det är en ventil som återcirkulerar avgaser tillbaks in i insuget för att få ned förbränningstemperaturen.. i vissa fall kärvar ventilen ihop och ställer sig i yttre eller innre läge vilket medför att motorn rycker, han vet alltså inte riktigt hur han ska ha det;) jag lade en 4mm tjock packning under hela egr-ventilen så att det ingående hålet till den pluggades. på så vis behöver inte motorn tänka på om han ska spruta in mer eller mindre avgaser i insuget. klart! fungerar mycket bra som provisorisk lösning.
Tändkablar och EGR kollar jag imorgon ! Tack för info
Tändkablar kan du ju räkna bort då de inte finns samt då du nämnde att du tändkassetten var bytt (tändkassetten "ersätter tändkablarna" på den här modellen).
Har du några felkoder?
Vet ej om du har Astra G eller Astra H men på Astra H sitter det oftast luftmassemätare på 1,6 så då kanske det kan vara på sin plats att gå in med Tech 2 och kolla luftflöde beroende på EGR läge och om man på så sätt kan se hur mycket avgaser som återleds. Samt om det går att kolla EGR ventilens läge osv.