2469
Sök

850 Glt -96 stegrar och dör i varvtal

96 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
ojämn gång i motorna, ibland så kan den bara sjunka till 300 varv elr dö helt så fort man ska köra iväg och ibland när man kommer fram till ett rödljus elr liknade kan den fastna på 1500 varv elr ännu mer tomgången är för det mesta jämn, den är dessutom svår startad typ som om batteriet är kass fast den kommer igång efter några sega varv. misstänker att det kan vara en givare någon stans men vet inte, har bytat top packning för trodde att det hade med det att göra. den var ju kass det visste jag men det hjälpte inte, sen byta jag startmotor också men den gjorde ingen nyta, någon som har en ide om vad det kan vara ?

mvh Danne

1 313 Inlägg
26 januari 2011
Kolla felkoder är ju det bästa man kan göra först...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

96 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
jo de kan man ju göra, men det är ju inte alltid den visar att en viss givare är kass, den kanske bara säger att den får för lite luft t.ex. men ska kolla iaf , tack så mkt:)

96 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Gjorde som du sa volvofarfar och fick fram följande felkoder

123 motortemperaturgivare
-signal
448 sekundärluftsystem
442 sekundärluftpump
245 tomgångsventil
-stängd
223 tomgångsventil
-öppen
112 styrdonsfel
-NTC omkoppling

några av dom är säkerligen sen toppacks byttet, men är det någon elr några andra som skulle kunna stämma överens men symtomerna på bilen ?
ska antagligen in och kolla vilka som är fortfarande tända imon men iaf smile

90 Inlägg
27 januari 2011
Kollat gasspjällslägegivaren ? Var fel på en sådan idag och då låg bilens tomgång på ca 2 tusen varv så kanske kan vara den ?

96 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Smilee skrev:
Kollat gasspjällslägegivaren ? Var fel på en sådan idag och då låg bilens tomgång på ca 2 tusen varv så kanske kan vara den ?

Nä har inte kollat den men skulle någon av felkoderna kunna passa in på det då ?

90 Inlägg
27 januari 2011
Ser inte ut så faktiskt..testa o nolla dom och starta bilen och se vilka som kommer upp igen , kan lika gärna vara så att gasspjället är igenkladdat så den inte alltid stänger,

1: Nolla felkoder
2: starta bilen
3: kolla felkoder

Återkommer några så skriv dom smile Annars kan du ju testa o koppla ut LMM sedan gasspjällsläges givaren och se om något händer smile annars kan det vara något av dom

96 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Smilee skrev:
Ser inte ut så faktiskt..testa o nolla dom och starta bilen och se vilka som kommer upp igen , kan lika gärna vara så att gasspjället är igenkladdat så den inte alltid stänger,

1: Nolla felkoder
2: starta bilen
3: kolla felkoder

Återkommer några så skriv dom smile Annars kan du ju testa o koppla ut LMM sedan gasspjällsläges givaren och se om något händer smile annars kan det vara något av dom

Aa tänkte att jag skulle göra det imon och se vilka som fortfarande lyser då sen får jag testa det du säger, tack för tipset smile

90 Inlägg
27 januari 2011
Kul o hjälpa till hoppas det löser sig ! smile

Sök