3425
Sök

Mitsubishi eclipse 1g gs, tomgångs problem

101 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
tjena, har en eclipse från 93 "gs" och har fått ett konstigt fel på tomgången. kommer endast när man har dragit på lite på t.ex. e4 eller liknande. när man saktar ner och ska trycka ner kopplingen och bromsa så knasar tomgången. bilen stängs av, och sen startar man den och varje gång man trycker ner kopplingen så svajar tomgången och bilen stängs av om man inte gasar lite under tiden, försvinner efter ca 5 min normal körning. har aldrig haft sådant problem förut.

detta har jag bytt i vintras.

högerdrivknut
catback system
alla bromsar

har tänkt att det kan vara nåt med luftfiltret. har pillat lite på burken och plockat bort de och lackat.
nån som har en aning vad det kanske kan vara?
säg till om ni behöver mer info

Mvh Marcus

473 Inlägg
16 januari 2011
en teori är luftmassemätaren  , men det kan vara annat som lambda , hallgivare m.m.
skullle ta mig in till verkstad och köra en test med dator
innan du byter en massa delar i onödan

101 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
okok, tror också på luftmassemätaren, eller nåt med luftfiltret iaf för tog nyligen bort grenrörskåpan för hade lackat med fel färg så börjar ryka ur motor rummet... och efter det så börja den krångla så min teori är att luftfiltret drar in för mycket varmluft, grenrörs kåpan avskärmar ganska mycket med värme

473 Inlägg
17 januari 2011
Sätt dit kåpan igen så kanske det funkar. jag hade liknande problem med min eclipse 2,4 GS från 2000 . det som skedde var att den slutade fungera så fort man körde hårt med den . och den gick ej på alla cylindrar blöddrade och tog sig knappt fram , tog då bort plusspolen (nollade felkoder tillfälligt)så funkade den igen tills det att man körde hårt med den igen . luftmassemätaren byttes sedan och så funkade den som den ska .

Sök