Hej alla glada!!
Glad är det sista jag är idag Min bil gick från fungera väldigt bra till att inte fungera alls på 12 timmar.
Jag är totalt okunnig om motorer men ska försöka förklara så gått jag kan
Fakta: Eclips -92, framhjulsdriven ( tvärställd motor ), sitter en 4:a under huven (149 hk,motorstorlek: 1997 cc ) Vad mer....?
Körde bilen i torsdags kanske 6-8 mil, parkerade hemma och bilen fungerade bara bra hela dan.
Igår fredag så åkte vi ca 3,2 mil och plötsligt började varningslampan för ABS bromsarna att lysa och jag kände att bilen inte alls var lika pigg på gasen som vanligt ( kom på senare att bil stereon också slocknat utan att nån stängt av den ).
Då vi stannade för rött efter ca 3 km så höll motorn på att dö då jag släppte gasen men jag hann ge bilen lite gas och höll sedan foten på gasen tills det vart grönt och vi kunde åka iväg. Stannade till vid ett ställe och stängde av bilen helt, efter nån minut då vi skulle vidare så var bilen helt död.
Vi hittade inget uppenbart fel under huven ( oljan var ok, vatten fanns det, stiften var ok, drivremmen som vi bytt 2 v tidigare var ok och andra remmar oxå, inga lösa "prylar" vad vi kunde se ). Min son kom och vi fick igång bilen med start kablar, batteriet har varit ok tidigare och jag har aldrig haft problem med att starta bilen tidigare.
Vi åkte hemmåt med släckta lysen osv, såg att tempen gick upp och när bilen var på väg att koka så stannade vi på en mack och lät den svalna. Bilen har aldrig ens varit i närheten av att koka tidigare trotts köer osv. Vi kollade vattnet och det var normal nivå i behållaren och ingen olja i det, oljan var ok ( inte vit skummig eller nått ovanligt ).
Åkte vidare hemåt men stannade till på Mekonomen. Precis innan vi var framme så lät bilen konstig ( gick ojämnt) och jag såg att varvmätarn pendlade lite ungefär som på ojämn tomgång. Fanns ingen som helst värme i bilen bara kallluft. Vi frågade en ytlig bekant som jobbar där vad det kunde vara. Han följde med ut och lyssnade på bilen osv..... Han hade ingen aning om vad det kunde vara men sa att vattnet cirkulerade ( tänkte på vattenpumpen ).
Åker igen och efter ca 1 mil börjar bilen bli kokhet igen ( kört ca 1,2 mil sen den kokade sist med ett stopp på kanske 5 min ) så jag stannar, stänger av bilen, försöker 3 sek senare sätta på tändningen för att få upp rutan men bilen/batteriet är helt död igen. Ringer en kompis som kommer för att ge mig start hjälp men vi bestämmer oss för att bogsera min bil då jag ändå inte kan åka med lysena på för batteriet och det är nästan mörkt.
Väl hemma kontrollerade jag vattnet igen och nu finns det knappt nått vatten alls....ytterst lite.
Förslag på vad felet kan vara som jag fått är..... termostaten, vattenpumpen, batteriet, topplocket, topplockspackningen, kolen i generatorn eller generatorn.
Nu vet jag inte mycket alls om motorer men tycker inte det stämmer....om termostaten är trasig varför tar batteriet slut eller om det nu är kolen/generatorn varför kunde vi helt plötsligt efter starthjälpen åka vidare ca 3,2 mil stänga av och starta 2 ggr för att batteriet sen dör igen då bilen nästan kokat andra gången. Hur jag än vrider och vänder på saker och ting så får jag det inte att stämma.
Någon där ute som har förslag på vad jag ska kolla, vad felet kan vara eller kanske rent av vet vad felet är )
Håller tummarna för att någon vet......
Chicadee
Glömde skriva att INGEN annan varningslampa än ABS broms lampan lyste och den slocknade efter att vi fått start hjälp.
Glad är det sista jag är idag Min bil gick från fungera väldigt bra till att inte fungera alls på 12 timmar.
Jag är totalt okunnig om motorer men ska försöka förklara så gått jag kan
Fakta: Eclips -92, framhjulsdriven ( tvärställd motor ), sitter en 4:a under huven (149 hk,motorstorlek: 1997 cc ) Vad mer....?
Körde bilen i torsdags kanske 6-8 mil, parkerade hemma och bilen fungerade bara bra hela dan.
Igår fredag så åkte vi ca 3,2 mil och plötsligt började varningslampan för ABS bromsarna att lysa och jag kände att bilen inte alls var lika pigg på gasen som vanligt ( kom på senare att bil stereon också slocknat utan att nån stängt av den ).
Då vi stannade för rött efter ca 3 km så höll motorn på att dö då jag släppte gasen men jag hann ge bilen lite gas och höll sedan foten på gasen tills det vart grönt och vi kunde åka iväg. Stannade till vid ett ställe och stängde av bilen helt, efter nån minut då vi skulle vidare så var bilen helt död.
Vi hittade inget uppenbart fel under huven ( oljan var ok, vatten fanns det, stiften var ok, drivremmen som vi bytt 2 v tidigare var ok och andra remmar oxå, inga lösa "prylar" vad vi kunde se ). Min son kom och vi fick igång bilen med start kablar, batteriet har varit ok tidigare och jag har aldrig haft problem med att starta bilen tidigare.
Vi åkte hemmåt med släckta lysen osv, såg att tempen gick upp och när bilen var på väg att koka så stannade vi på en mack och lät den svalna. Bilen har aldrig ens varit i närheten av att koka tidigare trotts köer osv. Vi kollade vattnet och det var normal nivå i behållaren och ingen olja i det, oljan var ok ( inte vit skummig eller nått ovanligt ).
Åkte vidare hemåt men stannade till på Mekonomen. Precis innan vi var framme så lät bilen konstig ( gick ojämnt) och jag såg att varvmätarn pendlade lite ungefär som på ojämn tomgång. Fanns ingen som helst värme i bilen bara kallluft. Vi frågade en ytlig bekant som jobbar där vad det kunde vara. Han följde med ut och lyssnade på bilen osv..... Han hade ingen aning om vad det kunde vara men sa att vattnet cirkulerade ( tänkte på vattenpumpen ).
Åker igen och efter ca 1 mil börjar bilen bli kokhet igen ( kört ca 1,2 mil sen den kokade sist med ett stopp på kanske 5 min ) så jag stannar, stänger av bilen, försöker 3 sek senare sätta på tändningen för att få upp rutan men bilen/batteriet är helt död igen. Ringer en kompis som kommer för att ge mig start hjälp men vi bestämmer oss för att bogsera min bil då jag ändå inte kan åka med lysena på för batteriet och det är nästan mörkt.
Väl hemma kontrollerade jag vattnet igen och nu finns det knappt nått vatten alls....ytterst lite.
Förslag på vad felet kan vara som jag fått är..... termostaten, vattenpumpen, batteriet, topplocket, topplockspackningen, kolen i generatorn eller generatorn.
Nu vet jag inte mycket alls om motorer men tycker inte det stämmer....om termostaten är trasig varför tar batteriet slut eller om det nu är kolen/generatorn varför kunde vi helt plötsligt efter starthjälpen åka vidare ca 3,2 mil stänga av och starta 2 ggr för att batteriet sen dör igen då bilen nästan kokat andra gången. Hur jag än vrider och vänder på saker och ting så får jag det inte att stämma.
Någon där ute som har förslag på vad jag ska kolla, vad felet kan vara eller kanske rent av vet vad felet är )
Håller tummarna för att någon vet......
Chicadee
Glömde skriva att INGEN annan varningslampa än ABS broms lampan lyste och den slocknade efter att vi fått start hjälp.
Senast redigerat av Chicadee (15 januari 2011)
0
0
0
0