2582
Sök

Opel Ascona B - B230FB + MS + Eaton M62

404 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#1
Det här blir min första projekttråd någonsin, får hoppas att jag kan hålla igång uppdateringarna så det inte blir alltför tråkigt för de som vill läsa.

Jag köpte i slutet av 2010 en Ascona B, en bil som jag länge velat bygga på. Bilen är en gul skapelse från 1978 som importerats till Sverige 1998. Därefter besiktades den endast en(!) gång och har sedan dess bytt ägare som projektbil i 12 år.

Jag satsar på att återigen få bilen körbar och besiktad för våra svenska vägar med en lite roligare motor- och chassiuppsättning än original så man kan använda den på is- samt konbanor. Det här är absolut inget monsterbygge med 500+hk utan målsättningen är en bil med bra register som framförallt är rolig att köra inspirerat.

Bilen som den såg ut vid hemkomsten till garaget:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1040794_rp7e3n.jpg

Lagomt snöig och kall, den har stått ute länge så en ordentlig tvätt kommer att behövas, men det blir först när den går framåt av egen maskin då vi inte har tvättmöjligheter i garaget.

Det saknades en hel del detaljer till bilen, bland annat motor:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1040800_7kox0q.jpg

Så jakten på delar började direkt. Motorval debatterades fram och tillbaka, Opel, saab, volvo, till och med honda var med på ett hörn. Till slut fick jag dock ett erbjudande och köpte på mig två stycken:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1040796_4217ha.jpg

B230F, billiga och stryktåliga motorer som även går att förklä till B230FK (Lätttycksturbo 135hk) och registrera med. Dock saknades växellåda och startmotor, jag satte därför kapen i en sandloppa som byggts runt 1999-2000:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1040797_1p8v7f.jpg

Och efter några timmar med tigersåg och ett par vändor till skroten hade vi en M46-låda och startmotor, plus lite annat smått och gott.
Senast redigerat av Attenator (15 maj 2013)


29 Inlägg
17 januari 2011
#2
Trevligt bygge, kommer följas!

Lycka till smile


404 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#3
Tackar tackar, det har hänt mycket mer men jag har inte hunnit skriva ihop än så det kommer under veckan.


326 Inlägg
17 januari 2011
#4
Kul med ännu ett ascona projekt big_smile
älskar de gamla oplarna smile

404 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#5
Lägger in lite fler bilder, bilen hade en hemsk hemmaritad(!) hastighetsmätare, så ett Manta-instrument köptes och installerades, lite skillnad:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1040799_4dvft5.jpg

Älskar retrolooken på Mantans mätare, helt underbar! På något konstigt sätt har Volvo lyckats använda samma dimension på hastighetsmätarvajer som Opel så efter lite "fintrimning" av fästet gick den dit, hoppas på att den visar någorlunda rätt hastighet. Sen köptes även ett bromsservo från en manta som monterades, saknar dock röret som går in i bromsservot, det man ansluter vaccumslangen på, är det någon som har ett så hör av er!

Köpte även en uppsättning beggade Jamex-fjädrar plus nya Monroe stötdämpare från lite olika personer på opel sport clubs forum, kommer nog bli lite styvare iaf, tills man har råd med värre grejer:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1040798_d9w79m.jpg

Bakdämparna och fjädrarna känns hur bra som helst men tyvärr var framfjädrarna kapade en bit (hoppas att höjden blir bra ändå) och de främre stötdämparna är mycket slöare än de bakre så de kommer nog bytas mot stadigare variant omgående.


404 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#6
OpelAstraPower skrev:
Kul med ännu ett ascona projekt big_smile
älskar de gamla oplarna smile

Kul med lite folk från mina trakter, den här bilen har ju stått i Skellefteå de senaste två åren.


404 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#7
Bilen saknade helt stolar och bälten så jag köpte ett baksäte från Manta med läckert gul mittdel, återigen retrolooken, helt underbart. Tyvärr har jag endast grå framsäten från kadett GSI, grymt sköna att sitta i men färgen trivs jag inte med så ett försök till svart färgning ska göras. Har någon tips på hur man kan gå tillväga så hör av er!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1040802_ondr2f.jpg

Då det blir insprutningsmotor så beställde jag ett MS1 V2,2 av backeliten på sävarturbo:s forum som byggt mina tre senaste ms. Detta håller nu på att lödas och förhoppningsvis är det klart nästa vecka då jag planerar att bygga kabelhärva till motorn. Det som nu saknas är TPS-givare från Saab 9000.

Bränslesystemet byggs av en Biltema Bränslepump, 52-203, bränslefilter från Audi V8 samt förfilter från någon Mercedes. Troligtvis blir det 8mm kopparrör till tryck- samt returledningar då de finns billiga på Biltema, jag hade även en ställbar BTR med inbyggd mätare liggandes som hamnar i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1042478_nyh33u.jpg

Bättre bilder kommer efter helgen då allting ska sättas fast ordentligt.

Jag köpte även en bakre kardanbit från Opel som ska skarvas ihop med den främre volvokardanen.

Motorfästen + växellådsbalken är färdiga, det återstår dock en del svetsning då min pinnsvets är allergisk mot allt annat än rostfria pinnar och jag fick slut såna under helgen.

Vänster fäste:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1042471_7xw6cn.jpg

Höger fäste, här flyttade vi originalkudden från Asconan till ett befintligt hål i framvagnsbalken, kuddarna var som nya och bra mycket hårdare än volvomotorns så förhoppningsvis ska den sitta ordentligt!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1042472_rnuf2h.jpg

Inte direkt utställningsvärdigt men det är inte målet heller, ska ta isär och svetsa klart, slipa + måla fästena till helgen, mest för att slippa rosten. Växellådsfästet glömde jag ta kort på, blev en väldigt enkel historia i fyrkantsrör + den hårdaste motorkudde jag hittade på biltema.

Så nu sitter motorn där utan assistans, passar som handen i handsken

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1042473_zmncuc.jpg

Som ni kan se är hela värmepaketet kvar så man kan ge sig ut på isarna utan att frysa, dock väntar jag på en kupefläkt så lite av värmen kan leta sig in i kupen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1042474_0878s0.jpg

Det här bytet har gått förvånansvärt enkelt än så länge, det var länge sen jag hade så roligt i garaget! Får väl hoppas att det inte straffar sig med allvarliga problem längre fram.

Jag hann även ta isär volvokardan, vända på den och dra ihop med nytt knutkors för att få den splinesade delen längst mot växellådan utan onödiga kapningar:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1042476_nu90o7.jpg

Sen sattes allting på plats och den bakre delen kapades i rätt längd för att svetsas ihop med opelbiten, kardan är nu inlämnad för svetsning, volvoröret går inuti opeln:s med 2mm frigång så en distansring måste även svarvas innan svetsningen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1042477_vfmssk.jpg

Det börjar dra ihop sig känns det som, måste köpa på mig mer rostfria pinnar så jag kan börja snickra avgassystemet, kommer bli en 2,5" historia så man har lite tillgodo när det är dags att överladda skapelsen.

Jag har även handlat sommarfälgar, det blev 15" MIM Juventus med 195/50-15 på, bilder kommer när jag provat dem på bilen!
Senast redigerat av Attenator (19 januari 2011)


404 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#8
Så härligt, jag fick två timmar i garaget igår kväll, kom även fram till att det som vanligt är skit bakom spakarna när någonting inte fungerar. Jag har helt enkelt vant mig vid invertersvetsar och tänkte inte på att de basiska svetspinnar jag brukar använda inte fungerar med morfars gamla svetstransformator. Ett paket tunna rutila pinnar rådde bot på alla problem och nu är växellådsfästet klart, hann även lacka det lite för den där äkta blingfaktorn:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1043687_z11jkv.jpg

Hann även lufta bakbromsarna och prova MIM-fälgarna, lite skillnad på spårvidd mot 13" vinterdäcken:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1043688_8ubkyw.jpg

Det här känns lite bättre:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1043689_0w32dc.jpg

Tog ett kort på fjäder och stötdämpare bak, man kan även se mina hemtillverkade fjädergummin. Nedre fjädersätena var rätt slut så de har svetsats upp och målats, på bilden saknas krängningshämmaren men även den är nu monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1043691_irvy94.jpg

Det var väl allt från gårdagen, i helgen blir det en ordentlig omgång, den ska göras helt klar för dragning av kabelhärvan till ms:et som kommer nästa vecka!


1 498 Inlägg
20 januari 2011
#9
Synd att det är en 4d och val av motor men annars blir den nog tuff!


404 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#10
ascona-tic skrev:
Synd att det är en 4d och val av motor men annars blir den nog tuff!

Hehe jo jag hade gärna haft en 2-dörrars men man kan inte få allt här i livet! Får väl ta och adoptera några ungar så man har en ursäkt för de 2 extra dörrarna helt enkelt.


1 498 Inlägg
20 januari 2011
#11
HeHe ingen dålig ide då du kammar in 2000;- i barnbidrag som du kan lägga på bilen ;-)


404 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#12
Fan vad fint, alla bidrag är ju välkomna, kanske måste mata ungarna också men nudlar är ju rätt billigt på ÖB smile


1 498 Inlägg
20 januari 2011
#13
Tror nudlar e overkill då det följer med kryddor! snabbmakaroner funkar bäst till mina ungar! Men bidraget går automatiskt till modern :-(


404 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#14
På det viset? Jobbigt då får man nog lägga ner idén, lirka pengar ur henne blir nog svårt, iaf till bilprojekt wink


1 498 Inlägg
20 januari 2011
#15
Jo det är knivigt! Lycka till asconan! prenumation lagd!


Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
20 januari 2011
#16
Kul projekt smile Nästintil rost fri opel är aldrig fel

Amazon, den skiljer dig från mängden

404 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#17
Nä de har ju en tendens att rosta bort de gamla oplarna, inbyggd automatlättning kan man kalla det.


1 271 Inlägg
20 januari 2011
#18
ska följa för att se hur den blir lite synd på motor valet bara. hade vart fränt med en bmw motor annars

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
20 januari 2011
#19
Köp opel och va belåten, sen naturen genom plåten.

Amazon, den skiljer dig från mängden

404 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#20
-stoffe- skrev:
ska följa för att se hur den blir lite synd på motor valet bara. hade vart fränt med en bmw motor annars

Jag funderade faktiskt lite på BMW-motor men det finns för många fördelar med volvorovan, även om den är primitiv i sin utformning.

Den "bästa" motor man kan få in under 150hk gränsen är väl 2-liters sexan från E36/tidiga E46.

Kan inte regga med turbo om man senare vill få den laglig med mer effekt.

Storleken på motor/växellåda hade inneburit ombyggnation av växellådstunnel, oljetråg eller framvagnsbalk, inredning osv osv.

På det här sättet får man en billig och stryktålig lösning som inte tar flera månader att färdigställa, jag har endast ägt bilen en månad och jag börjar redan se ljuset i slutet av tunneln smile
Senast redigerat av Attenator (20 januari 2011)



Sök