3763
Sök

Lossa topplocket på volvo 745 230e

85 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#1
Jag ska till att byta topplockspackning på volvon, det är en 88 745 med 230e mtor, måste jag lossa fördelaren innan jag tar av toppen eller räcker  det med att lossa tändkablar och hallgivarkabel? Jag de ett litet helv..e att få hallgivarn på plats när jag bytte fördelarlock och rotor i sommras.
Jag är jääättetacksam för svar.

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

287 Inlägg
15 januari 2011
#2
räcker att lossa kablarna.


85 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#3
Tack så mycket, har aldrig gjort det förr. Har gjort rent ventilkåpeventet, bytt flamfälla och nippel, sedan byta topplockspackning, sedan spännrulle och kamrem.hoppas vovven går bra sedan. Första gången så vi fårla se. Tack iaf!!!!!!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

287 Inlägg
15 januari 2011
#4
glöm inte byta skräckbultar, kolla toppen är rak då den kan slå sig när du lossar bultarna. Var noga med att skrapa bort packningsrester på blocket så ska allt bli bra. Så tråkigt och göra om för man slarvade/ var dum snål.


85 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#5
absolut, skall inhandla nya bultar på måndag. har precis spärrat fjäder till sträckrullen, men har lite problem med att få bort rullen, verkar sitta rätt hårt. Bytte nippel och filter till vventet, men funderar på att kolla i burken som de sitter på om det kan vara majjo i den. Tack för påminnelsen!!!!!!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#6
Finns det ngt bra knep att lossa vevaxelremskivan? Alltså kan man "låsa den i ngt läge?Och hur i så fall? Sitter som f.n. Tacksam för svar

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

190 Inlägg
16 januari 2011
#7
Lägg i en växel å sen be nån hålla på bromsen sen är det bara att ta i eller använd en muttersmack

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

85 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#8
oKI UT O TA I DÅ MED ANDRA ORD....;-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 januari 2011
#9
http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/Dragordningtopp.jpg


Lossar du rätt ska det inte vara någon fara med toppen i alla fall, är den skev beror det på annat


3 292 Inlägg
16 januari 2011
#10
I detta läget hade jag planat av toppen lite när jag endå har grejerna lös.. är ju inte varje dag direkt man tar bort toppen...

Blir ju lite bättre komp samt att toppen blir rak och fin.. en topp är alltid lite sne och vind även om det inte är nåt som gör nåt...

Plana när du endå har lös grejerna... inte nåt mycket.. men bara så den bli plan...

Det är mitt tips..

Glöm inte att köpa nya sträckbultar åxå.. som dom andra säger..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

85 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#11
Schyssta tips skall ta vara på dem!! Funderar lite på ett rör som kommer från baksidan motorn och är skruvad i grenröret för avgassidan. Jag har ingen cat. Är det bara att skruva bort röret när jag ska ta bort grenröret? Har även "risk för felstavning" pulse air rören under grenrören. Sedan har jag forfarande svårt att få bort nedre remskivan för att kunna byta drivrem för kamaxeln.

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

3 292 Inlägg
17 januari 2011
#12
GAMMD skrev:
Schyssta tips skall ta vara på dem!! Funderar lite på ett rör som kommer från baksidan motorn och är skruvad i grenröret för avgassidan. Jag har ingen cat. Är det bara att skruva bort röret när jag ska ta bort grenröret? Har även "risk för felstavning" pulse air rören under grenrören. Sedan har jag forfarande svårt att få bort nedre remskivan för att kunna byta drivrem för kamaxeln.

Ja det är bara att ta bort ...

Tips på remskivan är att lossa bulten lite och sätt spänn på remskivan från baksidan.. och knacka försiktigt.. tar du bort kylare så kanske du får plats med en avdragare... så är saken biff..

När du sätter press från baksidan.. så sätt då på båda sidor så lossnar den enklare..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

85 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#13
Nu har jag plockat av toppen, den ser schysst ut, men jag hittade gammal topplockspackning på motorblocket som inte har lossnat från min packning....Tro f.n att det läckt....ha haaa. Min kåpa för kamremmen sprack lite  när jag försökte lossa den. Finns det nya att köpa?? Sedan en sak till, ska jag byta kuggskivorna?? bilen har gått 36000 mil, eller hur ser man om det är dags?? Jag har bytt flamdämpare och nippel+gummiröret som träs över filtret. Kan det finnas majjo i brken som de sitter på? Det fanns inget i filtret.....har grenröret liggandes över så det är lite trångt?? Alla svar blir tacksamt mottaget, har aldrig skruvat bil på detta sätt förr.....kallt att stå ute när det snöar....brrrrrr...Vaffö bo  Jämtland.??!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 januari 2011
#14
GAMMD skrev:
Nu har jag plockat av toppen, den ser schysst ut, men jag hittade gammal topplockspackning på motorblocket som inte har lossnat från min packning....Tro f.n att det läckt....ha haaa. Min kåpa för kamremmen sprack lite  när jag försökte lossa den. Finns det nya att köpa?? Sedan en sak till, ska jag byta kuggskivorna?? bilen har gått 36000 mil, eller hur ser man om det är dags?? Jag har bytt flamdämpare och nippel+gummiröret som träs över filtret. Kan det finnas majjo i brken som de sitter på? Det fanns inget i filtret.....har grenröret liggandes över så det är lite trångt?? Alla svar blir tacksamt mottaget, har aldrig skruvat bil på detta sätt förr.....kallt att stå ute när det snöar....brrrrrr...Vaffö bo  Jämtland.??!!

Flamfiltret i vevhusventilationen menar du? Kasta de åt skogen wink funkar mycket bättre utan. O burken kan du ta upp o skölja ur när du ändå kommer till den så bra smile Kamremskåpor har jag sett på Skruvat.se till bra priser smile Kuggskivorna = Kamdreven? Dom ska aldrig behöva bytas smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

85 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#15
så flamfiltret är bara ngt som sätter igen sig? well nu drar ja ut och skruvar, det har kommit två dm snö sen igår.....bläh

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Forummoderator
26 343 Inlägg
23 januari 2011
#16
Du kan inte vara en infödd Norrlänning såsom du klagar. Flytta hem till Stockholm omedelbums om det inte duger tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 januari 2011
#17
GAMMD skrev:
så flamfiltret är bara ngt som sätter igen sig? well nu drar ja ut och skruvar, det har kommit två dm snö sen igår.....bläh

Japps, flamfiltret är bara till problem tongue Har hört på omvägar att Volvo's verkstadspersonal skiter i att montera de också. tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 januari 2011
#18
Plana inte toppen mer än 1,6 mm, blir så jobbig att starta då tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 292 Inlägg
23 januari 2011
#19
Skulle nog säga att man planar det som behövs och justerar det med tjockare toppackning sen, men det är sällan man måste ta mer än 1mm..  oftast behövs bara en liten liten planing... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 januari 2011
#20
Danne_1977 skrev:
Skulle nog säga att man planar det som behövs och justerar det med tjockare toppackning sen, men det är sällan man måste ta mer än 1mm..  oftast behövs bara en liten liten planing... big_smile

Väldigt sant, jag och en kompis planade 1,8 och körde med portning och elakare kam. Blev en väldigt rolig bil efter lite justering men det gick inte att starta den varm tongue
För en bruksbil är det bara dumt att plana mer än nödvändigt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök