2523
Sök

Opel Ascona B - B230FB + MS + Eaton M62

404 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#81
Att Asconorna är så ovanliga i Finland, du får åka över och handla en i Sverige. finns en till salu i Skellefteå till helt rätt pris! Kul att du hittat min tråd iaf!


404 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#82
Lite småpyssel i garaget, all tid har gått åt till annat. Det här blir det sista som görs på ett tag, vi åker nämligen till tyskland imorgon, handlar en husbil och kör roadtrip genom europa.

Det lilla man har hunnit ser ut så här:

https://www1.garaget.org/archive/5/4969/229792/large_229792-2406051.jpg

Nya och fina frambromsar från Rekord 2,2, underbart att sätta dit nya delar.

https://www1.garaget.org/archive/5/4969/229792/large_229792-2406053.jpg

Sen bytte jag de blå, trasiga och rostiga huvlåsen mot nya i silver, högt på önskelistan står dock ett par såna här:

http://www.flatoutperformance.se/shop/images/uploads/aa323.jpg

Hade helst haft kvar original huvlås men de var borta sen länge tillbaka.
Senast redigerat av Attenator (5 juli 2011)


404 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#83
Oj så segt det har gått på slutet, köpte ett rivningshus som vi har jobbat med, tyvärr har därför Asconan fått lida sad

Dock har jag börjat mixtra igen, ska byta toppen då packningen har gett sig. Letar efter en roligare topp, 531 med en kul kam eller liknande.

Måste även uppmana alla att rösta på:

http://www.vadskulledugora.se/bidrag/by … ncerfonden

Och lägga upp länken i era projekttrådar, killen bygger en bil som ska auktioneras ut till förmån för Barncancerfonden men blev bestulen på alla delar och behöver pengarna för att kunna slutföra projektet!


192 Inlägg
23 september 2011
#84
tuomas skrev:
Hur har jag kunnat missa denna?
Har alltid drömt om ett Ascona B projekt! men då de är väldigtväldigt sällsynta som releterar till varför de är så dyra här i Finland.
Men nån gång kommer de dyka upp nått, de är jag säker på! smile

lycka till och väntar livligt att få höra denna skapelse arbeta!

Nå nu skojjar du ju wink finns hur många rally-asconor till salu cool fast ni kanske snackade om orginalare big_smile


Santa's little helper
245 Inlägg
24 september 2011
#85
@ Hengxel:
- Jo alltså klart de poppar upp nått lite nu och då men här i Finland så äre svårt å hitta nått bra utgångsobjekt. i alla fall här i våra trakter!


192 Inlägg
24 september 2011
#86
tuomas skrev:
@ Hengxel:
- Jo alltså klart de poppar upp nått lite nu och då men här i Finland så äre svårt å hitta nått bra utgångsobjekt. i alla fall här i våra trakter!

vart i finland bor du? har en morbror i oulu som jag skojade me om bakhjulsdrivet en dag så vart jag ti deras stuga nästa helg så sa han att han har en kompis som vill sälja big_smile o han sa också att de är relativt lätt att hitta färdiga rallybilar utan motor big_smile


404 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#87
Börja bygga på en rallycrossbil är ju inte helt fel, man får ju en del gratis i form av chassiförstärkningar osv.


Santa's little helper
245 Inlägg
26 september 2011
#88
@ hengxel:
- Vasa/Vaasa. hahh vilken tur :p


192 Inlägg
26 september 2011
#89
tuomas skrev:
@ hengxel:
- Vasa/Vaasa. hahh vilken tur :p

bara du åker hitåt o hämtar en, kolla nettiauto?


404 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#90
Nu är Asconan i garaget för vinterförvaring, tog beslutet att satsa all energi på hus/garagebygge under hösten. Dock bytte jag toppackning innan jag ställde bort, den har tryckt ur sig vatten och haft en tendens att gå varm i tid och otid. Vilken jäkla skillnad det blev med ny packning, känns som att det gav 15hk, inte konstigt med kompressionsfall på två cylindrar.

Tryckte dit ett sportfilter, billig variant från autoparts men storleken var perfekt för bilen, ska ta kort på placeringen sen:

http://www.autoparts.se/bilder/WebProdukter/460-06105.jpg

Åkte ut och lekte av mig lite innan det var dags för vinterförvaringen. Helt otroligt så kul den är i kurvorna, jag hade planer på att mjuka upp bakfjädringen något men efter den här körningen har planerna skrotats helt! Den är underbar när man ligger i täta kurvor och kickar ut fint med baken när man trycker på, då får man stå ut med komfortproblematiken. Jag byggde ju trots allt den här bilen för konbanor och allmänt busande.

Dock ska framdämparna bytas mot gasdämpare, en styrled är slut och krängningshämmaren fram ska få nya bussningar. Blir att skifta däck mot en uppsättning Premium Contact jag fick tag i snorbilligt, skulle även ha gjort en framvagnsinställning.

Jag hade funderingar på att byta styrsnäckan till en lite snabbare då det är många varv mellan rattutslag men även den punkten skjuts på framtiden, man får arbeta en del vid snabba kursändringar men det förstör inte körkänslan.

Den uppdaterade att-göra-listan ser ut så här:

1. Fräscha upp lacken
2. Byta styrled
3. Nytt gummi till krängningshämmare
4. Framvagnsinställning
5. Nya däck
6. Recarostolar

Jag har även skaffat början till mitt kompressorbygge, ett generatorfäste från 740, de har generatorn på andra sidan motorn än 240 så jag plockade med mig ett när jag var på skroten senast:

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-3b549526452fa29e68c3b4f7180122bd.jpg

Stal en bild från Bildelsbasen, så ser det ut ungefär, förhoppningsvis en lämplig bas när bygget ska påbörjas.

Man har lite att göra framöver men förhoppningsvis får jag upp nya garaget innan snön kommer så jag kan skruva under vintern, annars får asconan vila till solen tittar fram igen.


っ◕‿◕)っ
102 Inlägg
18 oktober 2011
#91
Detta ska följas smile

I reject your reality and substitute my own!

170 Inlägg
18 oktober 2011
#92
detta ska garanterat följas smile

404 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#93
Kul att folk är intresserade, kommer ju tyvärr bli stillestånd i 2 månader då jag måste gjuta grund och slå upp det riktiga garaget.

Tanken är att klura ut den enklaste vägen till en fungerande kompressormatning, klarar generatorfästet och dubbla remmar att driva m62:an så är det verkligen ett vinnande koncept för ekonomisk överladdning.


snickare
612 Inlägg
18 oktober 2011
#94
finns ju ett dubbelfäste till 940 med som generator och ac kompressor sitter i,kanske skulle vart något? så du "gömmer kompressorn lite,fästet du har fått tag i satt de på höger sida nertil?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

404 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#95
Jo jag har sett det fästet men går fördelaren verkligen fritt när man använder det på en 240-motor med blockmonterad fördelare? Nu har jag ju original 240-placering på generatorn, vänster sida, det där fästet kommer från nedre högra. Kan ta ett kort i helgen på motorutrymmet, jag tänkte provmontera kompressorn så man får utvärdera lösningen.

Att gömma bort kompressorn känns inte värt besväret, jag kommer bygga för att den ska vara så enkel att demontera som möjligt, så det bara är att bulta av den, skifta mapp i ms:et och flytta luftfilterslangen så kan man åka och besikta.


404 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#96
Oj så länge sen man uppdaterade här, har hänt en hel del, bland annat är regbesiktning bokad till 28/5!

Liten kort statusrapport:
Körde en kort sväng med kompressorn innan vintern, insåg fort att min geniala remlösning var värdelös, som att man inte kunde lista ut det Gick dock ca 20min med 0,65 i ladd innan remmarna brann upp och jäklar vilket bottenvrid man fick, riktigt trevligt! Ställdes bort under vintern men för tre veckor sedan började mekningen:

1. Byggt om motorfästen, motorn tog i karossen vid låg last tidigare, detta är ordnat
2. Byggt om avgassystemet, det tog tidigare i bilen vid större gupp i vägen, så är inte fallet längre, har även satt dit ett flexrör som gav ca 15mm mer markfrigång.
3. Bytt topp, fick tag i en 531a till rätt kurs i vinter, den sitter där nu och jag har mappat tomgång + förhöjd tomgång så den börjar bli besiktningsklar, mappning blir till helgen
4. Bytt stolarna till en Recaro på förarplats och något noname på passagerarsida, svarta så de matchar resten av inredningen bättre
5. Bytt dörrhandtag bak, nu sitter det fyra mantahandtag på bilen
6. Bytt kylare, köpte en från lokala skroten till Mitsubishi Lancer, stor rackare med dubbla kylfläktar, tog även med exp-kärlet från samma bil.
7. Bokat tid för att byta till nya sommardäcken, torrpuckarna som sitter där går aldrig igenom en besiktning
8. Byggt om mittkonsolen med brytare för andra kylfläkten, den första styrs av motortempen
9. Skaffat en låda till luftfiltret som ska monteras under fronten

Sen har jag en att-göra-lista till efter besiktningen:
1. Skaffat fram kamdrivning från en b21a som ska driva kompressorn, ska svarva en distans så man kan börja montera kompressorn med riktig drivning
2. Skaffat 4-pucks sinter med saab tryckplatta, kopplingen slirar redan när man är ute och leker så efter besiktning blir det kopplingsbyte
3. Dra om spjället till före kompressorn
4. Montera ställbar BTR
5. Mappa ordentligt!

Bilder kommer till helgen men nu börjar Asconan bli riktigt trevlig att köra, bara hålla tummarna att registreringen går vägen!


snickare
612 Inlägg
15 maj 2013
#97
Sweet,hade du några filmer på den igång? smile o vad är de för saab tryckplatta du ska använda dig av? smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

172 Inlägg
18 maj 2013
#98
underbart att se. själv så står min stilla men snart ska väll även jag få tummen ur wink

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

404 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#99
Besiktning idag, en tvåa trots att det gått 15 år sen senaste besiktningen! Besiktningsmannen ville dock ha ett avgasintyg på registreringen, vilket SFRO sagt att man inte behöver, så det är lite diskussioner på gång där. Verkar dock som att jag har rätt efter diskussion med SFRO under dagen, måste lägga ut ett tack till Gustaf Ulander på SFRO för snabb och tydlig respons, man får lite mer kraft mot SBP när man har lagtextutdrag med i sina mail.

Har en film där jag kör lite, dock på väldigt våt vägbana, måste nog skaffa ett YT-konto så man kan lägga upp den. Nu när man får köra bilen på gatan utan att polisen vill bötfälla en så ska det bli fler filmer!


snickare
612 Inlägg
28 maj 2013
#100
Väntar med spänning på filmer smile grattis till besiktningen,skönt att de blev barar en 2a smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull


Sök