Bilen saknade helt stolar och bälten så jag köpte ett baksäte från Manta med läckert gul mittdel, återigen retrolooken, helt underbart. Tyvärr har jag endast grå framsäten från kadett GSI, grymt sköna att sitta i men färgen trivs jag inte med så ett försök till svart färgning ska göras. Har någon tips på hur man kan gå tillväga så hör av er!
Då det blir insprutningsmotor så beställde jag ett MS1 V2,2 av backeliten på sävarturbo:s forum som byggt mina tre senaste ms. Detta håller nu på att lödas och förhoppningsvis är det klart nästa vecka då jag planerar att bygga kabelhärva till motorn. Det som nu saknas är TPS-givare från Saab 9000.
Bränslesystemet byggs av en Biltema Bränslepump, 52-203, bränslefilter från Audi V8 samt förfilter från någon Mercedes. Troligtvis blir det 8mm kopparrör till tryck- samt returledningar då de finns billiga på Biltema, jag hade även en ställbar BTR med inbyggd mätare liggandes som hamnar i bilen.
Bättre bilder kommer efter helgen då allting ska sättas fast ordentligt.
Jag köpte även en bakre kardanbit från Opel som ska skarvas ihop med den främre volvokardanen.
Motorfästen + växellådsbalken är färdiga, det återstår dock en del svetsning då min pinnsvets är allergisk mot allt annat än rostfria pinnar och jag fick slut såna under helgen.
Vänster fäste:
Höger fäste, här flyttade vi originalkudden från Asconan till ett befintligt hål i framvagnsbalken, kuddarna var som nya och bra mycket hårdare än volvomotorns så förhoppningsvis ska den sitta ordentligt!
Inte direkt utställningsvärdigt men det är inte målet heller, ska ta isär och svetsa klart, slipa + måla fästena till helgen, mest för att slippa rosten. Växellådsfästet glömde jag ta kort på, blev en väldigt enkel historia i fyrkantsrör + den hårdaste motorkudde jag hittade på biltema.
Så nu sitter motorn där utan assistans, passar som handen i handsken
Som ni kan se är hela värmepaketet kvar så man kan ge sig ut på isarna utan att frysa, dock väntar jag på en kupefläkt så lite av värmen kan leta sig in i kupen!
Det här bytet har gått förvånansvärt enkelt än så länge, det var länge sen jag hade så roligt i garaget! Får väl hoppas att det inte straffar sig med allvarliga problem längre fram.
Jag hann även ta isär volvokardan, vända på den och dra ihop med nytt knutkors för att få den splinesade delen längst mot växellådan utan onödiga kapningar:
Sen sattes allting på plats och den bakre delen kapades i rätt längd för att svetsas ihop med opelbiten, kardan är nu inlämnad för svetsning, volvoröret går inuti opeln:s med 2mm frigång så en distansring måste även svarvas innan svetsningen.
Det börjar dra ihop sig känns det som, måste köpa på mig mer rostfria pinnar så jag kan börja snickra avgassystemet, kommer bli en 2,5" historia så man har lite tillgodo när det är dags att överladda skapelsen.
Jag har även handlat sommarfälgar, det blev 15" MIM Juventus med 195/50-15 på, bilder kommer när jag provat dem på bilen!