Då var helgen över och Asconan är lite närmare uppstart, vi hann inte riktigt allt som jag planerat men väldigt många saker ströks från listan!
Änligen har jag fått tag i en kupefläkt, inte provat den än då batteriet var tömt men den är monterad och förhoppningsvis ska den leverera lite luft.
Hann även dra slangar till värmepaketet så det blir intressant att se hur den biten fungerar när det är dags för uppstart.
Jag fick tillbaka kardan från SMT i umeå, riktigt bra firma som tar på sig allt möjligt mekaniskt arbete och till rätt pris dessutom. Lite reklam förtjänar de:
http://www.smtumea.se/Efter lite slipning och lack ser den "nya" kardan ut så här:
Även den är nu monterad, sitter perfekt och förhoppningsvis ska den vara dugligt balanserad. När jag ändå låg under bilen passade jag på att bygga en liten distans till växellådsfästet och lacka allting svart, det såg så skumt ut i silver:
Även motorfästena har nu slipats och lackats svarta för att slippa rosten.
Tog även lös volvons kopplingswire, sparade höljet och monterade det på Asconans originalwire, den passade helt perfekt så nu har vi koppling! Allting flyter på nästan för smidigt i det här bygget, jag sitter bara och väntar på bakslagen. Jag är övertygad att bilen har stått för länge och nu vill göra allt för att ta sig ut på vägarna
Även gaswire är monterad, original Asconawire kortades och fick ett nytt wirelås, fick även lov att borra upp gasrullen på volvoinsuget.
Köpte på mig 5m kopparrör, 8mm ID, som fick bli de nya bränslerören. Dessa trycktes på plats i originalfästena, har tyvärr ingen bild på det. Jag fortsatte sedan på bränslesystemet med att snickra ett fäste till pump+filter:
Därefter kapades slangar till rätt längd och hela härligheten monterades med gummidistanser över och under karossen för att slippa vibrationerna, tycker det blev riktigt bra:
Som en sista touch på bränslesystemet provmonterades 4st sabb 900t16 spridare, dock vill jag helst använda originalspridarna från supran (440cc) men det verkar behövas speciella o-ringar. Ska åka förbi momentum och se om de har nått i hyllorna.
Gav mig även på avgassystemet men det blev bara sista biten då jag måste skaffa ett byxrör till volvoflänsen innan jag kan få ordning på resten, det blir iaf 2,5" till slutdämparen där det delas till 2x2".
Ser ut att fungera bra med kardankröken men den hamnar lite nära panhardstaget på vänstersidan, har ca 4cm frigång i höjdled. Dock rör sig ju den delen närmast fästet inte alltför långt så jag testar och ser hur det blir, man kan ju alltid bygga om
Lite av det som hände i helgen, ska ut en kväll i veckan och göra klart avgassystemet, sen är det bara att börja med kabeldragning till ms så kanske den kan provstartas i helgen som kommer!
Jag fick även ägarbytet i fredags, så äntligen är den lilla skönheten min på riktigt, ska ställas på så fort den startats!