3993
Sök

Volvo 244 DL -75 Före detta pilsner som ska bli duglig brukis! Såld!

632 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:
Var bara noga med o måla dom nya baljorna med riktig färg så tåler det lite bättre att det står vatten för den tunna lacken som sitter på rostar igenom rätt lätt. Men ser ju riktigt bra ut det du gör.

Jodå allt ska rostskyddas när det är klart, och ska ju fixa så att det inte kommer in vatten smile

5 111 Inlägg
5 juli 2011
Du behöver ju ett dräneringshål i baljan så vattnet kan komma ut...

632 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:

Hade som sagt tänkt försöka göra så de inte kommer in överhuvudtaget, men lyckas jag inte så får man väl göra sig ett hål smile

Självlärd
3 083 Inlägg
5 juli 2011
JiS skrev:
Volvo544special65 skrev:

Hade som sagt tänkt försöka göra så de inte kommer in överhuvudtaget, men lyckas jag inte så får man väl göra sig ett hål smile

Behöver ju inte vara ett jätte hål. Ta en 1.5 millimeters borr. Sen sätter du på en liten slang som går ner en bit så vattnet inte rinner längsmed plåten

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

818 Inlägg
5 juli 2011
Volvo142_73a skrev:
JiS skrev:
Volvo544special65 skrev:

Behöver ju inte vara ett jätte hål. Ta en 1.5 millimeters borr. Sen sätter du på en liten slang som går ner en bit så vattnet inte rinner längsmed plåten

Det kan han göra om han inte får det helt tätt men han ska ju försöka att få det helt tätt så då behövs det ingen slang

Självlärd
3 083 Inlägg
5 juli 2011
rasurbo skrev:
Volvo142_73a skrev:
JiS skrev:

Det kan han göra om han inte får det helt tätt men han ska ju försöka att få det helt tätt så då behövs det ingen slang

Ja givetvist. Men sitter det inte dränering där orginal?

632 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare

Oavsett vad som är original så vill jag inte ha in vatten i skuffen, vilket inte borde vara en omöjlighet att uppnå tycker man smile Hade ju en del hål i mina gamla så gick inte direkt att urskilja om något en gång hade varit ett dräneringshål, men att dömma av kommentarerna så antar jag att det ska va så egentligen smile

Självlärd
3 083 Inlägg
5 juli 2011
JiS skrev:

Oavsett vad som är original så vill jag inte ha in vatten i skuffen, vilket inte borde vara en omöjlighet att uppnå tycker man smile Hade ju en del hål i mina gamla så gick inte direkt att urskilja om något en gång hade varit ett dräneringshål, men att dömma av kommentarerna så antar jag att det ska va så egentligen smile

Jag är inte 100 men tror det är så på min 142 iaf. Men som sagt försök o få det helt tätt först o går inte det så får du väl göra ett pluttehål wink

632 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
JiS skrev:

Jag är inte 100 men tror det är så på min 142 iaf. Men som sagt försök o få det helt tätt först o går inte det så får du väl göra ett pluttehål wink

Hehe japp smile

Forummoderator
26 418 Inlägg
5 juli 2011
Jo, det är ett dräneringshål där orginal.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Självlärd
3 083 Inlägg
5 juli 2011
AirOne skrev:

Äntligen hade jag rätt big_smile. Kom just på en sak. Även om du får det tätt så det inte kommer in vatten så kommer det bli kondens på luckan så det kommer bli vatten där oavsett.

PS! Hur ser kanten under luckan ut? Alltså på sidorna. Den ska ju vara L-formad som en hängränna kan man väl säga. Den ska ju avleda vatten som tränger in
Senast redigerat av Volvo142_73a (5 juli 2011)

632 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
AirOne skrev:

Äntligen hade jag rätt big_smile. Kom just på en sak. Även om du får det tätt så det inte kommer in vatten så kommer det bli kondens på luckan så det kommer bli vatten där oavsett.

Mja de har du iofs rätt i, får de i taket tongue Fast de blir dock inte pölar direkt, sätena blir inte blöta ens smile

Självlärd
3 083 Inlägg
5 juli 2011
JiS skrev:
Volvo142_73a skrev:
AirOne skrev:

Mja de har du iofs rätt i, får de i taket tongue Fast de blir dock inte pölar direkt, sätena blir inte blöta ens smile

Nej det är ju sant. Men risken finns ju alltid. Men hur ser kanten ut?

5 111 Inlägg
5 juli 2011
Till slut kommer kondensvattnet att bli ett problem och att bygga en så tät bil att det aldrig kommer in en vattendroppe någonstans är en utopi, därför finns det dräneringshål på såna ställen original.

632 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Till slut kommer kondensvattnet att bli ett problem och att bygga en så tät bil att det aldrig kommer in en vattendroppe någonstans är en utopi, därför finns det dräneringshål på såna ställen original.

Jo det får nog bli ett hål nu när flera har bekräftat att det Ska vara så smile

632 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare

På sidorna är den väl rätt bra men i bakkant så är hela den plåten vågig och inte tät alls. Men får väl dra till med ett hål helt enkelt, inte svårare än så smile

632 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Eftersom det SKA va ett hål så får jag göra det helt enkelt, även få bakkanten hyfsat rak så att man minskar vattnet som kommer in iaf. smile

Blir strax en tur till skroten och leta bälte till förarsidan och även kanske ett par framfjädrar, och allmänt kolla runt lite, va rätt dåligt med volvo sist jag va där så hoppas det har kommit in fler så man kan kanske kan hitta nåt kul smile

Självlärd
3 083 Inlägg
5 juli 2011
JiS skrev:

På sidorna är den väl rätt bra men i bakkant så är hela den plåten vågig och inte tät alls. Men får väl dra till med ett hål helt enkelt, inte svårare än så smile

Borra med 1.5-2 millimeters borr EXAKT på den lägsta punkten. Sedan drar du genom en liten slang där också så kommer det bli kanoners big_smile

632 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
JiS skrev:

Borra med 1.5-2 millimeters borr EXAKT på den lägsta punkten. Sedan drar du genom en liten slang där också så kommer det bli kanoners big_smile

Japp smile

632 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Mindre lyckad shoppingtur på skroten, EN Volvo 240 fanns, fjädrar fick man inte köpa lösa utan bara hela fjäderbenen för 700kr/styck, och inte får man plocka själv heller tongue hahah, så kom hem tomhänt, för rätt bälte fanns inte heller..  Får ta och åka till nån annan skrot härikring nån dag smile
Senast redigerat av JiS (5 juli 2011)

Sök