ghost_boy83 skrev:
har för en vecka sedan fått 5000 insatt på mitt konto i en handpäning på en bil jag satte ut på blocket, hur funkar det kan dom kräva tillbaka handpänningen om tex inte vill ha bilen eller att dom anse att den var i sämre skick än förväntatat han prutade även 1000kr på priset, killen har ej hämtat bilen ännu hur lång tid kan jag vänta innan jag säljer den till någon annan ?
Lämnade du bara ut ditt kontonummer för att sen lägga på luren och invänta pling på dörren?
Du ska komma överens med köparen hur betydande handpenningen är. Vilken dag som är den sista.
Personligen så håller jag inte föremål mot handpenning mer än över en helg.
Däremot är det en skriven lag som finns men orkar inte leta upp var,
som säger att en erlagd handpenning aldrig betalas tillbaka då den betraktas som lagd och permanent.
Alltså kommer vi tillbaka till att du skulle kommit överens med köparen om en dag som den ska hämtas.
Därför uteblir köparen den dagen eller det klockslaget så tillfaller handpenningen dig samtidigt som du kan sälja vidare bilen och går därför med en vinst i form av handpenningen i fickan.
Likadant vid ånger. Då går du också vinst. Tyvärr blir vissa tjuriga. Men sånt är livet.
Men eftersom du har ställt till det så har du 3.st val som är otrevliga alla tre:
1. sälj vidare och behåll handpenningen, du får en ovän.
2. håll bilen och invänta köparen, förlora andra spekulanter som kunde gjort affären snabbt.
3. sälj vidare bilen och lämna tillbaka handpenningen, gå förlust.