3322
Sök

Toyota Starlet 83:a RWD kokar och får ingen värme

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#1
Var ute och lekte med min lilla räserbil och efter ett tag så märkte jag att det inte kom lika mycket värme i kupen som vanligt och lite senare så gick tempmätaren upp lite extra.
Desto mer tempen gick upp desto mindre värme kom in i bilen, Till sist så kokade bilen och nu får jag ingen värme alls. Har vattenpumpen gett upp eller är det så jävligt att jag blåst toppen?

Inget vatten i oljan ingen olja i vattnet...

Edit: Ändrad rubrik.
Senast redigerat av Ubbe83 (8 januari 2011)

Svenska Subaru Imprezaklubben...

337 Inlägg
8 januari 2011
#2
dessa symptom brukar komma när vattnet är slut, men har du fullt med vatten så skulle jag gissa på vattenpump alt termostat som låst sig (dock brukar den väl oftast låsa sig i öppet läge)


1 854 Inlägg
8 januari 2011
#3
rinner det tillbaka i påfyllningskärlet?

Is i systemet?

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#4
onej84 skrev:
rinner det tillbaka i påfyllningskärlet?

Is i systemet?

Rinner ej upp i påfyllningskärlet.
Ska man fylla på i kärlet eller rakt ner i kylaren? (har lock till både kylare och kärl)

Garanterat ingen ispropp då den funkade felfritt vid 30minus och nu är det 4minus.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

337 Inlägg
8 januari 2011
#5
kläm på båda kyl-slangarna när den är i arbetstemp och känn om det finns nåt vatten i överhuvudtaget..


10 Inlägg
9 januari 2011
#6
Kylaren kan vara igensatt jag menar det är ju en -83:a då har den några år på nacken.

Men precis som Mitshuni sade, kolla slangarna både till och från kylaren om dom är varma? om inte, vattennivå, frostskydd, vattenpump, termostat, eller kylare är dom punkterna som gäller i huvudsak.

1 854 Inlägg
9 januari 2011
#7
Ubbe83 skrev:
onej84 skrev:
rinner det tillbaka i påfyllningskärlet?

Is i systemet?

Rinner ej upp i påfyllningskärlet.
Ska man fylla på i kärlet eller rakt ner i kylaren? (har lock till både kylare och kärl)

Garanterat ingen ispropp då den funkade felfritt vid 30minus och nu är det 4minus.

Rinner det inte tillbaka så lär det vara vattenpumpen

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#8
Kylaren har tydligen spruckit vid infästningen till övre kylslangen och blivit lagad på något EPA sätt och förmodligen fullproppad med kylartätning. Hela kylsystemet har täppts igen och kylaren spruckit upp i gamla lagningen pga tryck.
Har nu lödit ihop kylaren, plockat bort termostaten och blåst rent hela systemet några gånger och nu har jag värme igen smile
Läcker vatten vid termostathuset men det är pga att packningen var risig och jag orkade inte fixa en ny så det blir morgondagens projekt

Fan vilken tur att det varken var pumpen eller toppen...
Senast redigerat av Ubbe83 (10 januari 2011)

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#9
Är förmodligen topplockspackningen endå, bubblar ur expanstionskärlet och har även hittat lite grå sörja på oljepåfyllningslocket hmm

Svenska Subaru Imprezaklubben...

108 Inlägg
14 januari 2011
#10
Ubbe83 skrev:
Är förmodligen topplockspackningen endå, bubblar ur expanstionskärlet och har även hittat lite grå sörja på oljepåfyllningslocket hmm

Min starlet tålde inte heller alltför inspirerad körning....
Kokade och toppen gick åt helvete.
Dom tål ingenting!!!
Senast redigerat av Jonas_C30 (14 januari 2011)


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#11
Jonas_C30 skrev:
Ubbe83 skrev:
Är förmodligen topplockspackningen endå, bubblar ur expanstionskärlet och har även hittat lite grå sörja på oljepåfyllningslocket hmm

Min starlet tålde inte heller alltför inspirerad körning....
Kokade och toppen gick åt helvete.
Dom tål ingenting!!!

Toppen gick år helvete, eller bara packningen?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

108 Inlägg
14 januari 2011
#12
Ubbe83 skrev:
Jonas_C30 skrev:
Ubbe83 skrev:
Är förmodligen topplockspackningen endå, bubblar ur expanstionskärlet och har även hittat lite grå sörja på oljepåfyllningslocket hmm

Min starlet tålde inte heller alltför inspirerad körning....
Kokade och toppen gick åt helvete.
Dom tål ingenting!!!

Toppen gick år helvete, eller bara packningen?

Toppen slog sig så de gick inte plana den.
Men de var hård körning på isen.
Din har kanske klarat sig om du inte kört för länge.


13 Inlägg
23 februari 2011
#13
Min starlet gick också varm. Kylaren sprack och jag hade ingen belysningen i instrumenteringen så det var först när motorn var så varm att jag började tappa oljetryck som jag märkte nått.
En firma i stan planade toppen för 400kr och så fick jag byta topppackningen förståss. Sen var den vid god vigör och går utan problem.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#14
Böt topplackspackningen och nu har den fungerat felfritt i två veckor and still going smile

Svenska Subaru Imprezaklubben...


Sök