3241
Sök

Spacers, bra idé ?

28 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
TJA
Har funderat på att sätta spacers i bak på min Golf 3a för att det inte ska se konstigt ut om man breddar skärmarna. smile Men har hört att det ska slita på lagrena och det kan ja förstå , men är de någon som vet hur mycket mer de sliter? För man har ju hört både att det inte är någon störe farar och andra säger att det knappt håller alls smile Och hur tjock är lämpligt? har tänkt mej ca. 10mm eller är jag helt ute å cyklar:P

342 Inlägg
21 januari 2011
Nicklas_91 skrev:
TJA
Har funderat på att sätta spacers i bak på min Golf 3a för att det inte ska se konstigt ut om man breddar skärmarna. smile Men har hört att det ska slita på lagrena och det kan ja förstå , men är de någon som vet hur mycket mer de sliter? För man har ju hört både att det inte är någon störe farar och andra säger att det knappt håller alls smile Och hur tjock är lämpligt? har tänkt mej ca. 10mm eller är jag helt ute å cyklar:P

kör 25mm på min 740ti å det funkar perfekt. allt hänger på hur seriösa grejer du köper, kompisen köpte skit spacers som var dåligt gjorda å han byte hjullager i fram 3 gånger på 1 år

1 679 Inlägg
21 januari 2011
körde kanske 500 - 800mil sommras med ca 35mm spackers runt om på min 740 smile
Hade ett riktigt dålig lager i början av våren men det förvärrades inte och när jag bytte det lagret har jag inte märkt av nåt alls  smile

7 120 Inlägg
21 januari 2011
Kör på kvalité saker så är det ingen fara. Ska köra på närmare 30mm på min Nissan.

1 168 Inlägg
21 januari 2011
får jag fråga, hur kan hjullager slitas mer om man har en spacer i taskig alu. ist för en spaces i riktig kvalite alu.?  big_smile

7 120 Inlägg
21 januari 2011
jimmzzan skrev:
får jag fråga, hur kan hjullager slitas mer om man har en spacer i taskig alu. ist för en spaces i riktig kvalite alu.?  big_smile

Mer tyngd och obalans.

Sen är ju frågan HUR mycket det slits. tongue
Senast redigerat av Aerodynamik (21 januari 2011)

1 168 Inlägg
21 januari 2011
Aerodynamik skrev:
jimmzzan skrev:

Mer tyngd och obalans.

jo, men det vet jag. big_smile
men om man har en spacer utav DÅLIG kvalite, och en spacer av BRA kvalite. hur kan den med dåliga kvalite slita mer än den med bra kvalite? SÅ löd frågan big_smile

7 120 Inlägg
21 januari 2011
jimmzzan skrev:
Aerodynamik skrev:
jimmzzan skrev:

Mer tyngd och obalans.

men om man har en spacer utav DÅLIG kvalite, och en spacer av BRA kvalite. hur kan den med dåliga kvalite slita mer än den med bra kvalite? SÅ löd frågan big_smile

Jag svarade ju på det roll

1 168 Inlägg
21 januari 2011
Aerodynamik skrev:
jimmzzan skrev:
Aerodynamik skrev:

Mer tyngd och obalans.

Jag svarade ju på det roll

Ja, men alu väger ju inget, och vad är viktskillnaden i alu utav kvalite och alu utan kvalite?

obalans, det har du kanske en poäng i.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 januari 2011
Onee skrev:
Nicklas_91 skrev:
TJA

kör 25mm på min 740ti å det funkar perfekt. allt hänger på hur seriösa grejer du köper, kompisen köpte skit spacers som var dåligt gjorda å han byte hjullager i fram 3 gånger på 1 år

740 har stel bakaxel och därav annorlunda belastningar på lagret wink

Men rent generellt så är 10-20 absolut ingen fara. När man åker över 30 eller mer så börjar det bryta mer på lagrena. Stora spacers försämrar egenskaperna också om man bara trycker ut däcken wink

1 758 Inlägg
21 januari 2011
Tyngden på spacern lär vara helt försumbar i sammanhanget, även om vi tar i ordentligt och säger att det diffar två kilo mellan en "finspacer" i alu och en "fulspacer" i stål. Krafterna som uppstår av fjädringsrörelse etc. är väldigt mycket större!

Det som kan göra att lagrena tar mer stryk är om det blir brytande krafter i dem. Observera dock att detta givetvis beror på ET också!. Även om man har t.ex. 100 mm spacers så behöver det ju inte bli några brytkrafter, bara fälgen är "rätt".

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
21 januari 2011
som sagt förhållandet till orginal et och et med spacers är det som avgör om hjulagret slits mer inte kvaliten på spacern om nu inte hela skiten är snett av bara f-n så fälgen slår av tusan

Kör fort så hinner inget hända...

28 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Tack för alla svar big_smile nu vet ja lite mer i alla fall då big_smile om någon har tipps på vart man får tag på ett par prisvärda xå får ni gärna säga de me ;D

729 Inlägg
22 januari 2011
Jag har kört med Biltemas specers, 8-10mm bak (5+3mm eller 5+5mm) och 3mm eller 5mm fram och jag har inte märkt att mina lager eller något annat skulle slitas snabbare! Så ska du bara ha 10mm funkar Biltemas bra (billigt!) men ska du ha mer än 10mm löns det nog att köpa nåt av bättre kvalité som är svarvade i ett stycke...

14 138 Inlägg
22 januari 2011
ts85 skrev:
Jag har kört med Biltemas specers, 8-10mm bak (5+3mm eller 5+5mm) och 3mm eller 5mm fram och jag har inte märkt att mina lager eller något annat skulle slitas snabbare! Så ska du bara ha 10mm funkar Biltemas bra (billigt!) men ska du ha mer än 10mm löns det nog att köpa nåt av bättre kvalité som är svarvade i ett stycke...

är väldigt dålig ide att ha så breda spacers utan styrning all belastning hamnar på bultarna då

729 Inlägg
22 januari 2011
Growe skrev:
ts85 skrev:

är väldigt dålig ide att ha så breda spacers utan styrning all belastning hamnar på bultarna då

Fast nu har jag 5x100 och det är det minsta som går till Biltemas universalspacers så lite stöd får bultarna. Och så har jag längre hjulbultar så bultarna lär inte belastas så att det skulle vara nån fara...

14 138 Inlägg
22 januari 2011
ts85 skrev:
Growe skrev:
ts85 skrev:

Fast nu har jag 5x100 och det är det minsta som går till Biltemas universalspacers så lite stöd får bultarna. Och så har jag längre hjulbultar så bultarna lär inte belastas så att det skulle vara nån fara...

problemet är att styrningen inte hjälper till alls

bästa är att köra spacers med styrning

men 1cm är rätt mycket utan styrning

318 Inlägg
26 januari 2011
Kolla med manton.se, de har riktigt bra grejer och är ett seriöst företag! Har själv beställt där och funkar kanon smile

28 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
okej ska kika där big_smile

Sök