Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 januari 2011
#4
Det är nog rätt att det diffar när ett hjul snurrar fast min far har alltid sagt att det inte diffar då (troligtvis menar då på att bilen ej är diffad) så jag har tagit ifrån det
Jo det stämmer, men dom flesta (inklusive mig själv) säger ju att bilen tex är svetsdiffad eller att bilen diffar när man burnar när den spinner på båda... Fel är det, men nånting som många säger! Skulle man säga tvärtom skulle dom flesta titta konstigt på en!
Helt rätt, en differential tillåter hjulen att snurra i olika hastigheter, tex i kurvor då innerhjulet snurrar snabbare än ytterhjulet.
När det däremot snurra lika, eller "låser" så är det en differentialspärr som gör detta. Men detta gör bilen svårstyrd och därför har man en differential.
Denna videon förklarar det hela bra, även om den är något gammal och inte hela längden:P [video]http://www.garaget.org/video/a5slwnyk66bj[/video]
Men även jag säger att bilen diffar när den driver lika på bägge hjulen.