Thunderbird88 skrev:
Okej, ska jag ge lite argument till varför det är en bra bil?
1: Amerikanarna kan göra bilar som inte rostar! Det kan absolut inte européer. Fullt galvade karosser och chassien.
2: Växellådan i Cadillacen är hyllad för att vara den mest slagtåliga besten som kan existera på en FWD bil.
3: Det är en bil med mycket komfort vilket TS ville ha.
4: Den har samtidigt denna punch när man trycker på gaspedalen.
5: Att den är automat är inget fel det heller. Jag gillar automat bättre än manuell för den växlar mycket snabbare än vad jag någonsin kommer göra. Vill du välja växlar själv? Visst, det kan du. Bara rycka ner till 1an och gå hela vägen till D så har du växlat själv och sedan peta ner till 3an, 2an och 1an igen så har du växlat själv. Eller lägg i D och låt lådan göra det själv (automatiskt).
6: BMW, körs av alla i Sverige. Cadillac, ej lika vanlig. Visst dyrare reservdelar dock ej dyra. Men man är lite annorlunda. Vill man vara som alla andra är det bara köpa en 740 men jag tror inte TS vill ha det för hans prisklass är 10 gånger så hög som mellanvärdet på en 740.
7: BMW har också vääääldigt tunga bestar bara så du vet.
8: Cadillacen väger in på 1800kg och inte 2 ton. 1800kg är rätt bra för en sån stor bil som är fullsmockad med väldigt mycket lyx och komfort.
Men visst. TS får självklart välja sin egen bil. Jag har visat vad jag tycker. Finns fler men då blir det ju fler påhopp om att allt med V8 är skit förutom om det är en Scania diesel v8 etc.
Observera att jag har aldrig nekat till att det skulle vara en bra bil, men är det
rätt bil?
1. Ligger troligen något i det, men några större skillnaden är det inte och skall man basera ett köp på om den inte rostar ligger Audi A2 eller A8 rätt bra till?
2. Ok det visste jag inte, men vad spelar det för roll? Med reservation för att Saab har omtvistade lådor är inte sannolikheten för ras större på tidigare nämnda bilar?
3. Komfort är visserligen en smaksak, men jag tyckte det var rätt tydligt att det var körglädje före komfort. Där står till och med "skön att köra", vad har det med fjädrings och sittkomfort att göra?
4. Det finns det som sagt i fler bilar, en Saab för 10.000:- kan leverera liknande eller ännu mer pulver om man väljer att trimma den och har i rätt version bra mycket bättre väghållning.
5. Automat är trevligt även om jag inte håller med om att det är samma sak som att "växla själv". Kan vara en smaksak, men jag har mig veterligen aldrig sagt att det var automatväxellådan som gjorde Cadillac till ett lustigt alternativ?
6. Visserligen, men amerikanska bilar är inte direkt ovanliga och TS efterfrågade aldrig en unik bil?
7. Det är jag helt medveten om, men var det en sådan jag rekommenderade? Sedan är som sagt till och med E38 känd för att vara spänstig och rolig, detsamma kan man bara inte säga om en Seville.
8. Ok, gick på det klipp och citat "Steifan" skrev. Sedan kan jag hålla med Hool om att vad är lyx i en sådan Cadillac? Materialkvalitén? Det kan du bara inte hävda? Utrustningsnivån, där är europeiska bilar långt före? Åkkomfort och ljudnivå, en smakfråga men där anser jag också att europeerna ligger före.