3201
Sök

Volvo 855 T5 går dåligt över halvgas. ( FUNGERAR KANON NU )

94 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har precis vart o inhandlat mig en Volvo 855 T5a 94a med drygt 28000mil på mätaren, som hade blåst topp packning på, så de vart ju lite svårt att veta hur den fungera innan raset men ägaren sa att den hade fungerat kanon tills topp packningen blåstes o bilen blev ståendes i drygt 3månader, sen såldes den.

Jag började ju med att riva toppen på den, tändstifterna va inte dragna, grenrörets bultar va inte dragna o så vidare, WG slangen hade gått av o även första slangen till insuget hade gått av.

Men jag ånade till alla saker o den startade så himla finnt till en början.

Men nu kommer ju problemet att står man på tomgång går det dra fullgass i bland, tvekar till till o från o fungerar bara bra upp till halvgas där den värkar kuna blanda luft/bränsle någorlunda okej, kör man den o håller under 50km/h så drar den bra upp till fullgas en kortare stund sen tvekar den så man får släppa av på gasen tills lite mer en halvgas , när man kör motorvägsfart så går den inget alls bra o fungerar endast upp till halvgas sen tvekar motorn som att den sjöver sig.

Kan problemet ligga i för lite/mycke laddtryck, mätaren på skalan går till lite mer en hälften, hur mycke ska den ladda org ? 0.4-0.7

Turbon är en 16t som sitter monterad.

Sen har jag ett annat retsamt fel stoppar man i säkringen för centrallåset så fungerar centrallåset men öppnar man dörr när den är i upplåst läge så går larmet igång o bilen står o blinkar o fungerar inmte att starta för att startspärren går in, drar jag ut säkrigen så slutar den blinka o den går starta, min orginal dosa på nyckel fungerar inte, någon som vet hur man löset detta ?

• Bilmodell
Ange hela modellbeteckningen. Volvo 855 Turbo
Ange gärna vilken motor din bil har. B5234T7

• Årsmodell 1994

• Miltal 28500

• Modifikationer på bilen 
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt? Sitter ett 16T turboagregat, förövrigt helt org.

• Hur yttrar sig felet? har beskrivit längre upp.
Symtom, t.ex. för lågt/högt laddtryck, ryckningar etc - var så detaljerad som möjligt med angivelse av laddtrycksnivåer, varvtal osv.
Lyser det några varningslampor? Nej.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? uppstår helatiden under belastning.
Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst? Nej.
Uppstår felet när bilen är varm eller kall? Ingen skildnad kall som varm.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Har det bytts några delar? Topp packning, packboxar på kammarna, T-stift, Fördelarlock, Rotor, T-kablar.
Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv? Nej
Senast redigerat av Hasselhoff666 (19 januari 2011)

Måste man så måste man.

94 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#2
Va på bilen en stund igår o testade skystera WG armen, testade först att spänna men blev sämre så jag skystera den lösare då blev det bätre, så jag skystera ändå lösare så armen glappar lite då blev det mycke bätre.

Känns som den inte orkar tilföra tillräkligt med bensin för den möar moar eller hur man ska utrycka det.

Måste man så måste man.

563 Inlägg
2 januari 2011
#3
Har du kollat så du inte har luft läcka på ic eller dyl.
Efter detta skulle jag kolla över tändkablarna.
Sedan bränsle filtret och bränsle relät sedan pumpen.
Byt dosa till larmet.
Senast redigerat av polo_td (2 januari 2011)


94 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#4
polo_td skrev:
Har du kollat så du inte har luft läcka på ic eller dyl.
Efter detta skulle jag kolla över tändkablarna.
Sedan bränsle filtret och bränsle relät sedan pumpen.
Byt dosa till larmet.

Laddtrycket finns som sakt o mätaren ökar om jag späner WG armen o jag hör inga läckor o tomgången är bra, o tomgången håller sig bra när man sprutar startgas överalt, vet att en spricka växer med högre laddtryck som man kanske inte ser eller hör.

Men vad ska den ladda org ? som sakt motorn är org så långt jag kan se, så det har ju inte vart några modar.

Tändkablar/stift/rotor/fördelarlock är nya.

De jag kan komma på angående bränslesidan är att när man sätter på tändningen så får bränslepumpen pumpa en bra stund innan den byggt upp trycket o stannar, sen tycker jag den jobbar väldigt mycke när bilen står igång, filter ska bytas o hjälper inte de stoppar jag i en annan pump.

Måste man så måste man.

8 251 Inlägg
2 januari 2011
#5
Original laddar dem som mest 0,65 bar


16 Inlägg
2 januari 2011
#6
hej!
angående "sövningen" skulle du kunna kolla så att inte slangen till laddluftkylet sugs ihop vid gaspådrag, om så är fallet är kylet täppt och behöver rengöras. detta kan köra att motorn tappar kraft.

angående larmet måste du nollställa larmkoden genom att låta larmet gå tills det tyssnar, precis efter tutan slutat tuta har du 3sek på dig att starta bilen, skall fungera om du har det nyare larmet iaf..

//mocklarn


94 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#7
herrsjoberg skrev:
hej!
angående "sövningen" skulle du kunna kolla så att inte slangen till laddluftkylet sugs ihop vid gaspådrag, om så är fallet är kylet täppt och behöver rengöras. detta kan köra att motorn tappar kraft.

angående larmet måste du nollställa larmkoden genom att låta larmet gå tills det tyssnar, precis efter tutan slutat tuta har du 3sek på dig att starta bilen, skall fungera om du har det nyare larmet iaf..

//mocklarn

Angående laddtryckskylet så va det igensatt första gången jag startade o drygt 1timme efter start, men sen släpte det, vist kan ju vara smuts kvar, men slangen trycks inte ihop längre, får gå över o rengöra kylet eller montera min andra org ladd kylare

Har ett så kallat tyst larm där bara blinkersarna blinkar o bilen går ej att starta.

Måste man så måste man.

94 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#9
polo_td skrev:
När skiten "släppte" vart tog det vägen sen???
Ta ner och gör rent hela vägen.
Lägg skiten i diesel och tvätta med diesel.
Det bir riktigt rent av det.

thomas

Ja du bra fråga vart de tog vägen om det förflytades i kylet eller tog vägen in i insuget, men det släpte inte pang utan mera som fröset vatten o blev bätre ju mer jag hade igång motorn.

Jo tvättdiesel är bra skit att tvätta med smile finns mycke som löser upp smuts smile

Men ska gå över idag o byta stift o tändkablar igen, kan ju vart fabritionsfel på tändkablarna fasten dom är nya, b-filter skaj ag okså byta i samma veva.

Måste man så måste man.

16 Inlägg
3 januari 2011
#10
ganska vanligt fel att de blir gegga i kylet som fryser och pluggar lufttillförseln under vintern.. en kortvarig lösning är ju att låta bilen stå på tomgång så att geggan tinar, men felet återkommer garanterat..
det svåra år just att lyckas få helt rent även om man lägger det i diesel?

angående larmet har jag för mig att du ska vänta 30 sek (larmet slutar tuta efter 30 sek) efter att lamporna börjat blinka och då direkt starta bilen. prova vet jag:P

//mocklarn
Senast redigerat av herrsjoberg (3 januari 2011)


volvolover
667 Inlägg
3 januari 2011
#11
testa hälla i lite injector cleaner i tanken och kör lite med det, nu i kylan är det extra viktigt att bilen inte står stilla för lång tid, sakerna ska användas, så testa med det och hjälper inte de så kan de va ngt annat,
en kompis hade ett liknande problem med sin bil, det hjälpte efter någon timmas körning

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

94 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#12
herrsjoberg skrev:
ganska vanligt fel att de blir gegga i kylet som fryser och pluggar lufttillförseln under vintern.. en kortvarig lösning är ju att låta bilen stå på tomgång så att geggan tinar, men felet återkommer garanterat..
det svåra år just att lyckas få helt rent även om man lägger det i diesel?

angående larmet har jag för mig att du ska vänta 30 sek (larmet slutar tuta efter 30 sek) efter att lamporna börjat blinka och då direkt starta bilen. prova vet jag:P

//mocklarn

Jag väntade 5min men lamporna blinkar bara, tycka inte om larm när det strular, har kollat lite under kåpan vid förarplatsen o det sitter 2 larm på bilen, ett org o ett eftermonterat, men hitta inte det eftermonterade larmets dosa där alla kablar ska in, men jag hitta en liten högtalare till eftermonterade larmet.

Va på bilen en stund igår o bytte alla t-stift o tändkablarna, nu går den mycke renare en innan, stifternas färg va väldigt ljusa förutom stiftet på 4:an cylinder som va jylenbrunt.

Tog en sväng i snöyran o nu gick den rent på fullgas när laddtrycket va nerstält men den går ju sämre en min andra bil volvo 855 140hk sugis, så jag ställde upp laddtrycket lite så WG armen precis inte glappade o tog en sväng, fungerar bra upp till fullgas o lämnar bra mycke mer en 140hk nu, men varar ju bara i nån enstaka sec sen är det som den sköver sig som att antigen IC / katten är igensatt, för den fungerar kanon tills det tryck har byggts upp en stund då sköver den sig, i friläge så svarar den kanon på gasen ända upp till varvstoppet utan bekymer.

Angående bränslepumpen hur länge ska den gå innan den byggt upp tryck o slutar pumpa på t5an, när man satt på tändningen tar det ca 9-15sec om inte mer, på min 140hk sugis så tar det max 1-3sec.
Senast redigerat av Hasselhoff666 (5 januari 2011)

Måste man så måste man.

563 Inlägg
5 januari 2011
#13
Byt fördelarlock och den lilla sladden med.
Alla dessa bilar har problem med dessa över tiden.

Bränsle pumpen skall bara gå i typ 5sek.

Hade gjort rent alla slangar och ic´n först sedan ställt ner wg till orginal så jag vet vart jag kan börja.
Ta bort alla källor till fel som du har.

Skaffa ett utgångsläge och därifrån jobba igenom bilen.

Blir lätt att man skapar ett fel när man tar lite här och där, om du fattar vad jag menar.

thomas


94 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#14
polo_td skrev:
Byt fördelarlock och den lilla sladden med.
Alla dessa bilar har problem med dessa över tiden.

Bränsle pumpen skall bara gå i typ 5sek.

Hade gjort rent alla slangar och ic´n först sedan ställt ner wg till orginal så jag vet vart jag kan börja.
Ta bort alla källor till fel som du har.

Skaffa ett utgångsläge och därifrån jobba igenom bilen.

Blir lätt att man skapar ett fel när man tar lite här och där, om du fattar vad jag menar.

thomas

Du missade no lite vad jag bytt wink
Rotor.
Fördelarlock.
Tändstift 2 gånger.
Tändkablar 2 gånger.

Turbon skysterad till org läge nu, fungerade doc bätre med lägre laddtryck i högre farter över 50km/h, men med högre laddtryck fungerar bilen mycke bra i nån enstaka sec innan den sköver sig, ej spikar.

Angående att pumpen går länge kan det vara b-pumpen som börjar bli dålig eller igensatt b-filter, b-filter ska byttas i vilket fall som hälst.

Byt fördelarlock och den lilla sladden, vad menar du för sladd ? har bytt alla 6 tändkablar, 5 till stift + 1 till spolen.

IC ska eventuelt stoppas i min andra som är redan rengjord som jag vet är inte igensatt.
Senast redigerat av Hasselhoff666 (5 januari 2011)

Måste man så måste man.

563 Inlägg
5 januari 2011
#15
Jag läste att  du hade bytt tändkablar men inte att du hade bytt kabeln till spolen med, sorry.
Det var dessa jag menade.
Hade du inte bytt b-filter??
Troligtvis så är detta inte bra som sitter på bilen.


thomas


94 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#16
polo_td skrev:
Jag läste att  du hade bytt tändkablar men inte att du hade bytt kabeln till spolen med, sorry.
Det var dessa jag menade.
Hade du inte bytt b-filter??
Troligtvis så är detta inte bra som sitter på bilen.


thomas

Allt skrev jag inte, blir lätt att det rör ihop sig.

Skrev att jag skulle byta B-filter, men har inte hunnit, lite tråkigt o ligga på marken nu när det är ca 20cm snö tongue
Senast redigerat av Hasselhoff666 (5 januari 2011)

Måste man så måste man.

337 Inlägg
5 januari 2011
#17
jag skulle vilja se ditt bränsletryck under hela resan., har du någon möjligthet att låna/köpa en mätare att dra genom rutan/sätta på huven? om du har läck i laddluftkylningen brukar den svartryka.


94 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#18
Mitsuhini skrev:
jag skulle vilja se ditt bränsletryck under hela resan., har du någon möjligthet att låna/köpa en mätare att dra genom rutan/sätta på huven? om du har läck i laddluftkylningen brukar den svartryka.

Ska ta o bytta b-filter o se hur den fungerar, även se om det blir skildnad för pumpen att bygga upp trycket.

Angående att mäta b-trycket, vilka mätare ska man använda, vet att man ska hälst ha en bränsle trycksmätare.

Men ända mätaren jag har tillgodo nu är en laddtrycks mätare, inget o rekomendera att testa med ?

Annars ånar jag mig en annan b-pump på fredag, men vet någon om b-pumparna skiljer nått mellan volvo 850 =  GL / GLT / 2.0T / T5 / T5-R ?
Senast redigerat av Hasselhoff666 (5 januari 2011)

Måste man så måste man.

94 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#19
Vad trist väder det är ute med snö storm yikes men vad gör det när det finns kläder tongue

Klädde på mig varmt o begav mig ut till bilarna, satte på musik big_smile

Bytte bränslefilter o hälde i k-sprit & injetor clener o startade upp bilen, startade så himmla fint så, testade nu hur lång tid de tog för pumpen innan trycket va uppe tog exakt 5 sec, testade några gånger smile värkar blivit mycke bätre, sen testade jag att blåsa igenom det gammla filtret, gick ju knapt så de vart ju inte helt friskt, kanske lite för många mil tongue o mycke sketen soppa som ran ur den.

Värmde upp bilen på tomgång o tänkte i detta snöoväder, ja jag får la ta en sväng o hoppas på det bästa.

Gled i väg i stormen o fungerade som innan i lägre farter men jag får la testa med lite mera fart så gled uppot 100km/h o stampade ner pedalen, varvmätaren far upp mot 6500varv o den låter mera ursining smile men den sköver sig efter drygt 3sek på fullgas så jag får släppa av till över 1/2 gas men väntar jag nån sek så går det piska fullgas lika länge, ska no ta o koppla in min laddtrycksmätare o mäta mitt laddtryck, kan ju vara så att den ladda lite lite för mycke nu, lika bra o vara säker nu när allt fungerar som det ska i princip.

Visar det för lågt laddtryck får jag söka vidare efter bekymret.
Senast redigerat av Hasselhoff666 (6 januari 2011)

Måste man så måste man.


Sök