2534
Sök

Opel Ascona B - B230FB + MS + Eaton M62

404 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#41
Allansson skrev:
Ballt bygge!

Tackar tackar, hoppas den ska bli lika rolig att köra som jag planerat bara smile


172 Inlägg
31 januari 2011
#42
Attenator skrev:
panzerknackers skrev:
Attenator skrev:

Det skulle vara kungligt, de verkar vara svåra att få tag i, har letat sen jag köpte bilen men inte fått napp än. De flesta skickar väl med kofångarna när bilen skrotas.

jo dom försvinner rätt fort. om jag inte minns helt fel så kan det finnas både för fram och bak i sådana fall. harlite annat ull lull som jag inte kommer att använda på min röda dels kofångare för risken är stor att den nya fronten och bakdelen som jag lagt pp bilder på kommer att sitta fint istället wink

Ja det kommer se riktigt brutalt ut med kjolarna dina, hela bygget är ju elakt som få! Även jag har ju lite drömmar i bakhuvudet om att ändra utseendet, kanske t.o.m. bredda, men det får vänta ett tag wink

Hittar du plastkofångarna så köper jag av dig dom direkt, så man får lite mer stil på bygget.

Det står inte vartifrån bilen är importerad faktiskt, står bara "F99B Importerad för eget bruk" i registreringsbeviset, mest troligt är det väl tyskland.

ah okej men det brukar gå att finna vart den gått tidigare. tittade på kofångare fram och den är ok men det har suttet extralysen på den men det kanske inte gör något?? den i bak e ju hel o fin. ha en front läpp liggande oxå. den som sitter på den gröna

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#43
Nu börjar det likna någonting, tog ett ordentligt pass i lördags och bilen är mer komplett än någonsin förr smile

Började med att kapa bakre stötdämparna då jag lyckats montera framfjädrarna bak, måste ha varit på fyllan den helgen, så nu går de kapade Jamexfjädrarna dit utan risk att hoppa ur, blev ca 12cm kapning!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1052915_flz3f5.jpg

Fjädringsvägen blir bara 10cm men det ska ju inte bli en rallycrossare, hoppas bara det räcker till isbanorna, får köra när det är bra plogat helt enkelt. Mina första hemmgjorda sänkningsdämpare för övrigt, riktigt kul att prova nått nytt!

Jag var orolig att bilen skulle se tokig ut med kapade fjädrar men efter att ha klippt till nya övre och nedre fjädersäten i tjockt gummi ser den ut så här, nere på backen och redo för första provturen:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1052916_m6kdy9.jpg

Svårt att se framifrån men stancen blev previs som jag vill ha den, helt plan mot underredet och lagomt låg, ska mäta hur mycket markfrigång jag har till helgen men det är minst 10cm. Snacka om att jag längtar efter sommaren så MIM-fälgarna får pryda henne istället för de rostiga 13"arna...

Bytte även ut ratten, det tog runt 20 slag med släggan innan originalratten släppte men nu är förarplatsen riktigt trevlig:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1052917_9b43hs.jpg

Har börjat dra dit plasten under instrumentpanelen och hittade även en kassettstereo i en peugeot 605 ute på gården som ska i, perfekt med lite retro-look även på stereofronten, skulle bara ha bytt ut originalhögtalaren mot en ny dock. Någon som vet vilken storlek det är?

Pegan fick även offra sina fräscha originalstolar då de matchar baksäte och inredning bättre än kadettstolara jag tänkt använda, bilder kommer till helgen när fästen är tillverkade för stolarna.

Sen blev det förstås en hel del ms-dragning, kabelhärvan är i princip klar, det saknas dock IAT- och TPS-givare innan starten:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1052914_b8r7c8.jpg

Som avslutning satte jag fast kylaren och började dra slangar, bytte även batteri till ett lite lägre så det inte tar i huven, original elsystem är nu helt inkopplat och fullt fungerande, det ser även ut att finnas gott om plats för kompressor:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4969/1052918_1qvll6.jpg

Jag saknar bara några småsaker innan starten, hoppas på att få fram allting och starta någon kväll i veckan så man får höra henne vråla.


1 314 Inlägg
7 februari 2011
#44
Ser fint ut!

Ska följas wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
7 februari 2011
#45
Coolt! smile

404 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#46
RallyMartin skrev:
Ser fint ut!

Ska följas wink

Bebben skrev:
Coolt! smile

Tackar tackar, till helgen blir första provturen, ska försöka filma lite då. Måste även få tag i en ny kamera då mobilen inte duger!
Senast redigerat av Attenator (7 februari 2011)


172 Inlägg
7 februari 2011
#47
ser riktigt bra ut. intresant med sprutet wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#48
panzerknackers skrev:
ser riktigt bra ut. intresant med sprutet wink

Det är bara att säga till om du är sugen på en liknande setup så kan jag rekommendera en grymt duktig ms-kille, det här blir min fjärde bil, camaron och båda suprorna har haft megasquirt.


172 Inlägg
7 februari 2011
#49
Attenator skrev:
panzerknackers skrev:
ser riktigt bra ut. intresant med sprutet wink

Det är bara att säga till om du är sugen på en liknande setup så kan jag rekommendera en grymt duktig ms-kille, det här blir min fjärde bil, camaron och båda suprorna har haft megasquirt.

jepp jag tänkte ha det i asconan så det kan vara bra att ha någon att bolla med wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#50
panzerknackers skrev:
Attenator skrev:
panzerknackers skrev:
ser riktigt bra ut. intresant med sprutet wink

Det är bara att säga till om du är sugen på en liknande setup så kan jag rekommendera en grymt duktig ms-kille, det här blir min fjärde bil, camaron och båda suprorna har haft megasquirt.

jepp jag tänkte ha det i asconan så det kan vara bra att ha någon att bolla med wink

Absolut, det är bara att du hör av dig. Ska du köra med givaren från svänghjulet som trigger? Alternativet är ju att skaffa en likadan fördelare som jag kör med, så kan du skippa den bakmonterade fördelaren helt, få lite mer utrymme bakom motorn.


172 Inlägg
7 februari 2011
#51
Attenator skrev:
panzerknackers skrev:
Attenator skrev:

Det är bara att säga till om du är sugen på en liknande setup så kan jag rekommendera en grymt duktig ms-kille, det här blir min fjärde bil, camaron och båda suprorna har haft megasquirt.

jepp jag tänkte ha det i asconan så det kan vara bra att ha någon att bolla med wink

Absolut, det är bara att du hör av dig. Ska du köra med givaren från svänghjulet som trigger? Alternativet är ju att skaffa en likadan fördelare som jag kör med, så kan du skippa den bakmonterade fördelaren helt, få lite mer utrymme bakom motorn.

jo jag funderar på något sådant wink mums att få den ännu längre bak wink den e nu redan långt bak samt långt ner som du kan se på sidan wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#52
panzerknackers skrev:
Attenator skrev:
panzerknackers skrev:

jepp jag tänkte ha det i asconan så det kan vara bra att ha någon att bolla med wink

Absolut, det är bara att du hör av dig. Ska du köra med givaren från svänghjulet som trigger? Alternativet är ju att skaffa en likadan fördelare som jag kör med, så kan du skippa den bakmonterade fördelaren helt, få lite mer utrymme bakom motorn.

jo jag funderar på något sådant wink mums att få den ännu längre bak wink den e nu redan långt bak samt långt ner som du kan se på sidan wink

Hehe jo din måste vara 5-10cm längre bak än min motor med tanke på ingreppen i torpedväggen tongue Mäktigt med rätt viktfördelning!


172 Inlägg
7 februari 2011
#53
Attenator skrev:
panzerknackers skrev:
Attenator skrev:

Absolut, det är bara att du hör av dig. Ska du köra med givaren från svänghjulet som trigger? Alternativet är ju att skaffa en likadan fördelare som jag kör med, så kan du skippa den bakmonterade fördelaren helt, få lite mer utrymme bakom motorn.

jo jag funderar på något sådant wink mums att få den ännu längre bak wink den e nu redan långt bak samt långt ner som du kan se på sidan wink

Hehe jo din måste vara 5-10cm längre bak än min motor med tanke på ingreppen i torpedväggen tongue Mäktigt med rätt viktfördelning!

sant. blir det att den blir klar tills jag skall uppåt mina födelse trakter s kommer jag förbi med men så får vi gämföra wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

172 Inlägg
14 februari 2011
#54
lite dåligt med uppdateringar va wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#55
Nu har det varit dåligt med uppdateringar på slutet, får skylla på att vi rev ut köket och det har blivit väldigt få timmar i garaget. Dock är köket nästan färdigt nu så asconan ska få mer kärlek!

Kompressor är inhandlad, en Eaton M62 med defekt magnetkoppling, spelar dock ingen roll då jag inte kommer använda original remskiva:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-7841840be8a2f3ee7e84b17a87c350d8.jpg

Jag började med att ta bort den yttre skivan som håller i axeln, kapade lös den inre medbringaren som ska användas till min nya remskiva:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-18638aab1b333a941b6736d37882c1e8.jpg

Jag mätte lite snabbt och gjorde några uträkningar, det visade sig att den dubbla remskivan från min reservgenerator har perfekt utväxling för ca 0,8 i laddtryck. Vevens remskiva: 155mm i diameter, generator 75mm = 2,07 i utväxling.

M62an levererar 1,016 liter luft/varv, med 2,07 i utv. ger detta: 6500 x 2,07 x 1,016 = 13 648 l.

Motorn på 2,3 liter och 13 648 l ger: 13 648/(2,3/2 x 6500) = 1,83.

Dock får man ju räkna med lite förluster så jag lär hamna runt 0,7-0,8 i slutändan beroende på hur tätt jag får trycksystemet.

Så här är tanken, jag ska svarva ur hålet i remskivan och även "kuggarna" på medbringaren lite för att kunna trä ihop de båda och foga samman. Sen köra med dubbla generatorremmar och tillverka ett fäste som låter mig spänna remmarna genom att förskjuta kompressorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-77886065cd636837b107e92055abb050.jpg

Medbringaren ser ut att vara i mässing, funderar på hur man bäst sammanfogar den med remhjulet i stål, några tips?

Jag har även haft triggerproblem, hallgivaren i fördelaren dog och jag blev tvungen att spåra upp en ny. Detta är nu löst och min nya begagnade fördelare är installerad, motorn är uppstartad och går riktigt fint. Jag var orolig för skicket på motorn men den verkar frisk, inga lagerknack och riktigt lättstartad efter lite pillrande med Crankinginställningar och Req_fuel i ms:et.

Det dök tyvärr upp ett annat problem, vattenpumpen läcker lite så jag har tagit isär den och skurit till en ny packning som limmats på plats, hoppas på att det ska hålla tätt den här gången.

Igår åkte jag ut och hade tänkt ta första provturen med asconan, dock möttes jag av det här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-29eb41319221328ce8828bda6e1aa1a8.jpg

Skylten på dörren är ungefär i huvudhöjd så jag fick skotta fram en liten gång och öppna portarna, tog ca 45min. Hoppas att han vi hyr av drar ut med traktorn och röjer under dagen så man får köra asconan i veckan!


172 Inlägg
7 mars 2011
#56
surt med all snö. men se det med glimten i ögat. du kan ju meka mera kompressor wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#57
Hehe jo precis, men jag skulle vilja få ut den så jag kan besikta smile


172 Inlägg
7 mars 2011
#58
sant. wink frågan e hur det kommer o bli med den motorn pga om jag förstått det så har du inte katt o lamda på den.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#59
Jodå 2,5" katalysator från en Saab 9000 2,3t sitter på plats och MS:et är lambdastyrt, sitter en LC-1 Bredbandslambda där nu. Motorn kommer från en 240 -88 så det är en lambdastyrd katalysatormotor original.

Däremot kanske de inte är så taggade på att man bytt styrsystem, men frågan är ju om de överhuvudtaget märker det.


172 Inlägg
7 mars 2011
#60
ah okej då e jag med på tanke gången. då skall det nog inte vara problem wink du får dölja ms i en original box smile

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!


Sök