1881
Sök

Ca18det (200sx s13) med dålig komp

10 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#1
Hallå!

byggde min ca18det nu i våras med smidd botten, parner-stakar å cp-kolvar, motorn är totalrenoverad och har gått ca 2-300 mil.
ultraljudstvättade toppen och har även bytt ventiltätningar. (står i infon vad som är gjort med bilen)

tyckte den kändes en aning orkeslös. samt att ladded kom så sent
(max ladd: ca 1.1 bar vid ca 5000 rpm)

har ett garett T28bb agg på som väll ska vara ett ganska "snabbt" agregat?

motorn är nu urplockad inför nästa sesong å då tänkte jag göra ett komptest vilket resulterade i en aning förvirring yikes

cylinder 1: 6
cylinder 2: 4.5
cylinder 3: 5
cylinder 4: 6

jag vet inte riktigt vad kompen skall ligga på, men det "bör" ju vara samma i varje cylinder!..
sen så tyckte jag att det kändes jäkligt lågt?

hade räknat med att det skulle vara kring 10 kg nånstans.
är det någon som vet vad det ska ligga på?
och vad det är som kan spöka för mig å min spis?

MVH Fredrik


400 Inlägg
23 januari 2011
#2
Brända ringar? Eller död topp?

10 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#3
att ringarna skulle vara brända har jag svårt att tänka mig, dom är ju trots allt istort sätt flång-nya. johan och jag kollade kolvarna idag och dom såg bra ut så det har ju inte spikat. snarare gått lite fett.  defenitionen på "död topp"? bilen går ju fint.. eller ja typ. men som den ska "maskinelt" orkeslösheten att göra med kompen


252 Inlägg
23 januari 2011
#4
Topp packningen läcker mellan 2 och 3 cylinder eller brända avgasventile? chippat orginal sprut?

10 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#5
köpte cometic stålpackning och ARP-bult till toppen när jag renoverade motorn och allt är draget med "rätt" moment.

borde den inte gå skumt å ryka om det var läckage mellan cylindrarna?
vad ska kompen ligga på?

nu i somras när jag körde satt det steg-2 i bilen.


31 Inlägg
23 januari 2011
#6
Du ska ha ett tryck över 11 (11,77 är original)

Motorn ska väl också vara varmkörd och du ska ha öppet spjäll när du mäter tror jag. (Aldrig mätt själv)

Dåligt komp kan vara, mest troligt, kolvringarna eller spricka eller oplan topp.

Drog du toppen i rätt ordning samt lossade dem igen och drog åt dem?
ARP bultar ska efterdras nån vecka efter iskruvning också..

MVH P

http://teamgtdr.se - GASAR TILLS DET RASAR

252 Inlägg
23 januari 2011
#7
Då tror jag att du har läckande ventiler. Jo du ska ha jämt tryck på alla cylindrarna men vad har du för kompretionsförhållande med CP kolvarna? Men kolla packningen så den inte är svart i mellan platorna. Men när jag tänker efter så är det knappast troligt då du har olika tyck mellan 2 och 3. Har sätt flera CA18det då LMM bottnar så det går snålt på topp effekten och bränner kolvar och ventiler. då du har kolvar som har grövre kolvtak klarar dom sig längre. men ventilsätena brinner upp. Vad plockade du ut för  effekt? 285-300Hk??

400 Inlägg
24 januari 2011
#8
Jag tänkte på otäta ventiler. Känns som det läcker ut, och som sagt så verkar ju toppackningen vara hel. Du har ju inte stressat motorn och att cometic packningen ska vara död känns inte som ett alternativ.

10 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#9
tekniknissen- skrev:
Jo du ska ha jämt tryck på alla cylindrarna men vad har du för kompretionsförhållande med CP kolvarna? Vad plockade du ut för  effekt? 285-300Hk??

har för mig att kompen ligger på 8.5:1 med cp-kolvarna, har nog inte kvar förpackningen tongue men ska forska lite i det

bilen gick snarare fett nu i somras. effekten är svår att uppskatta, men skulle tippa på mellan 2-300 hk


252 Inlägg
24 januari 2011
#10
Ja den går fett över hela register utom vid full varv och full effekt. Då ser man sällan lambda mätare ;-)

10 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#11
okej, det är så pass idiotiskt? hehe

ska ta och lyfta toppen och inspektera lite mer nån dag då jag har lite mera tid,
funderar på om man ska lämna in toppen på besiktning? för detta är för mig en jungel som jag inte kan påsta att jag bemästrar speciellt bra


10 Inlägg
25 januari 2011
#12
tjena fredrik, ja lämna in toppen så dom får provtrycka, då är ju den utesluten sen, kan inte kosta många kronor för en provtryckning hos tex pelganders!
tråkigt det där med motorn hörru. är toppen orörd eller har du mekat ventiler? annars kan du ju köpa min 502 kubiktummare den är fungerande med 8,75:1 i komp förhållande så du kan gott överladda den med;)



Sök