Nu har det varit dåligt med uppdateringar på slutet, får skylla på att vi rev ut köket och det har blivit väldigt få timmar i garaget. Dock är köket nästan färdigt nu så asconan ska få mer kärlek!
Kompressor är inhandlad, en Eaton M62 med defekt magnetkoppling, spelar dock ingen roll då jag inte kommer använda original remskiva:
Jag började med att ta bort den yttre skivan som håller i axeln, kapade lös den inre medbringaren som ska användas till min nya remskiva:
Jag mätte lite snabbt och gjorde några uträkningar, det visade sig att den dubbla remskivan från min reservgenerator har perfekt utväxling för ca 0,8 i laddtryck. Vevens remskiva: 155mm i diameter, generator 75mm = 2,07 i utväxling.
M62an levererar 1,016 liter luft/varv, med 2,07 i utv. ger detta: 6500 x 2,07 x 1,016 = 13 648 l.
Motorn på 2,3 liter och 13 648 l ger: 13 648/(2,3/2 x 6500) = 1,83.
Dock får man ju räkna med lite förluster så jag lär hamna runt 0,7-0,8 i slutändan beroende på hur tätt jag får trycksystemet.
Så här är tanken, jag ska svarva ur hålet i remskivan och även "kuggarna" på medbringaren lite för att kunna trä ihop de båda och foga samman. Sen köra med dubbla generatorremmar och tillverka ett fäste som låter mig spänna remmarna genom att förskjuta kompressorn.
Medbringaren ser ut att vara i mässing, funderar på hur man bäst sammanfogar den med remhjulet i stål, några tips?
Jag har även haft triggerproblem, hallgivaren i fördelaren dog och jag blev tvungen att spåra upp en ny. Detta är nu löst och min nya begagnade fördelare är installerad, motorn är uppstartad och går riktigt fint. Jag var orolig för skicket på motorn men den verkar frisk, inga lagerknack och riktigt lättstartad efter lite pillrande med Crankinginställningar och Req_fuel i ms:et.
Det dök tyvärr upp ett annat problem, vattenpumpen läcker lite så jag har tagit isär den och skurit till en ny packning som limmats på plats, hoppas på att det ska hålla tätt den här gången.
Igår åkte jag ut och hade tänkt ta första provturen med asconan, dock möttes jag av det här:
Skylten på dörren är ungefär i huvudhöjd så jag fick skotta fram en liten gång och öppna portarna, tog ca 45min. Hoppas att han vi hyr av drar ut med traktorn och röjer under dagen så man får köra asconan i veckan!