Nu är Asconan i garaget för vinterförvaring, tog beslutet att satsa all energi på hus/garagebygge under hösten. Dock bytte jag toppackning innan jag ställde bort, den har tryckt ur sig vatten och haft en tendens att gå varm i tid och otid. Vilken jäkla skillnad det blev med ny packning, känns som att det gav 15hk, inte konstigt med kompressionsfall på två cylindrar.
Tryckte dit ett sportfilter, billig variant från autoparts men storleken var perfekt för bilen, ska ta kort på placeringen sen:
Åkte ut och lekte av mig lite innan det var dags för vinterförvaringen. Helt otroligt så kul den är i kurvorna, jag hade planer på att mjuka upp bakfjädringen något men efter den här körningen har planerna skrotats helt! Den är underbar när man ligger i täta kurvor och kickar ut fint med baken när man trycker på, då får man stå ut med komfortproblematiken. Jag byggde ju trots allt den här bilen för konbanor och allmänt busande.
Dock ska framdämparna bytas mot gasdämpare, en styrled är slut och krängningshämmaren fram ska få nya bussningar. Blir att skifta däck mot en uppsättning Premium Contact jag fick tag i snorbilligt, skulle även ha gjort en framvagnsinställning.
Jag hade funderingar på att byta styrsnäckan till en lite snabbare då det är många varv mellan rattutslag men även den punkten skjuts på framtiden, man får arbeta en del vid snabba kursändringar men det förstör inte körkänslan.
Den uppdaterade att-göra-listan ser ut så här:
1. Fräscha upp lacken
2. Byta styrled
3. Nytt gummi till krängningshämmare
4. Framvagnsinställning
5. Nya däck
6. Recarostolar
Jag har även skaffat början till mitt kompressorbygge, ett generatorfäste från 740, de har generatorn på andra sidan motorn än 240 så jag plockade med mig ett när jag var på skroten senast:
Stal en bild från Bildelsbasen, så ser det ut ungefär, förhoppningsvis en lämplig bas när bygget ska påbörjas.
Man har lite att göra framöver men förhoppningsvis får jag upp nya garaget innan snön kommer så jag kan skruva under vintern, annars får asconan vila till solen tittar fram igen.