3902
Sök

Inkoppling av mätare

45 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Hej skulle vilja veta lite vart man kan koppla mätarsladdarna, jag ska ha mätarna i a-stolpen, men vet inte riktigt vart jag kan sätta kablarna. Är inget proffs på detta så lite hjälp hade varit bra! det är på en volvo 740 -90,  har vattentemp, volt och oljetryck! tongue

Mr_Aira
105 Inlägg
24 januari 2011
oljetryck
ska du ha en adapter på oljefiltret för.

voltmätarn
kopplar du in mot strömmen till stereon eller tändningslåstet jorden mot chassit, någon skruv säkert.

vatten temp
en adapter som mäter temperaturen,

annars är det samma princip på alla givare/mätare
+ via tändningslås
- via batteri / jordpunkt på bilen

45 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Mr_Aira skrev:
oljetryck
ska du ha en adapter på oljefiltret för.

voltmätarn
kopplar du in mot strömmen till stereon eller tändningslåstet jorden mot chassit, någon skruv säkert.

vatten temp
en adapter som mäter temperaturen,

annars är det samma princip på alla givare/mätare
+ via tändningslås
- via batteri / jordpunkt på bilen

på mina mätare så är de 3 sladdar, ska svart=- och den röda+ och den orangafärgen? vart ska den kopplas in?

Evildan
24 januari 2011
orange= belysning eller givarekabel

45 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Evildan skrev:

så kan man koppla den då till tändningen då elr? den kabeln som går till belysningen?

Forummoderator
18 097 Inlägg
25 januari 2011
lucem skrev:
Evildan skrev:

så kan man koppla den då till tändningen då elr? den kabeln som går till belysningen?

Belysning till just belysning. Eller tändning. Nåt kopplingschema bör du ju ha..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

45 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
lucem skrev:
Evildan skrev:

Belysning till just belysning. Eller tändning. Nåt kopplingschema bör du ju ha..?

nopp har inget kopplingsschema, men får väl försöka mäta mig fram!

45 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Nu är det så att jag har fått ett litet problem med ena mätaren, jag har kopplat som i dom andra mätarna. den vill varken inte lysa eller någonting, kan de vara så att den inte får någon spänning, har prövat att kopplat den till cigarettuttaget, men där funkar de inte heller. hade innan de på strömkabeln till radion. lite hjälp

Sök