3713
Sök

BMW M60B40 turbo

61 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#21
Original styrsystem? Enbart kompressor o headers? Det där är ju riktigt fina siffror. Tordes innebära snarlika resultat med turbo? Är det vev- eller hjulhästar?

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

61 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#22
Monterade sprut på skrev du ju. Läser som en kratta.

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
21 januari 2011
#23
big_smile Det är fredag:lol: . Skruv kompressorer har den tändensen att jämna ut vridet och då m60 motorn är bättre på vridet på dom högre varvtalet så sparar man motorn då laddet var nere på 0,6 bar på 6700 v/min och vid 1850v/min 0,8 bar Så det blir tvärt i mot med turbo. Dock så  var det votex kompressor på Z3 det är mer likt turbo. Eaton bygget låg i 540 E39 manuel så den var riktigt trevlig och köra. Dock så gav sig kopplingen upp men m5 tryckplatta passar och sachs racing lamell. Dyrt men skit bra. Så det kan också vara ett tipps på dit bygge.

252 Inlägg
21 januari 2011
#24
Aja (skånska) någon mota får det vara vev Hk ;-D

730 Inlägg
23 januari 2011
#25
Tycker allt du kan hosta upp en projekttråd om detta bygga;)

61 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#26
Ja jag får väl ta tag i det. Inte mycket att se just nu dock. En tom manta och en bucklig 540 med m-paket. Den har fått gå som vinterbil i år och ska få äran att gå ett drivers open, sen ska den monteras ner.

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

61 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#27
Har nu uppdaterat sidan och lagt upp bilder på min andra, typ färdiga, bmw. Om nu någon är intresserad av sånt. Kommer lägga upp bilder på bilen denna tråd handlar om också sen.

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
23 januari 2011
#28
Ska man vara lite kritisk så är twin turbo inte helt hundra på en v8 med 90* vev då avgas pulserna ligger väldigt nära varandra om man inte använder sig av utgämnings rör. Grerören på BMW v8 är rätt delade för en twin inlet turbo så man går ihop med cyl 1,4,6,7  och 2,3,5,8. och dubbla WG

926 Inlägg
24 januari 2011
#29
tekniknissen- skrev:
Ska man vara lite kritisk så är twin turbo inte helt hundra på en v8 med 90* vev då avgas pulserna ligger väldigt nära varandra om man inte använder sig av utgämnings rör. Grerören på BMW v8 är rätt delade för en twin inlet turbo så man går ihop med cyl 1,4,6,7  och 2,3,5,8. och dubbla WG

Optimalt och optimalt..... Fungerar det som sugmotor så fungerar det som Turbo också. Sugmotorer är grinigare på att pulserna är rätt.

Finns dom som säger att Turbo inte fungerar på 1-och 2-Cylindriga motorer heller, typ HD och liknande motorcyklar. Men trots totalt felaktiga tändpulser fungera det bra också.
Så det är inget argument att låta blir Turbo på V8:an.

Mats

252 Inlägg
24 januari 2011
#30
Det är helt riktigt. det funkar aldeles utmärk om du använder sig av skapligt stora turbinhus eller pulsutgämmning i kolektorn som BMW skälva gör på sina turbo v8,or. Responsen och avgastycket blir bättre med twininlet om man ser till att cylinder pulserna hamnar  skapligt gämnt i turbon. Tittar man på till exempel på Ford gt40 Heeders så är dom optimerat på rätt sätt. Det är rätt bökigt att bygga sådana i en på en front monterad motor. Som jag skrev inte helt hundra ;-) men sa inte att det det var dåligt :-)
Vi är inne på finlir avgasrör :-D

1 482 Inlägg
26 januari 2011
#31
Stålfoder kostar ca 1000kr styck. Priset för omfodring inkl all bearbetning ( borrning m.m ) Lär gå lös på ca 10-25k exkl fodrena.

Sen lite andra prisexempel jag lyckats hitta:
Turbokammar: 2099Dollar
Stroker kit 5.8 liter: 11000euro
Stage 3 heads: 4500dollar exkl topparna ( får man skicka in själv ).
Olika insug osv
osv
osv.

Vac motorsport har en trevlig M60 sugmotor.. som lämnar 650hk yikes

BLT Service
Theracords Music Label

61 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#32
Nice. Det är en redig m60 det. Lite överkörs för mig dock. :-) nöjer mig med 450 hk o snurrbo. Blir ett litet snikprojekt. Absolut ingen motor för över 100k. Rasar en sån motor lägger man sig i fosterställning o gråter blod, men rasar en snikad m60 svär man lite o gör en ny. :-)

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
29 januari 2011
#33
Ska man fixa kammar så är kammarna från S62 motorn och det går alldeles utmärkt köra utan vanos på dom kammarna. lägger man dom på 108* på nock vinkel så får man göt drag 4000-6800V/min Över laddar 109-110* Då vfår man en lätt hysterisk motor 3500-6500V/min Men delar man 1* åt vart håll
på orginal kammarna då får man en vättigt vrid i mellanregistert och tappar lagom vid 6000V/min
Det man ska tänka på är att M60 M62 motorerna dödas av vridet!!!!!

61 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#34
Vad händer med för mycket vrid då? Vilket är den klenaste länken? Fodrena?

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
31 januari 2011
#35
Kolvarna dom spricker imellan kolvrings spåren och kolvtoppen. Och det är utmattnings spricker sen går gas ner och smälter resten av  kolven. Blocket klarar sig bra så länge man håller sig på rimliga avgas temperaturer. ligger man på 880-950 c så brinner tyflonet upp i cylinderväggarna och då får man igenomsläpp och cylinderväggen får skader. Då går kolvarna snabbt i kolvringsspåren. Du har inga foder i en m60- m62 motorerna. Kolvarna är cotade och cylinder väggarna är av aluminium med en ytbehanling som exponerar tyflonkristaller i aluminiumet. Så där är en svaghet i cylinderväggen på grund av att det är bara aluminium. BMW har byggt v8 motorerna för N/A och inget annat. Och vridet är intimt med arbetstrycket i cylindrarna så för högt arbetstyck kolappsar kolven på grund av överbelastning.
Kolvarn och cylinder väggarna har rätt lika överbelastnings punkt så även om man hittar kolvar så kan man inte gå mycke längre för att väggarna spricker. Så vrid=arbetstyck=kolappsade kolvar

252 Inlägg
3 februari 2011
#36
M60 motorn var den första genrationen v8 och hel aluminium med nicacin behanlade cylinder väggar. där var många problem med dessa första motorer bland annat att USA bensin var där hög svavelhalt som reagera med cylindervägg ytan. och gämför man m60 /1 m60/2 så förstår man att BMW höll sig på max 218 och 286 Hk där är samma mått på tjockleken på cylinder väggarna med större borr. M62 motorn är gen 2 på samma motor. dom är något bättre i blocken men svagare kolvar.(lika starka men större yta)
Så risken är större att döda blocket m60 motorn än m62 motorn dock så tål den mindre på grund av de större borret. Det är en jävla skilnad att ha foder i ett aluminium block som aldrig är tänkt att ha stålfoder.
än att det sitter i ett gjutjärns block. då temperatur utvigningen på stål och aluminium är rätt stor.
Foder är slunggjutna och med en lång avsvalings tid så späningar inte uppkommer. Hur fan hade det sätt ut om du får upp arbetstemperatur och fodret runhet som ägg och lopp som midian på ett kurvig fruntimmer ;-) Jag har provar och vid 500Nm mattar man kolvarna rätt snabbt 650 Nm spricker foderna.
Så ka man maxa BMW v8 M60 - M62 motorerna så under 500Nm om man vill att dom ska hålla 2-3tim max effekt. Nöjer man sig med 1 timme under 650 Nm Vill man så tål  dom säkert 10-15 min 850-900Nm
Så allting håller en stund men det mattas i metallen i block och kolvar. OBS timmar  menar jag maxeffekt!!!  En repa på strippen 12-13 sec  det blir en hel del reper :-) på en timme

1 482 Inlägg
3 februari 2011
#37
Dom senare blocken med cylinderlopp i Alusil ( senare M60 och alla m62 ) ska ju hålla bättre än nicasil blocket vid ladd, dock jävligt marginelt.

Jag har ingen erfarenhet själv men jag har lusläst utländska forum ang m60 och överladd.

Är ju en jävla potential i motorn, men det kostar ju så jädrans med pengar för stålfoder, bearbetning och kolvar/stakar/vev.... sad

BLT Service
Theracords Music Label

Egenföretagare
999 Inlägg
3 februari 2011
#38
Det är ju också en ruggig potential i t ex M50B25 eller S38B36 med turbo, blir väldigt mycket mer kostnadseffektivt än kasta pengar på att bearbeta en M60.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 februari 2011
#39
weeeman skrev:
Det är ju också en ruggig potential i t ex M50B25 eller S38B36 med turbo, blir väldigt mycket mer kostnadseffektivt än kasta pengar på att bearbeta en M60.

Det är ju dock så otroligt vanligt.
Alla kör med de motorerna. Även fast det blir dyrare med M60 så blir det mer unikt och roligare.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

61 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#40
Precis. Mycket roligare. Kör med m30 turbo nu. Hur ovanligt är det? Hehe. Lite manligare med m60. :-)

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\


Sök