Här kommer fortsättning på inlägget med de nersvarvade solida subframebussningarna.
Jag har läst att det är många som säger sig ha problem eller tycker att det är ett rent hel...e med att montera dem. Så här kommer en liten instruktion på hur jag gjorde och det tog ca 30 min och där ingår att ta fram matreal och leta efter förlagda verktyg.
Först började jag med att lägga alla alubusningar i frysen, och de han ligga där i 1-1,5h under tiden jag utövade petting på min sambo (igentligen tittade jag på drifting filmer
men det lät säkert bra)
sen tog jag fram en halvrund fil och filade ca 1min i vardera bussningsfäste. Det är bara den undre sidan på bakvagns bryggan som man filade på iom att den är ca 1-2mm smalare där. jag filade inte bort hela krympningen utan bara så att den blen en fasning på kanten.
Jag började med den undre delen av bussningen, tog ut den ur frysen, plasserede den i rätt possition, la en spånskiva som mellan lägg och slog till med en handslägga 2 slag räckte för att den skull gå i botten.
Sen vände jag på steken och ploppade i alu brickorna som jag fick tillsvarvade. Driftworks subframe bussningar är 2 delade och som de är tänkt att de ska användas så bildas det ett glapp på ca 16mm i mellan de 2 halvorna. I och med att jag har fått mina överdelar nersvarvade så återstår ett glapp på 6mm mellan de 2 halvorna. Brickan är till för att inte överdelen av bussningen ska kunna jobba sig neråt pga att läppen som ska hålla den på plats är borta.
Här syns hur mycket som svravats bort. Stoppa den i rätt possition och slog ner den i botten vilket nu är exakt i överkant med yttre ringen.
Detta gör att rool center återställs med 10mm om bilen är sänkt. Det skapar bättre förutsättningar för att däcken ska kunna greppa bättre iom att länkarmarnas rörelse blir mer som de är tillverkad från fabrik. 2011 körde jag med subframecollars som bara trycker ihop org bussningen för att göra den hårdare. problemet med dem är att den bygger på ytterligare och försämrar rool center. nu har jag återställt min rool center bak med ca 18mm jämfört med 2011.
Bakre diff bussningarna hade jag med i frysen och slog ner dem mycket smidigt med.
Sen Var jag och hämtade mitt Lsm fönsternät. Gött att kunna köra lite svalare i sommar