TJA Har funderat på att sätta spacers i bak på min Golf 3a för att det inte ska se konstigt ut om man breddar skärmarna. Men har hört att det ska slita på lagrena och det kan ja förstå , men är de någon som vet hur mycket mer de sliter? För man har ju hört både att det inte är någon störe farar och andra säger att det knappt håller alls Och hur tjock är lämpligt? har tänkt mej ca. 10mm eller är jag helt ute å cyklar:P
TJA Har funderat på att sätta spacers i bak på min Golf 3a för att det inte ska se konstigt ut om man breddar skärmarna. Men har hört att det ska slita på lagrena och det kan ja förstå , men är de någon som vet hur mycket mer de sliter? För man har ju hört både att det inte är någon störe farar och andra säger att det knappt håller alls Och hur tjock är lämpligt? har tänkt mej ca. 10mm eller är jag helt ute å cyklar:P
kör 25mm på min 740ti å det funkar perfekt. allt hänger på hur seriösa grejer du köper, kompisen köpte skit spacers som var dåligt gjorda å han byte hjullager i fram 3 gånger på 1 år
körde kanske 500 - 800mil sommras med ca 35mm spackers runt om på min 740 Hade ett riktigt dålig lager i början av våren men det förvärrades inte och när jag bytte det lagret har jag inte märkt av nåt alls
får jag fråga, hur kan hjullager slitas mer om man har en spacer i taskig alu. ist för en spaces i riktig kvalite alu.?
Mer tyngd och obalans.
Sen är ju frågan HUR mycket det slits.
jo, men det vet jag. men om man har en spacer utav DÅLIG kvalite, och en spacer av BRA kvalite. hur kan den med dåliga kvalite slita mer än den med bra kvalite? SÅ löd frågan
får jag fråga, hur kan hjullager slitas mer om man har en spacer i taskig alu. ist för en spaces i riktig kvalite alu.?
Mer tyngd och obalans.
Sen är ju frågan HUR mycket det slits.
jo, men det vet jag. men om man har en spacer utav DÅLIG kvalite, och en spacer av BRA kvalite. hur kan den med dåliga kvalite slita mer än den med bra kvalite? SÅ löd frågan
jo, men det vet jag. men om man har en spacer utav DÅLIG kvalite, och en spacer av BRA kvalite. hur kan den med dåliga kvalite slita mer än den med bra kvalite? SÅ löd frågan
Jag svarade ju på det
Ja, men alu väger ju inget, och vad är viktskillnaden i alu utav kvalite och alu utan kvalite?
TJA Har funderat på att sätta spacers i bak på min Golf 3a för att det inte ska se konstigt ut om man breddar skärmarna. Men har hört att det ska slita på lagrena och det kan ja förstå , men är de någon som vet hur mycket mer de sliter? För man har ju hört både att det inte är någon störe farar och andra säger att det knappt håller alls Och hur tjock är lämpligt? har tänkt mej ca. 10mm eller är jag helt ute å cyklar:P
kör 25mm på min 740ti å det funkar perfekt. allt hänger på hur seriösa grejer du köper, kompisen köpte skit spacers som var dåligt gjorda å han byte hjullager i fram 3 gånger på 1 år
740 har stel bakaxel och därav annorlunda belastningar på lagret
Men rent generellt så är 10-20 absolut ingen fara. När man åker över 30 eller mer så börjar det bryta mer på lagrena. Stora spacers försämrar egenskaperna också om man bara trycker ut däcken
Tyngden på spacern lär vara helt försumbar i sammanhanget, även om vi tar i ordentligt och säger att det diffar två kilo mellan en "finspacer" i alu och en "fulspacer" i stål. Krafterna som uppstår av fjädringsrörelse etc. är väldigt mycket större!
Det som kan göra att lagrena tar mer stryk är om det blir brytande krafter i dem. Observera dock att detta givetvis beror på ET också!. Även om man har t.ex. 100 mm spacers så behöver det ju inte bli några brytkrafter, bara fälgen är "rätt".
som sagt förhållandet till orginal et och et med spacers är det som avgör om hjulagret slits mer inte kvaliten på spacern om nu inte hela skiten är snett av bara f-n så fälgen slår av tusan
Jag har kört med Biltemas specers, 8-10mm bak (5+3mm eller 5+5mm) och 3mm eller 5mm fram och jag har inte märkt att mina lager eller något annat skulle slitas snabbare! Så ska du bara ha 10mm funkar Biltemas bra (billigt!) men ska du ha mer än 10mm löns det nog att köpa nåt av bättre kvalité som är svarvade i ett stycke...
Jag har kört med Biltemas specers, 8-10mm bak (5+3mm eller 5+5mm) och 3mm eller 5mm fram och jag har inte märkt att mina lager eller något annat skulle slitas snabbare! Så ska du bara ha 10mm funkar Biltemas bra (billigt!) men ska du ha mer än 10mm löns det nog att köpa nåt av bättre kvalité som är svarvade i ett stycke...
är väldigt dålig ide att ha så breda spacers utan styrning all belastning hamnar på bultarna då
Jag har kört med Biltemas specers, 8-10mm bak (5+3mm eller 5+5mm) och 3mm eller 5mm fram och jag har inte märkt att mina lager eller något annat skulle slitas snabbare! Så ska du bara ha 10mm funkar Biltemas bra (billigt!) men ska du ha mer än 10mm löns det nog att köpa nåt av bättre kvalité som är svarvade i ett stycke...
är väldigt dålig ide att ha så breda spacers utan styrning all belastning hamnar på bultarna då
Fast nu har jag 5x100 och det är det minsta som går till Biltemas universalspacers så lite stöd får bultarna. Och så har jag längre hjulbultar så bultarna lär inte belastas så att det skulle vara nån fara...
Jag har kört med Biltemas specers, 8-10mm bak (5+3mm eller 5+5mm) och 3mm eller 5mm fram och jag har inte märkt att mina lager eller något annat skulle slitas snabbare! Så ska du bara ha 10mm funkar Biltemas bra (billigt!) men ska du ha mer än 10mm löns det nog att köpa nåt av bättre kvalité som är svarvade i ett stycke...
är väldigt dålig ide att ha så breda spacers utan styrning all belastning hamnar på bultarna då
Fast nu har jag 5x100 och det är det minsta som går till Biltemas universalspacers så lite stöd får bultarna. Och så har jag längre hjulbultar så bultarna lär inte belastas så att det skulle vara nån fara...
problemet är att styrningen inte hjälper till alls