2590
Sök

Opel Ascona B - B230FB + MS + Eaton M62

326 Inlägg
8 mars 2011
#61
Borde int va några problem å rega me annat sprut smile Dessutom får man rega me E85 om du ha utbytt sprut smile så ha iaf jag förstått reglerna smile

404 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#62
Okej det var mer än jag visste, hade för mig att man endast fick regga en bil med utbytt motor om man tog den som ett komplett paket, utan ombyggnationer, från donatorbilen.

Får allt se vad de säger på bilprovningen, bara att hålla tummarna, väntar nog till efteråt med att montera kompressorn iaf wink


326 Inlägg
9 mars 2011
#63
tror man måst rega med originalsprut först om du har otur, men är inte hundra säker smile

håller mina tummar för dig, å hoppas på besiktning nu snart, snön e ju påväg bort så big_smile

404 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#64
Jo jag hoppas bara på att de inte ska märka någonting, men det är ju inte många bilpovningskillar som ser skillnad på original kabelhärva och en hemmabyggd om man klär den i robotslang.

Snön ja, hoppas ju fortfarande att jag ska hinna iaf ett varv på isbanan i trehörningen innan den har smält. Får se om banan är plogad i helgen och allt stämmer så blir det premiär!


326 Inlägg
9 mars 2011
#65
säg bara du va tvungen å byta kablarna smile "de va dåliga" eller nå. Men robotslang borde fasen funka.

jo, isbanan är ju ett måste iaf en gång om vintern. då hoppas vi på film big_smile

404 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#66
Körde ett litet pass igår igen, blev inte alltför mycket gjort men nu har jag iaf sammanställt en lista över allt som är kvar inför besktning så man vet vad som ska göras i helgen.

Så här såg spaden ut efter det enorma snöraset från taket och traktorskottningen därefter:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-bcda2044e20f1c0e5f64c2865e8ac3a2.jpg

Dessutom har portarna tryckts in och gångjärnen har böjts så jag blir nog tvungen att koppla bogserlina på vänstra porten för att få upp den i helgen när asconan ska ut.

Jaja in tog jag mig iaf, kofångarna hade dykt upp på Bussgods så det blev montering direkt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-a71534844bce93abdd683f9e7e783b18.jpg

Bakre var i kanonskick, dock ska jag skjuta den närmare bilen senare, ligger nu ca 2,5cm utanför karossen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-7aab0ccb867223484add6e6ab533524f.jpg

Främre var sämre överlag men det visste jag ju innan, blev tvungen att svetsa om fästena pga rost och då passade jag på att skjuta in den mot karossen, blev grymt bra tycker jag själv. Börjar se ut som en hel bil nu!

Det blev även lite småmek, kapade till ett ordentligt batterifäste med dubbla hål så jag kan byta mellan mina två batterier:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-c0faed637c56b4b4289a5441de6b14d0.jpg

Drog även dit kylfläkten och testade den, ett enormt flöde ur saab-fläktarna, den kommer att få jobba till sommaren! Tog tyvärr ingen bild på det men jag får ta en ordentlig bildserie med systemkameran när bilen är ute i det fria. Hoppas även på att kunna ta den till stan och tvätta hela bilen, som ni ser på bilderna är den täckt med ingrodd smuts.


404 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#67
OpelAstraPower skrev:
säg bara du va tvungen å byta kablarna smile "de va dåliga" eller nå. Men robotslang borde fasen funka.

jo, isbanan är ju ett måste iaf en gång om vintern. då hoppas vi på film big_smile

Ja precis, byta kablar måste man ju få göra. Dock undrar jag om de märker avsaknaden av LMM, funderar på att dra dit den bara för syns skull.


172 Inlägg
10 mars 2011
#68
blev ju riktigt bra med kofångarna. kan va bra att ha en lmm på men om den är inkopplad e ju en annan fråga wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

172 Inlägg
27 mars 2011
#69
nu får du uppdatera lite wink hur går det för dej

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#70
Ikväll eller senast imorgon kommer det en massiv uppdatering. Bilen är startad, inredningen ihopsatt och allt är klart för provkörning så om jag får med mig någon kompis till garaget kanske det även blir en filmsnutt från mappningen!


172 Inlägg
27 mars 2011
#71
se där ja wink låter riktigt skoj wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#72
Tråkig bilduppdatering men bättre kommer imorgon, nu är bilen indragen till stan, dock hade jag i min enfald lyckats ställa dwellen helt åt skogen så jag kunde inte varva över 2500. Idag ska tändstift bytas och mappningen påbörjas, ska även in till ok och ge asconan en välförtjänt tvätt med en stadig laddning avfettning!

Lite bilder kan man ju lägga in, inredningen är ihopsatt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-66fa4726099926dd9f649bafa9c56f1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-567c5d9c03c3af9eabde2dc98fecc520.jpg

Framstolarna är grymt sköna men stämmer så dåligt överens med resten av inredningen att de måste bytas omgående, har någon en uppsättning billiga sportstolar i svart så hör av er!

Monterade även expansionskärlet och fyllde på, nu är kylsystemet helt tätt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-19c722d040bd21c529121cf9b38cecbb.jpg

Fixade två läckra slutrör:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-983cabe0ee6b132deea24d23e15a72db.jpg

Färdigställt remhjulet till kompressorn:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-90c408b27b8501fed527408acc6c03a4.jpg

Och monterade kylfläkt + tuta från Biltema:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-dc0e3afc4c2214abdb5fc245b66ac48c.jpg


172 Inlägg
13 april 2011
#73
hur går det för dej. har kommet igång med mitt bygge mer på allvar nu wink eventuelt så får jag upp nya bakaxeln på söndag. vad var det du behövde te din. eller har du löst det.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#74
Det går jäkligt trögt, har inte hittat någon vettig bakaxel till rätt pengar än så jag funderar på att ta isär den gamla och se vilket lager som har skurit. Med lite tur och en vansinning mängd våld kanske man kan få lös och byta det.

Vad har du för axel i din? Kan ju vara intressant att köpa hela isåfall, ganska skönt att bara skifta ut.


172 Inlägg
14 april 2011
#75
oki de lät ju inget skoj. jag snickrar dit en 1031 axel som en gång i tiden suttet på en 240. diff är utbytt till en lite mera rock n roll aktig pryl wink ska öppna upp min diff som jag har på opel axeln så ska vi se hur den ser ut i skick.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#76
Gör gärna det, skulle vara kung. Du sitter inte på en lamelldiffad axel någonstans? wink


172 Inlägg
14 april 2011
#77
mjo men inte till opel wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#78
Nu så har äntligen Adam Opel sett ljuset igen! Lite bilder som förklarar varför det har varit stillestånd på slutet.

Efter att ha letat ersättare till bakaxeln gav jag upp och rev isär den svetsade axeln, efter någon timme med ett hemmgjort bräckjärn sprack svetsarna vid drivaxlarna och det här upptäcktes:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-5cb3e7114ba5b34c4f33accb92a0cff1.jpg

Resterna av pinjonglagret, inte kosntigt att bakaxeln gick tungt wink

Efter många timmars skruvande sitter dock Asconan äntligen ihop igen, igår tog jag en tur med den och allting känns fint, dock behövs en bromsluftning efter bytet till Rekordbromsarna.

https://www1.garaget.org/archive/5/4969/229792/229792-2355138.jpg

Här står skönheten och väntar på kärlek, nya huvlås står högst på listan, har även mekat dit stereo och tätat avgassystemet ordentligt, till helgen kommer en större bildserie med film från finmappningen!
Senast redigerat av Attenator (26 maj 2011)


404 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
#79
Helt underbart! Var ute igår med en kompis och mappade in Asconan, hann bara med fem vändor innan datorn fick nått mystiskt fel och vägrade starta Megatune men vi hann en del ändå! Vred på ordentligt med tändning och mappade för att ligga på ca 13 i AFR under acc, ca 14 under jämn körning. Vilken skillnad det blev, nu går Asconan riktigt fint och svarar grymt bra redan från tomgång. Jag måste dock fokusera mer på den nedre delen av mappen, särskilt 3-7000 varv och VE under 50, där går det alldeles för fett.

Dock har jag problem med att motorn ligger mot framvagnsbalken, efter provmonteringen har den "satt" sig lite mer på kuddarna så jag måste fixa några karossbrickor och lägga mellan, det blir ordentliga vibrationer i hela karossen vid vissa varv.

Bromsarna är även en historia i sig, ordentligt med vibrationer, rent otrevligt att bromsa i högre farter, men nya skivor är beställda från Laitis och kommer till veckan.

Det här kommer bli en riktigt rolig bil så fort jag fått ordning på bromsar och motorfästen, den ligger som ett strykjärn mot vägen och känns kraftfull även utan kompressor. Dock kunde man önska lite mer varvvillighet men det är trots allt en traktormotor. Snart dags att boka registreringsbesiktning!


Santa's little helper
245 Inlägg
23 juni 2011
#80
Hur har jag kunnat missa denna?
Har alltid drömt om ett Ascona B projekt! men då de är väldigtväldigt sällsynta som releterar till varför de är så dyra här i Finland.
Men nån gång kommer de dyka upp nått, de är jag säker på! smile

lycka till och väntar livligt att få höra denna skapelse arbeta!



Sök