2552
Sök

Eclips -92. Laddar ej ibland, kokar, beter sig konstigt.

2 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej alla glada!!
Glad är det sista jag är idag sad  Min bil gick från fungera väldigt bra till att inte fungera alls  på 12 timmar.

Jag är totalt okunnig om motorer men ska försöka förklara så gått jag kan smile
Fakta: Eclips -92, framhjulsdriven ( tvärställd motor ), sitter en 4:a under huven  (149 hk,motorstorlek: 1997 cc ) Vad mer....?
Körde bilen i torsdags kanske 6-8 mil, parkerade hemma och bilen fungerade bara bra hela dan.
Igår fredag så åkte vi ca 3,2 mil och plötsligt började varningslampan för ABS bromsarna att lysa och jag kände att bilen inte alls var lika pigg på gasen som vanligt ( kom på senare att bil stereon också slocknat utan att nån stängt av den ).
Då vi stannade för rött efter ca 3 km så höll motorn på att dö då jag släppte gasen men jag hann ge bilen lite gas och höll sedan foten på gasen tills det vart grönt och vi kunde åka iväg. Stannade till vid ett ställe och stängde av bilen helt, efter nån minut då vi skulle vidare så var bilen helt död.
Vi hittade inget uppenbart fel under huven ( oljan var ok, vatten fanns det, stiften var ok, drivremmen som vi bytt 2 v tidigare var ok och andra remmar oxå, inga lösa "prylar" vad vi kunde se ).  Min son kom och vi fick igång bilen med start kablar, batteriet har varit ok tidigare och jag har aldrig haft problem med att starta bilen tidigare.
Vi åkte hemmåt med släckta lysen osv, såg att tempen gick upp och när bilen var på väg att koka så stannade vi på en mack och lät den svalna. Bilen har aldrig ens varit i närheten av att koka tidigare trotts köer osv. Vi kollade vattnet och det var normal nivå i behållaren och ingen olja i det, oljan var ok ( inte vit skummig  eller nått ovanligt ).
Åkte vidare hemåt men stannade till på Mekonomen.  Precis innan vi var framme så lät bilen konstig ( gick ojämnt) och jag såg att varvmätarn pendlade lite ungefär som på ojämn tomgång. Fanns ingen som helst värme i bilen bara kallluft. Vi frågade en ytlig bekant som jobbar där vad det kunde vara. Han följde med ut och lyssnade på bilen osv..... Han hade ingen aning om vad det kunde vara men sa att vattnet cirkulerade ( tänkte på vattenpumpen ). 

Åker igen och efter ca 1 mil börjar bilen bli kokhet igen ( kört ca 1,2 mil sen den kokade sist med ett stopp på kanske 5 min ) så jag stannar, stänger av bilen, försöker 3 sek senare sätta på tändningen för att få upp rutan men bilen/batteriet är helt död igen.  Ringer en kompis som kommer för att ge mig start hjälp men vi bestämmer oss för att bogsera min bil då jag ändå inte kan åka med lysena på för batteriet och det är nästan mörkt.

Väl hemma kontrollerade jag vattnet igen och nu finns det knappt nått vatten alls....ytterst lite.
Förslag på vad felet kan vara som jag fått är..... termostaten, vattenpumpen, batteriet, topplocket, topplockspackningen, kolen i generatorn eller generatorn.

Nu vet jag inte mycket alls om motorer men tycker inte det stämmer....om termostaten är trasig varför tar batteriet slut eller om det nu är kolen/generatorn varför kunde vi helt plötsligt efter starthjälpen åka vidare ca 3,2 mil stänga av och starta 2 ggr för att batteriet sen dör igen då bilen nästan kokat andra gången.  Hur jag än vrider och vänder på saker och ting så får jag det inte att stämma.

Någon där ute som har förslag på vad jag ska kolla, vad felet kan vara eller kanske rent av vet vad felet är smile)

Håller tummarna för att någon vet......
Chicadee


Glömde skriva att INGEN annan varningslampa än ABS broms lampan lyste och den slocknade efter att vi fått start hjälp.
Senast redigerat av Chicadee (15 januari 2011)

21 761 Inlägg
15 januari 2011
#2
Eftersom att både generatorn verkade sluta ladda och att motorn gick varm så borde det ändå ha med fläktrem/drivrem att göra, kolla att remmarna är ordentligt spända. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2011)

552 Inlägg
15 januari 2011
#3
Börja med att lösa problemet med varför den inte laddar, Ha bilen kall och låt den stå på tomgång. Skruva loss minuspolen (på batteriet) då skall bilen fortsätta vara igång. Slocknar motorn är det fel på generatorn.

När man väl löst problemet med elen kan man börja kolla om motorns kylfläktar är ok och fungerar. Osv.

Forummoderator
18 011 Inlägg
15 januari 2011
#4
Kibil skrev:
Börja med att lösa problemet med varför den inte laddar, Ha bilen kall och låt den stå på tomgång. Skruva loss minuspolen (på batteriet) då skall bilen fortsätta vara igång. Slocknar motorn är det fel på generatorn.

När man väl löst problemet med elen kan man börja kolla om motorns kylfläktar är ok och fungerar. Osv.

Detta sätt kan döda generatorn. Var snabb.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
15 januari 2011
#5
Jag har varit ute  för samma sak ! På en kund bil Det var remhjulet på vevaxelen som var slitet, Då den nya multi remen var frisk så  spettrsarna bottna i dalarna på remhjulet så det blev inget fäste mot remmen,
Men det funka i några veckor så länge batterit var skapligt laddat. sen till sist var batterit så urladdat att generatorn bromsa remmen så mycket att även vattenpumprn gick så sakta så motorn blev varm och remen blev okså varm av allt spinande så den blev snor hal mot remhjulet. Laddade batterit och bilen funkade 2-3 veckor som den skulle och samma ska en gång till. Så länge batterit var laddat så funka bil fan. sluta med att jag fila av topparna på remen så funkade det

2 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#6
tekniknissen skrev:
Jag har varit ute  för samma sak ! På en kund bil Det var remhjulet på vevaxelen som var slitet, Då den nya multi remen var frisk så  spettrsarna bottna i dalarna på remhjulet så det blev inget fäste mot remmen,
Men det funka i några veckor så länge batterit var skapligt laddat. sen till sist var batterit så urladdat att generatorn bromsa remmen så mycket att även vattenpumprn gick så sakta så motorn blev varm och remen blev okså varm av allt spinande så den blev snor hal mot remhjulet. Laddade batterit och bilen funkade 2-3 veckor som den skulle och samma ska en gång till. Så länge batterit var laddat så funka bil fan. sluta med att jag fila av topparna på remen så funkade det

Skulle kunna vara så......   När remmen gick av så laddades batteriet ur helt och hållet och vi laddade det på nytt. Detta var 2 veckor sen.....

Men då lyste varenda varnings lampa på instrument panelen, nästan iaf smile. Denna gång var det ju bara ABS broms lampan som lyste. Inte ens varningslampan för att det inte laddar som det ska lyste ju igår.

Ska ta ett annat batteri i morgon och kolla lite mer.

Ha en bra lördags kväll.
Chicadee

10 Inlägg
15 januari 2011
#7
Ja går remen av så får man julgran i panelen big_smile.  prov att ladda upp batterit eller byt det, Att ABS lampan tändes nog av att späningen var så låg att ABS systemet flippa. men kolla generatorn ger 13,4-13,6 volt när du har många strömföbrukare på och när du varvar upp motorn så ska det hålla kvar eller stiga lite inte sjunka,smile trevlig helg


Sök