3008
Sök

Hur funkar det men handpänning vid köp av bil

2 594 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
har för en  vecka sedan fått 5000 insatt på mitt konto i en handpäning på en bil jag satte ut på blocket, hur funkar det kan dom kräva tillbaka handpänningen om tex inte vill ha bilen eller att dom anse att den var i sämre skick än förväntatat han prutade även 1000kr på priset, killen har ej hämtat bilen ännu hur lång tid kan jag vänta innan jag säljer den till någon annan ?

3 259 Inlägg
1 januari 2011
Ja om du inte har berättat nåt som är trasigt på bilen tex. och han inte vill ha den så förstår man ju att han vill ha tillbaka handpenningen... Har du inte hans nummer så du kan ringa o prata med han?

Många bilhandlare ringer o köper bilar hej vilt över telefon hit o dit sen väntar dom tills det är tillräckligt många bilar på samma ställe sen åker dom dit och hämtar dom...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Muttley
1 januari 2011
Poängen med handpenning ur säljarens perspektiv är oftast att köparen förlorar sin handpenning om han eller hon av någon anledning vill kliva ur affären. En vanlig nivå på en handpenning är 10 procent av köpesumman.

Du behåller pengarna. Men för att vara säker så försök få tag i personen innan du säljer till någon annan. Vissa kan ju bli riktigt sura ang att de inte får pengarna tillbaka men de får ju skylla sig själva om de lägger handpenning.

945 Inlägg
1 januari 2011
ghost_boy83 skrev:
har för en  vecka sedan fått 5000 insatt på mitt konto i en handpäning på en bil jag satte ut på blocket, hur funkar det kan dom kräva tillbaka handpänningen om tex inte vill ha bilen eller att dom anse att den var i sämre skick än förväntatat han prutade även 1000kr på priset, killen har ej hämtat bilen ännu hur lång tid kan jag vänta innan jag säljer den till någon annan ?

Lämnade du bara ut ditt kontonummer för att sen lägga på luren och invänta pling på dörren? roll
Du ska komma överens med köparen hur betydande handpenningen är. Vilken dag som är den sista.

Personligen så håller jag inte föremål mot handpenning mer än över en helg.

Däremot är det en skriven lag som finns men orkar inte leta upp var,
som säger att en erlagd handpenning aldrig betalas tillbaka då den betraktas som lagd och permanent.
Alltså kommer vi tillbaka till att du skulle kommit överens med köparen om en dag som den ska hämtas.
Därför uteblir köparen den dagen eller det klockslaget så tillfaller handpenningen dig samtidigt som du kan sälja vidare bilen och går därför med en vinst i form av handpenningen i fickan. smile

Likadant vid ånger. Då går du också vinst. Tyvärr blir vissa tjuriga. Men sånt är livet.

Men eftersom du har ställt till det så har du 3.st val som är otrevliga alla tre:
1. sälj vidare och behåll handpenningen, du får en ovän.
2. håll bilen och invänta köparen, förlora andra spekulanter som kunde gjort affären snabbt.
3. sälj vidare bilen och lämna tillbaka handpenningen, gå förlust.
Senast redigerat av Bjare (1 januari 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
Man kommer överens om vad handpenningen gäller innan den läggs. Brukligt är ju att man t ex kommer överens om att säljaren mot handpenning låter bli att sälja bilen till någon annan inom en överenskommen tidsperiod. Har köparen inte hämtat bilen inom den tidsperioden eller drar sig ur affären tillfaller handpenningen säljaren.

Har ni inte kommit överens om ett sista datum handpenningen gäller till tycker jag nog att du är skyldig att hålla bilen en rimlig tidsperiod. Jag vet inte vad tidigare tvistemål slutat med, men en vecka känns väl som en ganska rimlig tid att ge honom att dyka upp med resten av pengarna och hämta bilen.

3 259 Inlägg
1 januari 2011
Man får ju ha i åtanke att nånting kan ju ha hänt köparen också som gör att han inte kan höra av sig! Så lite längre än en vecka skulle iaf jag ha väntat om det verkade vara en sjysst kille som ringt och lagt handpenningen även om han sagt att han skulle komma tidigare än så! Om det var en abdulla som ringde från skyddat nummer och la handpenning så får man ju stå sitt kasst och hålla bilen tills det behagar personen i fråga att hämta bilen... Eller sälja bilen och betala tillbaka handpenningen när abdulla behagar höra av sig!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
JonR skrev:
Man får ju ha i åtanke att nånting kan ju ha hänt köparen också som gör att han inte kan höra av sig! Så lite längre än en vecka skulle iaf jag ha väntat om det verkade vara en sjysst kille som ringt och lagt handpenningen även om han sagt att han skulle komma tidigare än så! Om det var en abdulla som ringde från skyddat nummer och la handpenning så får man ju stå sitt kasst och hålla bilen tills det behagar personen i fråga att hämta bilen... Eller sälja bilen och betala tillbaka handpenningen när abdulla behagar höra av sig!

Varför?

Har spekulanten lagt handpenning och sedan inte hör av sig tillfaller handpenningen säljaren oavsett om spekulanten heter Machmut eller Sven-Erik. Handpenningen är ju en betalning för att säljaren måste avböja andra potentiella köpare. Köper spekulanten däremot bilen inom överenskommen tid räknas handpenningen in i köpesumman.

3 259 Inlägg
1 januari 2011
Andromeda skrev:
JonR skrev:

Varför?

Har spekulanten lagt handpenning och sedan inte hör av sig tillfaller handpenningen säljaren oavsett om spekulanten heter Machmut eller Sven-Erik. Handpenningen är ju en betalning för att säljaren måste avböja andra potentiella köpare. Köper spekulanten däremot bilen inom överenskommen tid räknas handpenningen in i köpesumman.

För att man är en sjysst kille! OM killen som ringde och la handpenningen också verkade vara det! (Även om han heter Machmut eller Sven-Erik)

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
JonR skrev:
Andromeda skrev:
JonR skrev:

Varför?

För att man är en sjysst kille! OM killen som ringde och la handpenningen också verkade vara det! (Även om han heter Machmut eller Sven-Erik)

Mvh/Jon

Men vad fan finns det för mening med att ta emot handpenning om man ändå ska lämna tillbaka den om köparen ångrar sig? Då kan man ju lika gärna nöja sig med att lova att inte sälja bilen till någon annan.

3 259 Inlägg
1 januari 2011
Andromeda skrev:
JonR skrev:
Andromeda skrev:

Varför?

Mvh/Jon

Men vad fan finns det för mening med att ta emot handpenning om man ändå ska lämna tillbaka den om köparen ångrar sig? Då kan man ju lika gärna nöja sig med att lova att inte sälja bilen till någon annan.

Vadå lämna tillbaka? Trodde vi pratade om hur länge man skulle vänta tills köparen hör av sig efter erlagd handpenning! Och har förklarliga skäl till förseningen och säljaren inte har akut behov att bli av med bilen så är det väl inte hela världen om säljaren får vänta 2 eller 3 veckor...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
JonR skrev:
Andromeda skrev:
JonR skrev:

Mvh/Jon

Vadå lämna tillbaka? Trodde vi pratade om hur länge man skulle vänta tills köparen hör av sig efter erlagd handpenning! Och har förklarliga skäl till förseningen och säljaren inte har akut behov att bli av med bilen så är det väl inte hela världen om säljaren får vänta 2 eller 3 veckor...

Ja, du säljer bilen till någon annan och lämnar tillbaka handpenningen till den första spekulanten. Hans handpenning är förverkad om han inte ens orkar meddela sig till dig inom bestämd tid. Säljer du därmed bilen inom utsatt tid anser jag att handpenning plus en summa för sveda och värk ska betalas till den som lämnade handpenningen. Han betalade ju dig för att hålla bilen åt honom en viss tid.

Dessutom, om jag köper din bil och lägger handpenning mot att affären avslutas inom en vecka och sedan skjuter upp det en månad, för att välja att sedan inte köpa bilen alls. Du kanske kunde sålt bilen tre gånger om för utsatt pris på den tiden du väntade på att jag velade fram och tillbaka.

3 259 Inlägg
1 januari 2011
Andromeda skrev:
JonR skrev:
Andromeda skrev:

Ja, du säljer bilen till någon annan och lämnar tillbaka handpenningen till den första spekulanten. Hans handpenning är förverkad om han inte ens orkar meddela sig till dig inom bestämd tid. Säljer du därmed bilen inom utsatt tid anser jag att handpenning plus en summa för sveda och värk ska betalas till den som lämnade handpenningen. Han betalade ju dig för att hålla bilen åt honom en viss tid.

Dessutom, om jag köper din bil och lägger handpenning mot att affären avslutas inom en vecka och sedan skjuter upp det en månad, för att välja att sedan inte köpa bilen alls. Du kanske kunde sålt bilen tre gånger om för utsatt pris på den tiden du väntade på att jag velade fram och tillbaka.

Jag syftar ju mer på om nånting har hänt köparen. Men håller med dig i situationen som du beskriver! Har inte påstått nåt annat heller.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
JonR skrev:
Andromeda skrev:
JonR skrev:

Jag syftar ju mer på om nånting har hänt köparen. Men håller med dig i situationen som du beskriver! Har inte påstått nåt annat heller.

Då missförstod vi varandra då. Visst, om killen har legat mellan liv och död på intensiven en vecka skulle ag också betala tillbaka handpenningen, för bilen skulle jag redan sålt antagligen. Men i 99,5% av fallen är det väl bara strulputtar som helst vill att du tar ledigt från jobbet för att köra bilen till denne för provkörning.

711 Inlägg
1 januari 2011
Vet du bad han heter,vart han bor nånstans?

Hade jag vart dig så hade jag vart lite detektiv och
kollat efter nån ev förälder/syskon och ringt och frågat dom om vart han håller hus.

Inget är skrivit på vad som ska hända med pengarna efter en viss tidsperiod.
Och att bara skita i allt och behålla pengarna kan sluta olyckligt om det vill sig så,
och då syftar jag inte på en polisanmälan.

2 594 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
vi bestämde först att han skulle komma i fredags men sen ringde han å undrade om han kunde komma lördag eller söndag ist eftersom det va nyårsafton men har inte hört nått sen i torsdags då han ville att jag skulle besikta bilen åt honom. hör han inte av sig i dag säljer jag bilen till någon annan.

1 Inlägg
15 juni 2011
Hur blir det om man vänder på det då?

Om jag som köpare lägger handpenning på en bil, har kan jag veta att säljaren verkligen håller bilen...dem kanske tar pengarna o drar! sad

//saabtokan

4 Doors - No Waiting
100 Inlägg
15 juni 2011
Saabtokan skrev:
Hur blir det om man vänder på det då?

Om jag som köpare lägger handpenning på en bil, har kan jag veta att säljaren verkligen håller bilen...dem kanske tar pengarna o drar! sad

//saabtokan

Du kräver ett kvitto av säljaren smile

Sök