3578
Sök

Volvo 244 DL -75 Före detta pilsner som ska bli duglig brukis! Såld!

632 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
kricka_ skrev:
JiS skrev:
http://i51.tinypic.com/2qs2qhf.jpg
Någon som vet vad den 4e nerifrån är till? Som det inte går något till.

Ruggat upp lite kontaktytor här och där, säkringar och på tändspolen osv men helt död är den. Hade inte startkablar så kunde inte mata på sålänge iofs men på det skulle en normal bil startat.

Dina stift kanske har gett upp helt då dom är avborstade etc några ggr?

Ja jag har tänkt att byta stiften då det är biltema, är säkert inga fel på biltemas stift men såna saker kan man allt köpa ordentliga smile Visste dock inte att de kunde ta skada av att borstas av.

Får ta mig i kragen och skaffa det imorrn smile

168 Inlägg
26 april 2011
JiS skrev:
kricka_ skrev:
JiS skrev:
http://i51.tinypic.com/2qs2qhf.jpg
Någon som vet vad den 4e nerifrån är till? Som det inte går något till.

Ruggat upp lite kontaktytor här och där, säkringar och på tändspolen osv men helt död är den. Hade inte startkablar så kunde inte mata på sålänge iofs men på det skulle en normal bil startat.

Ja jag har tänkt att byta stiften då det är biltema, är säkert inga fel på biltemas stift men såna saker kan man allt köpa ordentliga smile Visste dock inte att de kunde ta skada av att borstas av.

Läste tidigare här nånstans i tråden att du plockat lös dom några gånger och rengjort smile Kan väl ha hänt att stiften gett upp. Fast jag vet ju inte om du bytt dom alls i bilen? Men det är ju en relativt billig sak att införskaffa och testa om det funkar. Måste ju vara nått med tändningen eller bränsle. Du har tittat att den får gnista på alla? samt att alla markeringar sitter rätt till kamremmen? (kammen, veven och blocket)

EDIT: Titta in här: http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/Ford/ford.html dock fel motor men då får du iallafall en inblick på markeringarna.
Senast redigerat av kricka_ (26 april 2011)

632 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
kricka_ skrev:
JiS skrev:
kricka_ skrev:

Läste tidigare här nånstans i tråden att du plockat lös dom några gånger och rengjort smile Kan väl ha hänt att stiften gett upp. Fast jag vet ju inte om du bytt dom alls i bilen? Men det är ju en relativt billig sak att införskaffa och testa om det funkar. Måste ju vara nått med tändningen eller bränsle. Du har tittat att den får gnista på alla? samt att alla markeringar sitter rätt till kamremmen? (kammen, veven och blocket)

Nä allt dedära har inte kollats än då jag fick den att gå riktigt fint och starta lätt när ja ställde rätt tändningen, men sen började den ju krångla och sen dess har det kommit massa emellan så har inte tagit mig tid till att kolla så mycket på det än, bara haft av förgasaren och fixat där den drog massa tjuvluft samt bytt lite grejer i den utan resultat smile

Anledningen till att inte stift är bytta än i min ägo är ren lathet så är det dom som är bovarna så kunde den vart igång längesen då jag har tänkt byta det sen jag köpte den nästan men släppte tanken när jag fick den att gå bra:P Men det märks imorgon smile

Men en fråga om markeringar med kammen och det, kamvinkeln stog helt fel när jag köpte den men har ställt rätt den, kan då ändå markeringarna på vev, block och kam stå fel?
Senast redigerat av JiS (26 april 2011)

168 Inlägg
26 april 2011
JiS skrev:
kricka_ skrev:
JiS skrev:

Nä allt dedära har inte kollats än då jag fick den att gå riktigt fint och starta lätt när ja ställde rätt tändningen, men sen började den ju krångla och sen dess har det kommit massa emellan så har inte tagit mig tid till att kolla så mycket på det än, bara haft av förgasaren och fixat där den drog massa tjuvluft samt bytt lite grejer i den utan resultat smile

Anledningen till att inte stift är bytta än i min ägo är ren lathet så är det dom som är bovarna så kunde den vart igång längesen då jag har tänkt byta det sen jag köpte den nästan men släppte tanken när jag fick den att gå bra:P Men det märks imorgon smile

Men en fråga om markeringar med kammen och det, kamvinkeln stog helt fel när jag köpte den men har ställt rätt den, kan då ändå markeringarna på vev, block och kam stå fel?

Jajamenn dom kan bli fel om tidigare ägare då har råkat röra i nått drev så att den hamnat fel, googlade lite och hittade denhär guiden smile http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2043.html

632 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Jajamenn dom kan bli fel om tidigare ägare då har råkat röra i nått drev så att den hamnat fel, googlade lite och hittade denhär guiden smile http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2043.html

Var markeringarna är och de förstår jag, men de kan alltså stå fel även fast kamvinkeln står rätt? Får ta en kik på det också då, tänkte som så att om vinkeln är rätt så borde dreven stå rätt tongue

168 Inlägg
26 april 2011
JiS skrev:

Var markeringarna är och de förstår jag, men de kan alltså stå fel även fast kamvinkeln står rätt? Får ta en kik på det också då, tänkte som så att om vinkeln är rätt så borde dreven stå rätt tongue

Har iof bara bytt kamrem själv 1 gång och det var i 240in och då minns jag att dreven var lätta att råka stöta till så dom ändrades så är ju inte allt för omöjligt. Den kan ju ha hamnat fel om kamremen bytts nyss? Sen om kammen satt fel så kan det ju finnas risk att dom andra också är fel. Dock lite mer jobb att titta till dom nedre då du måste bort med en del från fronten. Men jag skulle titta gnistan först och sen gå vidare med att titta till att brytarspetsen ser ok ut titta att remmen är ok. Men man tycker ju att den borde ju starta fast remmen sitter 1 kugg fel, dock lär den ju gå skitdåligt om den sitter fel. Går inte att varva upp etc vad man hört.

Men titta gnistan först verkar ju som att det sitter i tändningen eller bränslet då du haft mycket problem med att den gått dåligt när du startat den och att den gåttt halvtaskigt i början. Hur ser stiften ut? Blöta eller kolsvarta? Om dom är blöta har du ju för mycket bränsle eller så tänder den helt galet. går ju att ställa in bränslet i munstycket under förgasarn. Dock ska ju sånt ställas in om man är helt säker på att den inte drar tjuvluft eller liknande. För att ställa in det måste man ju få co värderna och ställa in efter dom. Minns inte på rak arm vad co skulle vara på volvo. Är ju olika säkert på b20-23 och jag har ju b23 i min så är ju inte till mycket hjälp i såna fall.

632 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
kricka_ skrev:
JiS skrev:

Har iof bara bytt kamrem själv 1 gång och det var i 240in och då minns jag att dreven var lätta att råka stöta till så dom ändrades så är ju inte allt för omöjligt. Den kan ju ha hamnat fel om kamremen bytts nyss? Sen om kammen satt fel så kan det ju finnas risk att dom andra också är fel. Dock lite mer jobb att titta till dom nedre då du måste bort med en del från fronten. Men jag skulle titta gnistan först och sen gå vidare med att titta till att brytarspetsen ser ok ut titta att remmen är ok. Men man tycker ju att den borde ju starta fast remmen sitter 1 kugg fel, dock lär den ju gå skitdåligt om den sitter fel. Går inte att varva upp etc vad man hört.

Men titta gnistan först verkar ju som att det sitter i tändningen eller bränslet då du haft mycket problem med att den gått dåligt när du startat den och att den gåttt halvtaskigt i början. Hur ser stiften ut? Blöta eller kolsvarta? Om dom är blöta har du ju för mycket bränsle eller så tänder den helt galet. går ju att ställa in bränslet i munstycket under förgasarn. Dock ska ju sånt ställas in om man är helt säker på att den inte drar tjuvluft eller liknande. För att ställa in det måste man ju få co värderna och ställa in efter dom. Minns inte på rak arm vad co skulle vara på volvo. Är ju olika säkert på b20-23 och jag har ju b23 i min så är ju inte till mycket hjälp i såna fall.

Vet inte när remmen är bytt sist, men varva upp eller gången i allmänhet har inte vart några problem sen jag fick tändningen rätt, då ställdes även brytaravstånden och brytarspetsen rengjordes osv. Stiften blir blöta, första tanken är ju för mycket bränsle men tycker det känns skumt att den knappt tänder, inte ens på startgas, så stiften och det ska kollas. Alltid fått haft choke för att ha tomgång också men det borde ju berott på tjuvluften, som nu troligtvis är åtgärdad, dock vet jag inte säkert eftersom jag inte får igång den.   Ska byta stiften och se, förgasarinställning har det vart funderingar på men ska försäkra mig om att tändningen är ett uteslutet problem innan man kollar på det, går ju som sagt fint när den väl är igång så helt totalt fel tycker jag inte förgasarn kan stå.
Senast redigerat av JiS (26 april 2011)

168 Inlägg
26 april 2011
JiS skrev:
kricka_ skrev:
JiS skrev:

Vet inte när remmen är bytt sist, men varva upp eller gången i allmänhet har inte vart några problem sen jag fick tändningen rätt, då ställdes även brytaravstånden och brytarspetsen rengjordes osv. Stiften blir blöta, första tanken är ju för mycket bränsle men tycker det känns skumt att den knappt tänder, inte ens på startgas, så stiften och det ska kollas. Alltid fått haft choke för att ha tomgång också men det borde ju berott på tjuvluften, som nu troligtvis är åtgärdad, dock vet jag inte säkert eftersom jag inte får igång den.   Ska byta stiften och se, förgasarinställning har det vart funderingar på men ska försäkra mig om att tändningen är ett uteslutet problem innan man kollar på det, går ju som sagt fint när den väl är igång så helt totalt fel tycker jag inte förgasarn kan stå.

Jo börja men stiften. Sen om du får igång den så sen när du besiktar så tar du å ställer in förgasarn. Besgubben där sägerju vad som är godkänt om den ligger över så kan du skriva ner lite i gasarn smile

632 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
27/4 2011

Tagit mig i kragen lite smått och köpt nya stift idag samt fixat till diverse kontaktytor, på tändspolen bland annat.

http://i55.tinypic.com/12678dk.jpg
Riktigt geggigt och ärgat här som på i princip alla kontaktytor ja hittills har stött på på denna bilen tongue Vart inte lätt att få rent heller. Detta är en före-bild.

http://i54.tinypic.com/23lgj5t.jpg
Vurstingen, vill ha liv i han igen smile  Dock ingen tillgång till starthjälp idag, men imorgon är bil hemma hela dan med kablar så får fortsätta då.
Senast redigerat av JiS (27 april 2011)

764 Inlägg
27 april 2011
Kontakten såg inge vidare trevlig ut hmm Men bra att det fixas big_smile

632 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
TurboLundin skrev:
Kontakten såg inge vidare trevlig ut hmm Men bra att det fixas big_smile

Nä de va inge vidare fint, men fick bort massa skit iaf, ska försöka dra runt med ett grovt papper imorrn så man får bort beläggningen smile

632 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
3/5 2011

Efter tändstiftsbyte, fixa kontakten på tänsdspolen där kabeln från fördelarn sitter samt de andra två på tändspolen och laddat batteri så gick den igång skitfint idag, riktigt rapp på gasen och eftersom förgasarn nu är fastskruvad runt om=inte massa tjuvluft så har jag nu tomgång nästan helt utan choke, innan fick man ha mellan halv och full choke för att ha tomgång tongue Hoppas nu att det inte är en engångsgrej igen utan att det hängde på kassa stift och massa ärg i tändspolen. smile

Kommer några klipp, inte mycket att kolla på men att lyssna och höra va fint den går jämfört med första filmen jag la upp i vintras smile Låter ju dock förfärligt bak, får bli modifiering av avgassystemet sen så de inte låter så skumt. Ljuddämparen innan bakaxeln är borta och så läcker det väl en del. Låter iaf fint fram vid motorn tongue

Håller kameran i handen så det är bara förvirrande att kolla på, blir ju en del rattande i låg fart utan servo, men ni märker att den går fint nu iaf, låter ju som sagt rätt fult bara tongue

Start. När jag filmar foten var det meningen att visa responsen men ljudet är efter så det blev bara fult tongue Kass kamera också, är som om man zoomar fast man inte gör det, så fick inte med mycket när jag gick runt på den lilla uppfarten tongue

Haha fyfan vad illa den gick i vintras, tog en kik på den videon nu, helt sjukt vilken skillnad.
Senast redigerat av JiS (3 maj 2011)

Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
3 maj 2011
F*N hur den brölar! big_smile

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

632 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
St0hl skrev:
F*N hur den brölar! big_smile

Hehe ja de låter en del tongue

764 Inlägg
632 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
TurboLundin skrev:
Låter gött big_smile

Tycker den låter för burkigt ja tongue Menmen de ska nog bli annat sen smile

632 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Eftersom bilen gick igång förut så fick jag tillbaka lite lust till rostlagning så jag gick ut och kapade ur lite i kanten till hjulhuset i bagagen och skar ut en bit samt började slipa rent, så började det regna hmm Men får hoppas på fint väder imorgon så ska jag se till att få lite gjort. smile

764 Inlägg
632 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
TurboLundin skrev:
Drygt med regn sad

Ja de va lite tråkigt, menmen nya tag när vädret tillåter, riktigt sugen nu på att få ihop den smile

1 410 Inlägg
3 maj 2011
haha, haglade o snöade här smile men nu är det solsken igen big_smile

Sök