2556
Sök

Calibra v6 startar inte, inga felkoder heller.

714 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej ! min calibra VÄGRAR att starta tänder inte det minsta ! det började med att jag fick bensinstopp..som jag fått många ggr förr..iaf så gick jag och hämtade bensin, fyllde i och knuffa igång den.. och körde hem å parkera den.. sen skulle jag ut efter 1 timme ca och köra igen, då tänder den lite men vill inte hoppa igång. Så jag tänker att det är för lite bensin å hämtar mer bensin och fyller i, sen försöker vi knuffa igång den ner för 1 backe. Men startade inte då heller..hämtade starthjälp men då tänder inte äns bilen !
Inga felkoder heller, Varken på motorstyrning eller alarmet.

Jag var ut och kollade lite nyss men det är så inihelvete kallt ute..iaf så testade jag hälla i en kork bensin i luft slangen ( den som luftfiltret sitter på), men den tände inte då heller...
Vad ska jag med kolla upp ?


714 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#2
Inte en jävel på hela garaget som har nå tips ? yikes


223 Inlägg
15 januari 2011
#3
kolla så du får gnista från tändspolen, kanske finns något slutsteg t gnista. Ehm kolla så båda pumpar går om de är 2st så den får soppa. Men gnista e viktigt med:) Mina tips t att börja med!

summitracing.com

10 Inlägg
15 januari 2011
#4
Bränsle pumpen?! Du sa att det var kalt då är svårt att få den att gå på soppa i insuget. Slå på tändningen och lyssna om pumpen går (Lägg en polare under bilen lol . )

223 Inlägg
15 januari 2011
#5
tekniknissen skrev:
Bränsle pumpen?! Du sa att det var kalt då är svårt att få den att gå på soppa i insuget. Slå på tändningen och lyssna om pumpen går (Lägg en polare under bilen lol . )

Den vill ju inte starta me start gas då bör de vara gnista som fattas? har jag fel? Jag skulle börja å se så tändspolen ger gnista.

summitracing.com

Forummoderator
18 011 Inlägg
15 januari 2011
#6
Nurminen_ skrev:
Inte en jävel på hela garaget som har nå tips ? yikes

Hade ett liknande problem för 2 veckor sedan. Fick tips om att spruta startgas i luften och se på fan: Bilen gick som en klocka i 3-4 sek eller så. Alltså bränslet.

Du har kört slut på soppa och korkat igen nåt bränslefilter?

Går pumpen? Får den ström? Prova och tvångsköra den en sekund och håll spänning på om den går och starta direkt sen om du kan komma åt pumpens ledningar. Bra att börja med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

714 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#7
Ok tack för alla svar !

Men den har ingen tändspole tror jag :S det är sånt där elitroniskt skit
Problemet är att bilen är heeeeelt insnöad och -15 grader ute.
Men i morgon ska det bli plusgrader..ska kolla lite mer då återkommer med svar smile


223 Inlägg
16 januari 2011
#8
De e allt bra å ha en tändspole du smile de har de flesta bilarna utom diesel wink

summitracing.com

714 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#9
Volvo_GL skrev:
De e allt bra å ha en tändspole du smile de har de flesta bilarna utom diesel wink

är du säker ?


223 Inlägg
17 januari 2011
#10
http://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044256712vy1.jpg

Något sånt tror jag den ser ut! Det är dit alla tändkablar går åt smile

summitracing.com

714 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#11
Volvo_GL skrev:
http://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044256712vy1.jpg

Något sånt tror jag den ser ut! Det är dit alla tändkablar går åt smile

hehe de va som fan ! dom ser ju inte ut som på gammla hederliga 740in som jag trodde en tändspole gorde big_smile
jahapp då är det bara å kolla gnistan då smile


223 Inlägg
17 januari 2011
#12
Jajamen big_smile en lär sig något nytt varje dag smile

summitracing.com

94 Inlägg
17 januari 2011
#13
Med tanke på att du får knuffa/rulla igång bilen är att din startmotor e död men finns det tillräkligt med ström i batterit så det kan driva all elektronik ?

Har du för lite ström kan det göra att den inte orkar driva upp strömen på tändspolen eller pumpar o så vidare.

Måste man så måste man.

714 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#14
Hasselhoff666 skrev:
Med tanke på att du får knuffa/rulla igång bilen är att din startmotor e död men finns det tillräkligt med ström i batterit så det kan driva all elektronik ?

Har du för lite ström kan det göra att den inte orkar driva upp strömen på tändspolen eller pumpar o så vidare.

nää jag vet men jag har ju laddat upp batteriet sen och provat smile


223 Inlägg
18 januari 2011
#15
tändspolen är ganska vanligt att de är trasigt! Men har du ingen gnista p något av de 6st givarna så kan de vara induktiv givaren som ger signal till tändsysteme som är trasig men först får du kika gnista!

summitracing.com

714 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#16
Idag startade den, när jag hällde bensin i luftfilter röret. Men den gick bara på ångorna och dog efter ett tag, så gnista finns det ! men jag funderade på en sak, jag har ett äckel opel org larm på den, och det har krånglat förut..och då stryper den bensin tillförseln. OM det visar sig att det är larmet som stör..går det ta ström från batteriet..sen tillbensinpumpen..med en strömbrytare inne i kupen..eller är det inte så enkelt ? smile


552 Inlägg
21 januari 2011
#17
Kolla om du får ström till insprutarna när du kör motorn på tomgång. Gör du det så borde det vara ok att ta ström förbi larmet till bränslepumpen. Jag tror dock inte det är någon bra lösning då larmet kanske låser insprutnings enheten också. Kolla också efter ström till b-pump.

714 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#18
Kibil skrev:
Kolla om du får ström till insprutarna när du kör motorn på tomgång. Gör du det så borde det vara ok att ta ström förbi larmet till bränslepumpen. Jag tror dock inte det är någon bra lösning då larmet kanske låser insprutnings enheten också. Kolla också efter ström till b-pump.

Ja just det, det glömde jag..det ska jag kolla upp så fort som möjligt smile



Sök