2407
Sök

Stöldbultar till fälgar

92 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
hej,

fram hjulen på min bil sitter fast med stöldbultar och det är aluminium fälg så dem sitter ganska långt in ett par cm. Och nu har jag ingen hylsa att ta bort dem med någon som vet hur man ska göra??

Har testat med biltemas hylsor med vänster gäng i men det går inte för hylsan bottnar i fälgen. Så man får aldrig grepp på den:/

NÅGON SOM HAR ERFARENHET OCH HAR TRIKS FÖR ATT FÅ BORT SÅNA?

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 januari 2011
PM:a svaren till TS istället för att skriva dom i tråden tongue

248 Inlägg
2 januari 2011
tvinga på en vanlig hylsa på dom alltså slå på en vanlig hylsa, dom brukar aldrig sitta speciellt hårt,

1 215 Inlägg
2 januari 2011
svetsa fast en förlängare eller hylsa eller liknande sen är de bara att skruva tongue

110 Inlägg
7 januari 2011
Min däckhandlare hade ett trix.
Han spände dom andra bultarna som fan sen skruvade han bort låsbulten med fingrarna.
Funkade fint smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 januari 2011
du har ingen händig kompis med svets ? då går de å plocka bort dom flesta låsbultarna.

vad är de för bil ? tex volvo har en redigt bråkigt modell som de bara är å svetsa typ.

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 januari 2011
Xuri skrev:
du har ingen händig kompis med svets ? då går de å plocka bort dom flesta låsbultarna.

vad är de för bil ? tex volvo har en redigt bråkigt modell som de bara är å svetsa typ.

Då funkar de ju som avsett? Kanon, då blir det Volvos låsbultar nästa gång!

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 januari 2011
Andromeda skrev:
Xuri skrev:

hehe jo dom funkar som de är tänkt.... många gånger som dom brast när man använde tillhörande nyckel...
dom är så hårda så man kan inteborra i dom och börjar man slå å banka såspringer dom...

de är svetsa å dona som gäller :p kunde ta 1 timme per fälg ibland å få bort dom.

så länge man tejpar fälgen med maskeringstejp å penslar på tjockt fett så slipper man brännmärken i fälgarna också.

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 januari 2011
Xuri skrev:
Andromeda skrev:
Xuri skrev:

hehe jo dom funkar som de är tänkt.... många gånger som dom brast när man använde tillhörande nyckel...
dom är så hårda så man kan inteborra i dom och börjar man slå å banka såspringer dom...

de är svetsa å dona som gäller :p kunde ta 1 timme per fälg ibland å få bort dom.

så länge man tejpar fälgen med maskeringstejp å penslar på tjockt fett så slipper man brännmärken i fälgarna också.

Härligt! smile

Biltemas muttrar är det väl bara för buset att knacka på en hylsa lite lätt på och dra.

Edit: Och orkar de inte det kan de ju köpa Biltemas avdragarsats just för det syftet eller vad Biltema nu tänkt sig att de ska användas till roll

Du har inte provat dom på Volvon, avdragarna kanske är tänkta att ha när du skiftar däck tongue

Vet du möjligtvis om de passar rakt av på Saab?
Senast redigerat av Andromeda (7 januari 2011)

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 januari 2011
Andromeda skrev:
Xuri skrev:
Andromeda skrev:

Härligt! smile

Biltemas muttrar är det väl bara för buset att knacka på en hylsa lite lätt på och dra.

Edit: Och orkar de inte det kan de ju köpa Biltemas avdragarsats just för det syftet eller vad Biltema nu tänkt sig att de ska användas till roll

Du har inte provat dom på Volvon, avdragarna kanske är tänkta att ha när du skiftar däck tongue

:p

på volvos låsbultar sitter de en yttre ring som bara snurrar om man försöker greppa på utsidan, du har även bara 2mm mellan fälg å låsbulten så man lyckas inte stoppa något mellan.

Vettifan om volvo å saab har samma kona.

volvo har 2-3 olika varianter av den så den går säkert in i hålen på fälgarna men om kona / gänga är densamma vet jag ej. volvo har m12 fingängat har jag för mig

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 januari 2011
Xuri skrev:
Andromeda skrev:
Xuri skrev:

Härligt! smile

:p

på volvos låsbultar sitter de en yttre ring som bara snurrar om man försöker greppa på utsidan, du har även bara 2mm mellan fälg å låsbulten så man lyckas inte stoppa något mellan.

Vettifan om volvo å saab har samma kona.

volvo har 2-3 olika varianter av den så den går säkert in i hålen på fälgarna men om kona / gänga är densamma vet jag ej. volvo har m12 fingängat har jag för mig

Har för mig Saab har M14x1,5 men jag är inte säker. Klart att det inte kan vara samma liksom tongue

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 januari 2011
lingua skrev:
Saab har 12X1,50

Då ska vi se om det inte ska gå att fixa lite Volvo-bultar istället för Biltemas "hej, kom och plocka hjulen"- bultar. Som jag bor behövs det faktiskt. Det jävliga är ju inte att bli av med en uppsättning fälgar värda ett par tusen på sin höjd, utan den mindre olägenheten att hitta bilen stående på bromsskivorna när man behöver den wink Men man får ju en bult över per hjul cool

92 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
bulten sitter ca 5cm in så man kommer inte åt och svetsa:/ och biltemas hylsor kommer inte åt med dem bottnar när hålet i fälgen blir konisk:/ Alla andra bultar satt hårt som fan man orkade inte lossa med fälgkors el mutterdragare (ingen dyr) fick loss dem med ett teleskop handtag

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2011
5cm lär inte vara några problem, lämna bilen till nån som kan svetsa mig/Mag å köp ett par m12 muttrar eller dyl som kan han svetsa på så man får vanlig 6kants skalle på.  allting går om man bara vill och har tid.

92 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
det är nog lite mer än 5 plus en , två. Det finns ingen topp på muttern, pinbulten är genomgående, De är de som ställer till det änu mera:/

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 januari 2011
jonnielahti skrev:
lingua skrev:
Saab har 12X1,50

900/9000 har m14 1.50!

D'oh!

Men fan att de är så mycket svårare att få bort än andra bultar, synd att de inte passar.

2 271 Inlägg
9 januari 2011
jonnielahti skrev:
lingua skrev:
Saab har 12X1,50

900/9000 har m14 1.50!

ok! my bad! 9-3 ss har m12 1.5

Sök