3152
Sök

Vänsterbromsa

164 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#1
Hallå!
Suttit och läst lite om vänsterbromsnings tekniken, men inte riktigt fått grepp om det hela!
Kör framhjulsdrivet i vinter sad
Men går ju att sladda med det också, har greppat att man ska ge fullgas samtidigt som man bromsar med vänsterfoten för att få ut den på ställ.
Detta ska helt klart övas!
Men skulle behöva en utförlig teori lektion inom detta samt om någon skulle vilja förklara vad heal n toe tekninken är?
Ganska vilsen inom område om man säger så!
Mvh Mattiaaas

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 januari 2011
#2
Heel 'n' toe är väl att ha hälen på gasen och tårna på bromsen ??

Dvs styra både gas och broms med högern..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

164 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#3
Ja jo det vet jag, men till vilken fördel?
För att kunna få ut sladd, dvs gas/broms samtidigt som man växlar upp/ner?
Någon som testat sig av tekniken och kan berätta lite??

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
2 januari 2011
#4
Men heel n toe är väl endast vid inbromsning. Dvs inte när man sitter och pressar en raka? smile
Heel n toe är inte för sladd. Det är för banracing osv om jag inte missminner mig.
Man håller väl uppe motorvarvet vid nedväxlingar när man bromsar in för en kurva för att när man växlat ner och släpper kopplingen att allt inte ska ta tvärstopp utan då varvar man upp motorn så att det blir mjukare vid nedväxlingarna och sköter inbromsningen endast med bromsen och inte kombinerat vilket lätt kan bli utom kontroll.
Senast redigerat av Thunderbird88 (2 januari 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

164 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#5
Thunderbird88 skrev:
Men heel n toe är väl endast vid inbromsning. Dvs inte när man sitter och pressar en raka? smile

Jo exakt, vid svängar för att få ut sladd om jag fattat det rätt, detta ska vara effektivare och bättre än att sitta och rycka i kryckan på en framhjulsdriven bil!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 januari 2011
#6
Som sagt, här har ni heel-n-toe:


"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
404 Inlägg
2 januari 2011
#7
Lägger in ett klipp om fotarbetet i en Quattro smile

http://www.youtube.com/watch?v=s0ieRNmgxiA
Senast redigerat av Fladdermusen (2 januari 2011)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

1 298 Inlägg
2 januari 2011
#8
Och jag lägger in ett som handlar om Lift-off-oversteer som måste vara den bästa metoden att få sladd på fwd om man bortser från handbromsen i lägre hastigheter. smile

http://www.youtube.com/watch?v=PBYSl3dD-UQ

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 januari 2011
#9
höga hastigheter, krycka o gasa
låga hastigheter, släng ut baken o bromsa sen ge gas big_smile


1 298 Inlägg
2 januari 2011
#10
Funkiee skrev:
höga hastigheter, krycka o gasa
låga hastigheter, släng ut baken o bromsa sen ge gas big_smile

Nja, vänd på ditt resonemang så fungerar det bättre.
Handbromsen är mer effektiv i lägre hastigheter. Kolla på klippet jag länkade. Finns en del annat sånt att spendera tid med på youtube med! smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 januari 2011
#11
chrillzter skrev:
Funkiee skrev:
höga hastigheter, krycka o gasa
låga hastigheter, släng ut baken o bromsa sen ge gas big_smile

Nja, vänd på ditt resonemang så fungerar det bättre.
Handbromsen är mer effektiv i lägre hastigheter. Kolla på klippet jag länkade. Finns en del annat sånt att spendera tid med på youtube med! smile

jag gör precis så där, o de funkar bäst så för mig, då jag har halvhydralisk handbroms, har du som matte har, en med handbromsbackar så låser sig hjulen direkt, alltså lättare även i låga hastigheter. smile


1 298 Inlägg
2 januari 2011
#12
Funkiee skrev:
chrillzter skrev:
Funkiee skrev:
höga hastigheter, krycka o gasa
låga hastigheter, släng ut baken o bromsa sen ge gas big_smile

Nja, vänd på ditt resonemang så fungerar det bättre.
Handbromsen är mer effektiv i lägre hastigheter. Kolla på klippet jag länkade. Finns en del annat sånt att spendera tid med på youtube med! smile

jag gör precis så där, o de funkar bäst så för mig, då jag har halvhydralisk handbroms, har du som matte har, en med handbromsbackar så låser sig hjulen direkt, alltså lättare även i låga hastigheter. smile

Jag tänkte inte på någon speciell bilmodell, men det stämmer säkert med 9000 om du säger de. Jag kör mest nya Volvo som har elektrisk böghandbroms och då får man hitta nya vägar. wink Men ja jag har bromsbackar som biter bra på 9-3an, men den kör jag inte på vintern ändå! smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 januari 2011
#13
fan, hatar dessa el handbromsarna xD skräp tongue precis, 9-3 o 9-5 är lättare, o 9000 är lättare o få på ställ utan handbroms, dels för att de är en stel axel smile sen suger mina däck roll


164 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#14
Nu frågade jag inte vilken teknik som är enklast, men vänsterbromsa är helt klart effektivast, finns en anledning till varför de används i rally osv!
Vet någon om det funkar bra nu på snö eller kommer bilen bara att understyra?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 januari 2011
#15
de funkar bra på snö, men det gäller o ha rätt teknik på det. coop parkeringen nu, KAN ha lite för mycket snö, men jag vet inte hur det ser ut nu, ut o kolla, sen så kör du heel o toe


1 298 Inlägg
2 januari 2011
#16
mattiaaas skrev:
Nu frågade jag inte vilken teknik som är enklast, men vänsterbromsa är helt klart effektivast, finns en anledning till varför de används i rally osv!
Vet någon om det funkar bra nu på snö eller kommer bilen bara att understyra?

Fungerar och fungerar, du får ut och prova själv. Bilar är ju jäkligt olika när det gäller vägegenskaper. Det går ju att kombinera de olika teknikerna med. Lift-off är enklast eftersom det bara är att släppa gasen och styra, men du kan ju vänsterbromsa före eller efter det med!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

164 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#17
japp, får väl ta och nöta coop parkeringen ikväll med andra ord!!!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 januari 2011
#18
yep, när du kommer på rakan, lägg ut arslet o bromsa så kommer du få upp den fint


1 298 Inlägg
2 januari 2011
#19
Funkiee skrev:
yep, när du kommer på rakan, lägg ut arslet o bromsa så kommer du få upp den fint

Och ge lite gas, och fortsätt känna lite på fotbromsen, för bromsen gör att du "diffar" framaxeln och skickar kraft till yttre hjulet istället för inre som det annars naturligt spinner på. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

7 435 Inlägg
2 januari 2011
#20
mattiaaas skrev:
Nu frågade jag inte vilken teknik som är enklast, men vänsterbromsa är helt klart effektivast, finns en anledning till varför de används i rally osv!
Vet någon om det funkar bra nu på snö eller kommer bilen bara att understyra?

rallybilar har bromsvåg, där man ställer bromskraften som man vill fram och bak,, då kan man ställa den så att den bromsar LITE mer bak,, och vä bromsa fungerar inte på abs bilar, då systemet aktiveras,,
Senast redigerat av granadadr (2 januari 2011)



Sök