3289
Sök

Opel Ascona B - B230FB + MS + Eaton M62

1 271 Inlägg
20 januari 2011
#21
Attenator skrev:
-stoffe- skrev:
ska följa för att se hur den blir lite synd på motor valet bara. hade vart fränt med en bmw motor annars

Jag funderade faktiskt lite på BMW-motor men det finns för många fördelar med volvorovan, även om den är primitiv i sin utformning.

Den "bästa" motor man kan få in under 150hk gränsen är väl 2-liters sexan från E36/tidiga E46.

Kan inte regga med turbo om man senare vill få den laglig med mer effekt.

Storleken på motor/växellåda hade inneburit ombyggnation av växellådstunnel, oljetråg eller framvagnsbalk, inredning osv osv.

På det här sättet får man en billig och stryktålig lösning som inte tar flera månader att färdigställa, jag har endast ägt bilen en månad och jag börjar redan se ljuset i slutet av tunneln smile

förstog att de är så du tänkt smile

404 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#22
Däremot skulle jag gärna ha fått dit motorn ur min brukis, 2,2-liters sexan på 170hk, sen kompressormatat, riktigt trevlig spis!


Rally Mupp
300 Inlägg
20 januari 2011
#23
Härligt med fler Ascona frälsta typer!

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

1 049 Inlägg
20 januari 2011
#24
Min Ascona B Berlina rullar sen i somras. Orginalrenovering.

Tommy

404 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#25
rallykleen skrev:
Härligt med fler Ascona frälsta typer!

Självklart, underbara bilar som tigger om att köras hårt!


404 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#26
tommyhjortasen skrev:
Min Ascona B Berlina rullar sen i somras. Orginalrenovering.

Tommy

Härligt, har du några bilder på bilen så man får se? Den här var aldrig värd att originalrenovera, förstärkta fjäder och stötdämpartorn och ombyggd lite överallt, men det är så jag vill ha det.

Originalbilar är underbara att titta på men jag håller mig borta från dem, har en tendens att börja bygga om allting wink


1 049 Inlägg
21 januari 2011
#27
Attenator skrev:
tommyhjortasen skrev:
Min Ascona B Berlina rullar sen i somras. Orginalrenovering.

Tommy

Härligt, har du några bilder på bilen så man får se? Den här var aldrig värd att originalrenovera, förstärkta fjäder och stötdämpartorn och ombyggd lite överallt, men det är så jag vill ha det.

Originalbilar är underbara att titta på men jag håller mig borta från dem, har en tendens att börja bygga om allting wink

Ditt projekt är härligt, du har handlag till skillnad från mig.
Min Ascona har jag svetsat upp helt, golv ,innerskärmar, balkar och skärmkanter, nya framskärmar, helrenoverad orginalmotor. Bilen har vinyltak och taklucka. Orginal sportfälgar med däck i orginaldimension. Det enda avsteget är dolda extra- och positionsljus samt inflyttade plastkofångare.

Övrigt, bilen har fått behålla sin patina så mycket som möjligt, ingen omlack förutom de nya skärmarna och skärmkanterna samt trösklarna. Tycker att de äldre orginalbilarna som fortfarande rullar är en form av tidsdokument som bör bevaras intakta.

För ett antal år sedan hade jag en annan åsikt!!

404 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#28
Härligt, en fin originalbil är en fröjd att se och ofta härliga att åka runt i!

Jo man ändrar fort åsikt, jag uppskattade ingenting som liknade original för bara några år sen men nu har man helt ändrat sig. Dock är jag fortfarande dum nog att börja bygga om allt jag äger så därför håller jag mig ifrån fina originalexemplar.

Det roliga med den här bilen är ju att den stått i 12 års tid så det känns bra att få ge den en andra chans på vägarna.


404 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#29
Då var helgen över och Asconan är lite närmare uppstart, vi hann inte riktigt allt som jag planerat men väldigt många saker ströks från listan!

Änligen har jag fått tag i en kupefläkt, inte provat den än då batteriet var tömt men den är monterad och förhoppningsvis ska den leverera lite luft.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1045579_tcy87f.jpg

Hann även dra slangar till värmepaketet så det blir intressant att se hur den biten fungerar när det är dags för uppstart.

Jag fick tillbaka kardan från SMT i umeå, riktigt bra firma som tar på sig allt möjligt mekaniskt arbete och till rätt pris dessutom. Lite reklam förtjänar de: http://www.smtumea.se/

Efter lite slipning och lack ser den "nya" kardan ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1045580_ibpytq.jpg

Även den är nu monterad, sitter perfekt och förhoppningsvis ska den vara dugligt balanserad. När jag ändå låg under bilen passade jag på att bygga en liten distans till växellådsfästet och lacka allting svart, det såg så skumt ut i silver:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1045581_oyeltc.jpg

Även motorfästena har nu slipats och lackats svarta för att slippa rosten.

Tog även lös volvons kopplingswire, sparade höljet och monterade det på Asconans originalwire, den passade helt perfekt så nu har vi koppling! Allting flyter på nästan för smidigt i det här bygget, jag sitter bara och väntar på bakslagen. Jag är övertygad att bilen har stått för länge och nu vill göra allt för att ta sig ut på vägarna

Även gaswire är monterad, original Asconawire kortades och fick ett nytt wirelås, fick även lov att borra upp gasrullen på volvoinsuget.

Köpte på mig 5m kopparrör, 8mm ID, som fick bli de nya bränslerören. Dessa trycktes på plats i originalfästena, har tyvärr ingen bild på det. Jag fortsatte sedan på bränslesystemet med att snickra ett fäste till pump+filter:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1045582_xt2nxe.jpg

Därefter kapades slangar till rätt längd och hela härligheten monterades med gummidistanser över och under karossen för att slippa vibrationerna, tycker det blev riktigt bra:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1045583_ktfiao.jpg

Som en sista touch på bränslesystemet provmonterades 4st sabb 900t16 spridare, dock vill jag helst använda originalspridarna från supran (440cc) men det verkar behövas speciella o-ringar. Ska åka förbi momentum och se om de har nått i hyllorna.

Gav mig även på avgassystemet men det blev bara sista biten då jag måste skaffa ett byxrör till volvoflänsen innan jag kan få ordning på resten, det blir iaf 2,5" till slutdämparen där det delas till 2x2".

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1045584_z1qg0u.jpg

Ser ut att fungera bra med kardankröken men den hamnar lite nära panhardstaget på vänstersidan, har ca 4cm frigång i höjdled. Dock rör sig ju den delen närmast fästet inte alltför långt så jag testar och ser hur det blir, man kan ju alltid bygga om

Lite av det som hände i helgen, ska ut en kväll i veckan och göra klart avgassystemet, sen är det bara att börja med kabeldragning till ms så kanske den kan provstartas i helgen som kommer!

Jag fick även ägarbytet i fredags, så äntligen är den lilla skönheten min på riktigt, ska ställas på så fort den startats!


172 Inlägg
24 januari 2011
#30
trevligt med flera ascona projekt. kommer att följas

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#31
panzerknackers skrev:
trevligt med flera ascona projekt. kommer att följas

Kul att fler tycker det är roligt med asconan, själv är jag helfrälst efter bara några veckors skruvande. Även den gula lacken som jag avskydde i början har blivit allt mer uppskattad smile


172 Inlägg
24 januari 2011
#32
Attenator skrev:
panzerknackers skrev:
trevligt med flera ascona projekt. kommer att följas

Kul att fler tycker det är roligt med asconan, själv är jag helfrälst efter bara några veckors skruvande. Även den gula lacken som jag avskydde i början har blivit allt mer uppskattad smile

det är riktigt lätt att fastna i ascona träsket wink håller på med ett likvärdigt projekt fast med en b230 fk. trångt som bara den när man har en turbo samt fördelaren på bakändan. värmepaketet åkte bort vid ett tidigt skede men de gör inget pga jag drar en nu fläkt från biltema. http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventialtio … rumsflakt/ och lite slang. har du kvar original bromsar än på din. själv så blev de bromsar från en 240 på min.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#33
panzerknackers skrev:
Attenator skrev:
panzerknackers skrev:
trevligt med flera ascona projekt. kommer att följas

Kul att fler tycker det är roligt med asconan, själv är jag helfrälst efter bara några veckors skruvande. Även den gula lacken som jag avskydde i början har blivit allt mer uppskattad smile

det är riktigt lätt att fastna i ascona träsket wink håller på med ett likvärdigt projekt fast med en b230 fk. trångt som bara den när man har en turbo samt fördelaren på bakändan. värmepaketet åkte bort vid ett tidigt skede men de gör inget pga jag drar en nu fläkt från biltema. http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventialtio … rumsflakt/ och lite slang. har du kvar original bromsar än på din. själv så blev de bromsar från en 240 på min.

Okej, jag hade planen att göra det bytet först men jag kör en vanlig b230f nu så får man se om man kanske kan "förklä" den till en fk lite senare wink Biltema är ju underbart, finns allt möjligt special som man kan anpassa till sina byggen.

Än sitter originalbromsarna där men jag har rekordbromsar liggandes på hyllan, kan dock inte montera dem innan sommaren då jag har 13" plåtfälgar till vinterdäcken. Har hört rykten att man inte får dit dem när man byter bromsar och jag orkar inte köpa nya vinterdäck förrän nästa år. Men så fort sommaren kommer åker rekordbromsar och 15" fälgarna dit. 240-bromsar skulle vara helt suveränt men det får bli till nästa vinter då man har kört en sommar och sett vad man vill bygga om smile


404 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#34
Sådär då har man klarat av ytterligare en helg, jag hade förhoppningar om att dra igång ms:et under helgen men jag får ta det nästa helg istället. Avgassystemet krävde lite för mycket av min tid, en av grenrörsbultarna gick av mm, men nu är det helt färdigt. 2,5" system hela vägen som delar sig i 2x2" i slutdämparen, fick tag i en 2,5" katt från en 9000 2,3t av garagepolaren:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1049300_o2buqs.jpg

Mittendelen, har spenderat mycket tid med vinklarna så det ska ligga nära karossen, även om det är svårt att se på bilden, ca 10mm nerstick från rambalkarna som mest.

Sen påbörjades elektroniken, lite av grejerna som ska in i bilen:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1049299_sochj1.jpg

Dragit nya strömkablar från batteri till generator, startmotor och jord till motor + kaross, jag hatar jord/strömproblem så allting dras om med ordentliga kablar och kontakter:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1049302_y6b4fh.jpg

Det är dock fel batteri som sitter där, har endast detta som "mockup", har ett nytt liggandes i stugan som jag inte hunnit hämta än.

Sen har jag påbörjat installationen i handskfacket, säkrat av kabelhärvan och dragit kablar till strömsidan av relän osv. Riktigt roligt att komma igång med elarbetet, allting går så fort, det är trots allt fjärde gången man bygger härva till ms, och man slipper skita ner sig

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1049303_e4hk2e.jpg

Högra reläet ska bytas mot ett likadant som det vänstra, billiga "noname" relän är inte värt att använda har jag märkt. Alla kablar med direkt + eller tändningsaktiverad + blir röda, den gula är bränslepumpskabeln. Sen kommer dragning av spridare, tändspole, trigger, IAT, CLT, TPS och inkoppling av LC-1:an så man kan mappa in den ordentligt.

En rolig överraskning var att garagepolaren letat fram en riktigt läcker träratt som ska in i Asconan, jag är sugen på mocka sen så man får bra grepp men trärattar har en speciell plats i hjärtat smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1049301_pijul1.jpg

Avslutningsvis vill jag uppmana alla att höra av er om ni har svarta, släta dörrhandtag från manta B till salu då jag vill byta alla mina kromade! Letar även efter plastkofångare till bilen, stackarn står ju och skäms utan handtag och kofångare:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1049304_n5t1ut.jpg


172 Inlägg
31 januari 2011
#35
kan ha kofångare i plast. skall kolla det.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#36
panzerknackers skrev:
kan ha kofångare i plast. skall kolla det.

Det skulle vara kungligt, de verkar vara svåra att få tag i, har letat sen jag köpte bilen men inte fått napp än. De flesta skickar väl med kofångarna när bilen skrotas.


Allansson
31 januari 2011
#37
Ballt bygge!

172 Inlägg
31 januari 2011
#38
Attenator skrev:
panzerknackers skrev:
kan ha kofångare i plast. skall kolla det.

Det skulle vara kungligt, de verkar vara svåra att få tag i, har letat sen jag köpte bilen men inte fått napp än. De flesta skickar väl med kofångarna när bilen skrotas.

jo dom försvinner rätt fort. om jag inte minns helt fel så kan det finnas både för fram och bak i sådana fall. harlite annat ull lull som jag inte kommer att använda på min röda dels kofångare för risken är stor att den nya fronten och bakdelen som jag lagt pp bilder på kommer att sitta fint istället wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

172 Inlägg
31 januari 2011
#39
Attenator skrev:
Fördelen med att den här bilen är importerad och har varit en projektbil under 12 års tid är att den är otroligt rostfri, de enda ställen jag kommer att åtgärda är bakre skärmkanterna där det blommat upp lite rost. Skönt att slippa svära över dålig plåt och istället kunna fokusera på det roliga, motor- och chassikonstruktion!

Började med lite kapning, tog bort originalplåtarna till kylaren samt förstärkningarna under frontplåten då det ska i en saab 900 t16-kylare + elfläkt, lite extra luftflöde skadar inte

http://www1.garaget.org/gallery/archive … x9a5ll.jpg

Detta gjorde det även lättare att få dit motor+låda när det var dags för lyftet. Huven togs av och efter några välriktade slag med släggan, samt lite kapning framför värmepaketet (paketet i sig är helt orört), satt motorn på plats och man kunde börja bygga motorfästen. Vi kommer att kunna använda original motorfäste på vänster sida och på höger blir det lite finlir men original motorkuddar kommer användas, skönt att slippa stum montering!

http://www1.garaget.org/gallery/archive … lz2zzq.jpg

Det har tydligen suttit en stadigare växellåda i bilen original så växellådstunneln var redan uppkapad bakåt, vilket underlättade när vi skulle i med Volvomotorn, då oljetrågets form gör att motorn måste förskjutas bakåt (perfekt för viktfördelningen). Vi blev dock tvungna att kapa upp ytterligare ca 5cm, växelspaken hamnade riktigt bra till, nära ratten!

http://www1.garaget.org/gallery/archive … qlx2cg.jpg

Mittkonsolen kommer att flyttas ca 5cm bakåt så det kommer se "rätt" ut när man är klar. Ursäkta bildkvaliten, har bara mobilkamera för tillfället med det ska åtgärdas framöver.

vart kommer den ifrån börgan. det stog något att den var importerad.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#40
panzerknackers skrev:
Attenator skrev:
panzerknackers skrev:
kan ha kofångare i plast. skall kolla det.

Det skulle vara kungligt, de verkar vara svåra att få tag i, har letat sen jag köpte bilen men inte fått napp än. De flesta skickar väl med kofångarna när bilen skrotas.

jo dom försvinner rätt fort. om jag inte minns helt fel så kan det finnas både för fram och bak i sådana fall. harlite annat ull lull som jag inte kommer att använda på min röda dels kofångare för risken är stor att den nya fronten och bakdelen som jag lagt pp bilder på kommer att sitta fint istället wink

Ja det kommer se riktigt brutalt ut med kjolarna dina, hela bygget är ju elakt som få! Även jag har ju lite drömmar i bakhuvudet om att ändra utseendet, kanske t.o.m. bredda, men det får vänta ett tag wink

Hittar du plastkofångarna så köper jag av dig dom direkt, så man får lite mer stil på bygget.

Det står inte vartifrån bilen är importerad faktiskt, står bara "F99B Importerad för eget bruk" i registreringsbeviset, mest troligt är det väl tyskland.



Sök