Marlboroman skrev:
Turbomotor skrev:
men om nu en ägare innan dig har bytt snurra på den och eventuellt spridarna, så måste bilen chippas för att inte spika väl?
Inte så länge man håller laddtrycket på lagom nivå. Den skillnaden i storlek på turbo klarar adaptiviteten i styrboxen av. Man kan gå upp lite i storlek på spridare med utan att det händer nåt speciellt. Men det finns ju gränser som sagt.
Hasselhoff666 skrev:
Finns 1 sak till jag måste fråga hur ska slangarna gå från turbo till magnetventilen vid luftburken.
Har ju 3 utag på magnetventilen, 1 slang går från luftslangen mellan lmm till turbo, 3 slangar från turbon men den ena slangen från turbon ska till insuget o är till WG.
Nu sitter slangen från MV mitten till luftslangen. dom andra 2 vet jag inte just nu.
Finns det nått som kan krigå så man får förflytat laddtryckstopp o även höja bränslemängden utan att chipa boxen ?
Till mv anslut 3 slangar: 1 som går till kompressorhuset på turbon, en som går luftslangen mellan lmm och turbo och en som går till wastegaten. Den enda slangen från tubon som ansluts till insuget är den till dumpen om du inte pluggat original dumpventil.´
Man kan ju komma runt en del genom att köra med ett större lmm-hus och större spridare som har rätt storlek i förhållande till varann och få ut lite mer. Men vill man få ut mesta möjliga är det nu mjukvara som gäller.
Jo tänkte lite fel, wg är kopplad till MV & ena slangen från turbons undersida till mv & slang från luftröret, org dumpen på turbon går till insuget o den dumpar om man laddar lite mera o släper av gassen, tänkte om dessa slangar sitter rätt, för sitter dessa fel hur reagerar bilen ?
Hittade en kanonbild hur det ska sitta monterat efter en stunds google sökning
Hur är det tängt att databoxen ska reagera på denna anslutningen om mv är kopplat så här ?
Nu har man vart ute i bilen o kollat över slangarna hur dom satt, wg slangen satt på övre anslutningen o turbohuset koppling satt på nedre, ska sitta tvärtom på MV, undra vad MV tycker om detta ?
Kollade även över felkoder o hittade några.
1 2 1 = signal från insugsrörets tryckgivare saknas eller felaktig.
2 3 1 = långtids bränsleblandning för fet eller mager vid delbelastning.
2 3 2 = långtids bränsleblandning för fet eller mager vid tomgång.
Den första felkoden kan jag tänka mig har nått med MV o göra, rätt/fel ?
Men dom andra 2 felkoderna vad kan detta vara ? fel värden från LMM/Lamba ?
Möjlighet att testa med annan LMM har jag
bara kolla upp vad för nr jag har
väre med Lamba i sånna fall, lite dyrt att köpa ny för att testa
Kollade över mitt larm okså mera idag, kopplar jag in det o låser bilen så är bilen tyst o inget blinkar o samma sak när jag låser upp, men öppnar jag någon dörr så blinkar alla lampor som varnigsblinkers o även i instrumentet o lampan på instrumentbrädan nästan vid rutan i mitten, stänger eller har öppet dörren tar det 4,40min innan blinker slocknar men lampan på instrument brädan blinkar forfarande, stoppar jag i nyckeln i tändningslåset o säter över den till läge 2 så går bränslepumpen igång o varningsblinkersen startar blinkersarna igen o bilen går inte starta, vad ska man göra åt detta bekymret vill ju ha central lås på bilen, annars får jag leva med att bara låsa upp 1 dörr o sen öppna alla andra dörrar manuelt o även låsa dom på lås knappen uppe på dörren, men ireterande när man inte får upp bagageluckan utefrån, då måste man stoppa i säkringen för att få den att låsa upp sig.
Har man igång bilen o stoppar i säkringen så börjar börjar bilen blinka menden dör inte, men drar man till läge 1 så dör bilen o sen är det samma visa igen går inte starta.
Va på bilen igår kväll en stund o kollade över bränslepumpen, hade förarningar att det kan vart vatten i tanken så jag tyckte de va lika bra o plocka ur pumpen, när man får upp den är den full med plastbitar
plast bitar, blir lite fundersam, vad kommer detta ifrån, hade sugits in i pumpen på undersidan breve insuget där filtret sitter fast, det hållet är ju runt, detta hållet är ca 2cm långt / 3-5mm brett o sitter breve.