster fil kör jag gärna om på höger sida. Går inte det står man på tutan eller drar på helljuset. Långfingret är också bra.
Min filosofi är följande:
"Får Svensson aldrig veta att han gör fel, kommer han aldrig göra rätt".

Visst passiva förare är farliga i trafiken....men jag skulle gärna se bevis på alla dina siffror Carnageman.

"Av 100 stycken allvarliga olyckor med mer än en bil inblandad är:
20 stycken rattfyllo olyckor
10 stycken ligger större delen av skulden på den aktiva föraren
70 stycken ligger större delen av skulden på den passiva föraren"
Enligt dig själv eller?

"Idag kör mindre än 5% av stockholms bilisterna aktivt."
Också enligt dina beräkningar?

Det som är jobbigast av allt är ju att de som borde läsa det här (Svenssons) inte gör det....

Vad får dig att tro att du äger rätt till att agera trafikpolis. Koncentrera dig på din egne körning och ge fan i andra. Om du beter dig på det viset lär det bara vara en tidsfråga innan du orsakar en trafikolycka.

Moderator+
1 081 Inlägg
26 april 2005
#33
carnageman skrev:
Tills dess kan vi bara hoppas att vi inte kommer i kläm när nån av dessa livsfarliga svenssons är på vägen!

Ja eller folk som susar fram i över 200km/h på våra svenska vägar dagligen. Men det är väl kanske inte farligt, för dom har säkert full koll i den farten.

mvh

Vem jag?

271 Inlägg
26 april 2005
#34
man kan ju inte dela in körsättet i 2 kategorier, alla är vi olika och har fel och brister i trafiken, men håller med om att det finns folk som inte borde vistas på vägen. Inför årliga kontroller på människor över 60 år, dra in kortet om det visar sig att dom inte är lämpliga förare längre. Det hade minskat olyckorna ganska mycket tror jag. Jag får väl säga att jag är en aktiv förare om jag ska välja, men långt ifrån allt stämmer in på mig...tongue


Rallyförare
1 075 Inlägg
26 april 2005
Trådstartare
#35
Asså det är det som är hela grejen här, min aktiva körstil leder till att jag har 100% koll på vägen ÄVEN övrig trafik.
Att jag skriver i det här forumet gör inte mej till en okoncentrerad förare!
Det fattar till och med en 3-åring!

Svar till markus_c:
Jag tror knappast att "snabbare" kommer orsaka nån olycka pga det...
Han lär ju knappast gå in framför svensson och tvärnita så svensson glider in i rumpen på han...
Och om han trots allt skulle göra det så blir det; just det! SVENSSONS FEL enligt lagen iallafall

Redbull skrev:
Jag är dock rätt säker på att sådana som du är dom mest farliga i trafiken. Som vrålar och skriver och stör sig så mycket på alla andra istället för att koncentrera sig på sin egen körning.

mvh
Senast redigerat av carnageman (26 april 2005)


Rallyförare
1 075 Inlägg
26 april 2005
Trådstartare
#36
Ja vet inte om dom har full koll men jag är tränad för dom farterna så för min del så är det ok. Har ju tävlat inom bilsport (rally) i nu 6 år så min koncentrationsförmåga kan ingen klaga på.
Det krävs en del av en när man pressar en bil i 200blås på en smal grusväg i skogen. Klarar jag det så ska jag nog klara stora E4:an oxå seddu!!
Redbull skrev:
carnageman skrev:
Tills dess kan vi bara hoppas att vi inte kommer i kläm när nån av dessa livsfarliga svenssons är på vägen!

Ja eller folk som susar fram i över 200km/h på våra svenska vägar dagligen. Men det är väl kanske inte farligt, för dom har säkert full koll i den farten.

mvh
Senast redigerat av carnageman (26 april 2005)


52 Inlägg
26 april 2005
#37
"antingen lr"? antar att de flesta ligger nånstanns i mitten. seriöst vafan ere här för jävla tråd igentligen. carnageman, yttligare ett nytt sätt att bringa ilska på lr?.. kan juh tippa på att många förare, bättre förare där ute lackar just på dig.


Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
26 april 2005
#38
carnageman skrev:
Asså det är det som är hela grejen här, min aktiva körstil leder till att jag har 100% koll på vägen ÄVEN övrig trafik.
Att jag skriver i det här forumet gör inte mej till en okoncentrerad förare!
Det fattar till och med en 3-åring!

Svar till markus_c:
Jag tror knappast att "snabbare" kommer orsaka nån olycka pga det...
Han lär ju knappast gå in framför svensson och tvärnita så svensson glider in i rumpen på han...
Och om han trots allt skulle göra det så blir det; just det! SVENSSONS FEL enligt lagen iallafall

Redbull skrev:
Jag är dock rätt säker på att sådana som du är dom mest farliga i trafiken. Som vrålar och skriver och stör sig så mycket på alla andra istället för att koncentrera sig på sin egen körning.

mvh


Du vet inte hur personen i högerfilen reagerar då det till synes ser ut som att bilen i omkörningsfältet ska preja en. Om man kör runt och beter sig på detta sett så finns det en riska att den andra föraren gör någon form utav undanmanöver och vips så ligger bilen i diket eller kolliderar med någon annan bil som då befinner sig framför eller bakom bilen i fråga. Jag skulle inte vilja ha en sådan olycka på mitt samvete.

Rallyförare
1 075 Inlägg
26 april 2005
Trådstartare
#39
Ja vet inte om dom har full koll men jag är tränad för dom farterna så för min del så är det ok. som sagt


Administratör
11 911 Inlägg
26 april 2005
#40
carnageman skrev:
Ja vet inte om dom har full koll men jag är tränad för dom farterna så för min del så är det ok. som sagt

Personligen tror jag det är just sånna som du med så överdådigt självförtroende som är de absolut farligaste i trafiken.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."


Sök